چهارشنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۰
عيد قربان از منظر مكتوبات امام خميني(ره)

عيد قربان يكي از بزرگترين اعياد مسلمانان است. روز دهم ذي‌الحجه زائران خانه خدا براي تكميل عبادتشان در راه خداوند قرباني مي‌كنند. اين مراسم عبادي، فلسفه و حكمت‌هاي فراواني دارد كه در آثار متعدد به ويژه مكتوبات امام خميني(ره) به آن اشاره شده است.-

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، قربانی كردن که یکی از مناسک حج است، پیام‌ها و نکات قابل توجهی برای زائران خانه خدا و امت اسلام دارد. قربانی كردن هم فلسفه عبادی و عرفانی دارد و هم فلسفه سیاسی و اقتصادی بر آن قابل ترسیم است. نخستین حکمت قربانی که در قرآن به آن اشاره شده، بالاترین مراتب تقوی است. در آیه ۳۷ از سوره حج مي‌خوانيم؛ «لن ینال الله لحومها ولا دماءها ولکن یناله التقوی.» یعنی خون و گوشت قربانی که جزء مناسک است به خدا نمی‌رسد، بلکه روح عمل تقرب‌آور است و تقوای این کار به خدا می‌رسد. 

قربانی کردن علاوه بر حکم حکمت نيز دارد. حکم آن، کشتن یک گوسفند و حکمت آن بالا رفتن تقواي الهي است.

همان‌گونه كه در آثار و تحليل‌هاي گوناگون عنوان شده است، هر عملی که در آن تقرب باشد، قربانی به شمار مي‌آيد، زيرا تقوی مراتبی دارد و قربانی می‌تواند اشاره به بالاترین مراتب تقوی داشته باشد.

عبادت، تجديد ديدار و حلاليت‌طلبي از رسوم ديرين عيد قربان‌اند و 
کشتن حیوان در مراسم قربانی اشاره به کشتن نفس اماره دارد.

امام خميني(ره) در كتاب «صحيفه نور» درباره عيد قربان نوشته‌اند:«عيد قربان، عيدي است كه انسان‌هاي آگاه را به ياد قربانگاه ابراهيمي مي‌اندازد، قربانگاهي كه درس فداكاري و جهاد در راه خداي بزرگ را به فرزندان آدم و اصفيا و اولياي خدا مي‌دهد ...
اين پدرِ توحيد و بت‌شكن جهان، به ما و همه انسان‌ها آموخت كه عزيزترين ثمره حيات خود را در راه خدا بدهيد و عيدي بگيريد. خود و عزيزان خود را فدا كنيد و دين خدا را و عدل الهي را برپا نماييد. به همه ما ذريه آدم فهماند كه مكه و مني قربانگاه عاشقان است و محل نشر توحيد و نفي شرك كه دلبستگي به جان و عزيزان نيز شرك است.»

بنيان‌گذار انقلاب اسلامي در كتاب «صحيفه نور» عنوان نوشته است: «عيد سعيد قربان از اعياد بزرگ اسلام و ميعادگاه پيامبران عظيم الشان، از حضرت ابراهيم تا حضرت محمد صلى الله عليه و آله، بنيانگذاران توحيد و عدالت و رهبران صراط مستقيم عبوديت است.»(صحيفه نور جلد 15، ص 178)

عيد قربان مناسك، دعا و نماز ويژه‌اي دارد كه امام خميني(ره) در اين باره در رساله خود گفته‌اند: «نماز عيد فطر و قربان در زمان حضور امام عليه السلام واجب است و بايد به جماعت خوانده شود و در زمان ما كه امام عليه السلام غايب است، مستحب مى‏باشد و احتياط واجب آن است كه آن را به جماعت نخوانند، ولى به قصد رجاء مانع ندارد و چنانچه ولىّ فقيه يا مأذون از طرف او اقامه جماعت نمايد اشكال ندارد.»

ايشان در مسأله 1518 رساله‌شان عنوان كرده‌اند؛ «مستحب است نماز عيد قربان را بعد از بلند شدن آفتاب بخوانند و در عيد فطر مستحب است، بعد از بلند شدن آفتاب افطار كنند و زكات فطره را هم بدهند، بعد نماز عيد را بخوانند.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط