شنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۰ - ۱۲:۰۶
شما يك فيلسوف هستيد

يونانيان باستان اعتقاد داشتند كه شگفتي و حيرت انسان، باعث پيدايش فلسفه شده ‌است. اگر اين اعتقاد درست باشد، كوچك‌ترها مي‌توانند فلاسفه‌ي خوبي باشند، چون به‌طور طبيعي از خيلي چيزها متعجب و شگفت‌زده مي‌شوند. اگر شما هم گاهي تعجب كرده‌ايد كه چرا رويدادي در شما احساس خاصي به‌وجود مي‌آورد، شايد به اين دليل باشد كه شما هم يك فيلسوف هستيد!

ايبنا نوجوان: نويسنده‌ي كتاب «فلسفه براي كوچك‌ترها» مي‌خواهد شما را با فلسفه آشنا كند و البته با كمي شوخ‌طبعي تفكرات دقيق فلسفي را مطرح ‌كند.
احتمالاً بعد از خواندن اين كتاب نگاه متفاوتي به دنياي اطراف خود خواهيد داشت.

«ديويد وايت» نويسنده‌ي «فلسفه براي كوچك‌ترها» در مقدمه‌ي اين كتاب مي‌گويد: «كتاب فلسفه براي كوچك‌ترها راهي را به روي شما مي‌گشايد كه فلاسفه با پيمودن آن نسبت به جهان دچار حيرت مي‌شوند. اين كتاب با كمي شوخ‌طبعي تفكرات فلسفي دقيقي را مطرح مي‌كند. از علاقه‌مندان ده ساله و بزرگ‌تر دعوت مي‌كنم اين كتاب را ورق بزنند و تمرين‌هاي تفكر برانگيز آن را انجام دهند. اين تمرين‌ها باعث مي‌شود بتوانيد جهان حيرت انگيز انديشه‌هاي فلسفي را تجسم كنيد. اميدوارم تفكر درباره‌ي اين سوالات شما را به هيجان بياورد و اطلاعات شما را بالا ببرد و سرگرمتان كند. آرزوي قلبي‌ام اين است كه وقتي اين هيجان ذهن‌تان را به جولان انداخت، برويد و درباره‌ي مسائل فلسفي بيش‌تر مطالعه كنيد.»

فلسفه پرسش‌هاي زيادي را مطرح مي‌كند. اين پرسش‌ها درباره‌ي مفاهيمي است كه همه‌ي انسان‌ها درگير آن هستند: عدالت، دوستي، زمان، حقيقت و ... اما به آساني نمي‌توان به اين سوالات پاسخ داد چون استدلال درباره‌ي اين مسائل بنيادي آن هم به شيوه‌ي فلاسفه كاري چالش برانگيز و دشوار است.

براي اين‌كه با فضاي اين كتاب بيش‌تر آشنا شويد بهتر است به اين سوالات كمي فكر كنيد: هيچ‌وقت از خود پرسيده‌ايد آيا كسي را كه دوست خود مي‌دانيد، واقعاً دوست شماست؟ هيچ فكر كرده‌ايد زمان چيست؟ چيستي زمان با اين سوال كه «ساعت چند است؟» تفاوت دارد. آيا فكر كرده‌ايد در كلاس رياضي وقتي به اعداد فكر نمي‌كنيد اعداد چه مي‌شوند و چه اتفاقي برايشان مي‌افتد؟ بايد بدانيد كه پاسخ اين سوال‌هاي قديمي در فلسفه خيلي اهميت دارد. اين سوالات همراه با موضوع‌هاي جالب ديگر در اين كتاب بررسي مي‌شوند.
در اين كتاب شما با چهل سوال جالبي مواجه مي‌شويد كه اغلب براي فلاسفه مطرح بوده‌اند.

هر بخش با يك سوال آغاز مي‌شود و مقدمه‌اي مختصر آن را توضيح مي‌دهد. تمرين‌هاي داخل متن شما را به تفكر بيشتر درباره‌ي آن دعوت مي‌كند طوري كه فكر كردن به آن جالب و سرگرم‌كننده باشد. در ادامه فيلسوفي كه نام او در بالاي صفحه آمده است پاسخ سوال را مي‌دهد. بعد از آشنايي با افكار آن فيلسوف سوالات و تمرين‌هاي بيش‌تري در «ايستگاه تفكر» مطرح مي‌شود كه كمك مي‌كند پاسخ خود را بيابيد.

تفكر درباره‌ي مسائلي كه در اين كتاب آمده است به شما كمك مي‌كند تا آن‌ها را بفهميد و از خودتان نيز شناخت بهتري پيدا كنيد: «آيا شما آدم معقولي هستيد؟»، «آيا شما همان آدم پنج سال پيش هستيد؟» از فكر كردن به اين سوالات و نظاير آن‌ها لذت مي‌بريد، مي‌آموزيد، ارزش دانا شدن را درمي‌يابيد و فيلسوف مي‌شويد!

درباره‌ي طرح روي جلد كتاب هم بد نيست بدانيد كه اين طرح، نقاشي ديواري «مدرسه‌ي آتن» در موزه‌ي واتيكان را نشان مي‌دهد. «رافائل» نقاش معروف ايتاليايي اين اثر را در سال 1510 نقاشي كرده و در سال 1996 اين اثر بازسازي شده است. تصوير، گروهي از فلاسفه و رياضي‌دانان يونان را نشان مي‌دهد. دو متفكر كه در مركز كادر قرار دارند و روي آن‌ها تاكيد شده، يكي افلاطون است كه به بالا اشاره دارد تا نشان دهد واقعيت حقيقي در معنويات است و ديگري ارسوط كه به پايين اشاره دارد تا به معلم خود تاكيد كند كه واقعيت زميني نيز اهميت دارد.

سقراط، هراكليتوس و زنو برخي ديگر از فيلسوفاني‌اند كه تصوير آن‌ها در اين نقاشي هست. همه‌ي اين فلاسفه در لحظات مختلفي در كتاب فلسفه براي كوچك‌ترها ظاهر مي‌شوند. اين «مدرسه‌ي جاودانه» يادآور زيبايي و قدرت انديشه‌هاي فلسفي در طول تاريخ است كه يكي از مسائل اصلي كتاب «فلسفه براي كوچك‌ترها» است.

برخي از سوالاتي كه در اين كتاب مطرح شده عبارتند از : «آيا در بعضي موقعيت‌ها مي‌توان دروغ گفت؟»، «آيا مي‌توانيد به وجود داشتن خود شك كنيد؟»، «چه وقت مي‌توانيد بگوييد مي‌دانم؟»، «آيا مي‌توانيد به هيچ فكر كنيد؟» و «آيا شانس مي‌تواند دليل يك رخداد باشد؟»

«افلاطون»، «ارسطو»، «كنفسيوس»، «جان استوارت ميل»، «مارتين هايدگر»، «رنه دكارت»، «ديويد هيوم»، «امانوئل كانت»، «برتراند راسل»، «جان لاك» و «توماس هابز» از جمله فيلسوفاني‌اند كه با برخي انديشه‌هاي آن‌ها در اين كتاب آشنا مي‌شويد. 

فلسفه براي كوچك‌ترها با عنوان فرعي «چهل سوال كه شما را به حيرت مي‌اندازد» در چهار بخش «ارزش‌ها»، «شناخت»، «واقعيت» و «تفكر انتقادي» نوشته شده است.
اين كتاب را «تينا احمدي» ترجمه كرده و انتشارات قطره با قيمت 5 هزار تومان منتشر كرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها