چهارشنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۰ - ۱۵:۴۶
وقتي ظاهر نفیس و چاپ خوب، هدف مي‌شوند!

امروز آخرين روز برگزاري نهمين نمایشگاه بين‌المللي کتاب‌های کاربردی و دانشگاهی در سالن حجاب كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان است. بي‌اطلاعي بيشتر غرفه‌داران از كتاب‌هاي منتشر شده در موسسه خود و استقبال نه چندان بالاي مخاطب، از نكات قابل توجه اين نمايشگاه است.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، نمايشگاه «کتاب‌های کاربردی و دانشگاهی» يكي از نمايشگاه‌هاي متعدد كتابي است كه سالانه و با مناسبت‌ها و عناوين مختلف در كشورمان برگزار مي‌شوند. اين نمايشگاه امسال با حضور نمایندگاني از 600 ناشر انگلیسی و عربی برگزار شد.

عنوان «کاربردی و دانشگاهی» به شما اجازه می‌دهد لحظاتی تصور کنید که با نمایشگاهی منظم مواجه خواهید شد که از حیث موضوع‌بندی از کیفیت لازم برخوردار است اما واقعيت این چنین نیست، بی‌اطلاعی برخی غرفه‌داران از عناوین و موضوعات موجود در غرفه خود، نخستین چیزی است که مخاطب را می‌رنجاند. ناآشنایی افراد حاضر در برخی غرفه‌ها ـ حتی غرفه‌های دانشگاهی ـ از موضوعات تخصصی نشر خود را نیز به این ضعف اضافه کنید!
 
نمایشگاه کتاب کاربردی و نمایشگاهی بیش از 700 عنوان در حوزه اسلام و افزون بر 800 کتاب با موضوع ادیان دارد که برخی از آنها تنها عناوین دانشگاهی و برخی، عناوین کاربردی‌اند. این آماری است که از بخش اطلاعات نمایشگاه به دست می‌آید، زیرا اگرچه نمایشگاه فاقد نظام طبقه‌بندی موضوعی است اما خلوت بودن آن و نیز فراغ بال مسوولان اطلاع‌رسانی در پاسخگویی، این امکان را ایجاد می‌کند که کتاب مورد نظرتان را با نام یا نام ناشر یا موضوع مورد نظر جست‌وجو كنيد و اطلاعاتی درباره آن به دست آورید.

یکی از تنها غرفه‌هایی که كاملا در تعریف و چارچوب‌های مورد انتظار از این نمایشگاه در بخش کتب کاربردی می‌گنجد، غرفه «بنیاد پژوهش‌های قرآنی حوزه و دانشگاه» است. جعفرنیا، مسوول این غرفه؛ یکی از آگاه‌ترین غرفه‌داران به نظر می‌رسد. «مبانی و مقدمات رابطه قرآن و علوم روز»، «مجموعه مقالات قرآن و هنر» و «مجموعه مقالات قرآن و اقتصاد» از جمله کتاب‌های منتشر شده توسط این بنیادند. 

جعفرنیا در معرفی این بنیاد و محصولات مکتوب آن که اغلب عناوینی کاربردی در حوزه دین دارند، می‌گوید: این مرکز از بدو تاسیس تا کنون، حدود 40 عنوان کتاب منتشر کرده و بیشتر در موضوعاتی اند که بین قرآن و علوم روز پیوند برقرار می‌کند. در این زمینه کتاب‌هایی از جمله مجموعه مقالات قرآن و روابط بین‌الملل را نیز در دست انتشار داریم. کتاب‌های اين بنیاد، حاصل برگزاری چندین همایش مختلف از جمله همایش «قرآن و روان‌شناسی» و «قرآن وجامعه‌شناسی» است که به همت بنیاد، برگزار شده‌اند. 

وی با انتقاد از حمایت‌ نكردن برخي مسوولان از پژوهش‌های فاخر دینی، می‌افزاید: «کاربردی کردن متون دینی و قرآنی هنوز جای کار زیادی دارد و برخی موضوع ها مغفول مانده‌اند و حمایت‌های بیشتری در این عرصه لازم دارند که اكنون اين موضوع چندان جدی نیست. به عنوان مثال، ما به خاطر مشکلات مالی جلد دوم برخی کتاب‌ها را نتوانسته‌ایم منتشر کنیم.»

یکی دیگر از انتشاراتی ها که در بخش‌های موضوعی و از جمله اسلام، به ارايه محصولات خود پرداخته، نشر خارجی «ویژه نشر» است که کتاب و نشریات بین‌الملل را منتشر می‌کند و تمام عناوین آن به زبان انگلیسی منتشر می‌شوند. مسوول غرفه این انتشارات می‌گوید: بیشتر کتاب‌های ما ویژه موسسات و دانشگاه‌ها و برای مطالعات بنیادی است، نه کاربردی. این کتاب‌ها‌ با توجه به سفارشات مخاطبان منتشر می‌شوند و مخاطبان هم بیشتر عناوین بنیادی را سفارش می‌دهند. 

وی درباره کتاب‌های کاربردی شده در حوزه مقولات دینی در کشور معتقد است: کتاب‌های دینی ما در حوزه کاربردی شدن چندان موفق عمل نکرده‌اند، زیرا بیشتر به داشتن ظاهر نفیس و چاپ خوب توجه کرده‌اند و مخاطبان نیز به مطالعات بنیادی در حوزه دین تمایل بیشتری نشان داده‌اند.

«نشر سپلای» یکی از ناشران خارجی (هندی) حاضر در این نمایشگاه است و بهاسین، مدیر این انتشارات، درباره نگاه انتشارات خارجی به حوزه دین می‌گوید: حوزه کتاب‌ دینی در کشورهایی که ما با آنها کار کرده‌ایم، عرصه گسترده‌ای است و با توجه به میزان استقبال مخاطب، در حوزه هر دین و مذهبی کتاب تالیف و عرضه می‌شود. انتشارات سپلای نیز با توجه به مخاطبان و درخواست‌های آنان، این کتاب‌ها را به دست علاقه‌مندان می‌رساند.

برف همچنان در خیابان حجاب می‌بارد و این خود دلیلی است که بازدیدکنندگان اندک، وقت بیشتری را برای تماشای کتاب‌ها صرف کنند! نمایشگاه کتاب‌های کاربردی و دانشگاهی نیز در کنار تمام نمایشگاه‌های دیگر کتاب که سالانه در کشور برگزار می‌شوند، مجال خوبی برای پیوند دوباره مخاطب با کتاب است اما به نظر می‌رسد در برگزاری چنین نمایشگاه‌های تخصصی، پیش از هر چیز، تعریف دقیق عنوان کاربردی و نیز آگاهی و اشراف غرفه‌داران بر موضوع هاي تخصصی ناشران باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط