شنبه ۷ آبان ۱۳۹۰ - ۱۳:۱۴
یانکو مسنر» نویسنده اتریشی چشم از جهان فروبست

«یانکو مسنر» نویسنده اتریشی که جزو اسلوونی زبان های ایالت کرنتن بود در 89 سالگی در کلینیکی در شهر کلاگنفورت بدرود حیات گفت.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از خبرگزاری اتریش، او که سه هفته پیش در پی مشکلات ریوی بستری شده بود، از نویسندگان برجسته گروه اسلوونی های اتریش و در زمینه سیاسی نیز فعال بود. به همین دلیل در پی درگذشت او شمار زیادی از سیاستمداران اتریشی از خدمات «مسنر» تجلیل به عمل آورده اند.

در پی درگذشت این ادیب «کلاودیا اشمیت» وزیر فرهنگ این کشور با اشاره به این مطلب که اتریش یکی از شعرای توانمند خود را از دست داد اعلام کرد : او یک شاعر ستیزه جو و قاطع بود که آثارش نمایانگر هویت اسلوونی زبان او بود. «ژوزف اوسترمایر» معاون وزارتخانه نیز گفت : «مسنر» یک قهرمان برای اتریشی بود که در آن همه گروه های قومی از موقعیت بحق خود برخوردار هستند.

در پی درگذشت «مسنر» شبکه «او آر اف» اتریش در نظر گرفت به آرزوی دیرینه وی جامه عمل بپوشاند و فیلم «بازگشت» که وی در سال 1976 ساخته بود را پخش کند. این در حالی است که به دلیل امتناع این شبکه از پخش این فیلم، «مسنر» در سال 2006 در اعتراض به این تصمیم صلیب افتخاری اتریش برای علم و هنر را به ریاست جمهوری پس فرستاد.

«هارالد دوبرینگ» از مقامات سیاسی کرنتن «مسنر» را هم به خاطر آثار ادبی اش و هم برای فعالیت های سیاسی اجتماعی قاطعانه اش ستود. آثار ادبی «مسنر» تحت تاثیر نگاه ویژه ای به مشکلات گروه اسلوونی زبان ها بوده است. «پتسر کایزر» رییس حزب سوسیال دمکرات اتریش گفت با مرگ «مسنر» این ایالت یکی از نویسندگان شناخته شده خود و نیز شخصیتی درستکار که برای بسیاری نیز اخطارگر بود را از دست داد.

«رودولف هولوپ» سخنگوی ایالت کرنتن که در چند پروژه موسیقیایی با «مسنر» همکاری داشت گفت «مسنر» فردی ناراحت کننده بود و این ویژگی او از جمله توانایی های وی بود که از او انسانی منحصر به فرد ساخته است.

«مسنر» در 13 دسامبر 1921 متولد شد. او تحصیلات خود را در کلاگنفورت و در سن پاول به پایان برد. پس از آغاز جنگ دوم جهانی به خدمت فراخوانده شد و در سال 1945 به اسارت نیروهای انگلیسی درآمد. پس از آن به یوگسلاوی گریخت و به تحصیل در رشته های زبانشناسی، زبان اسلاوی و زبان های رومی تبار پرداخت و سرانجام به تدریس در دبیرستانی در نزدیکی کرنتن پرداخت.

او در 1955 به «کرنتن» بازگشت و از 1963 به تدریس در دبیرستان اسلوونی ها در کلاگنفورت مرکز ایالت «کرنتن» پرداخت. او در کتاب هایش همواره به ایستادگی اسلوونی های کرنتن در برابر نازی ها و بررسی این گروه قومی در جنگ دوم جهانی پرداخته است.«مسنر» به فعالیت سیاسی نیز می پرداخت که راه انداختن تظاهرات برای حقوق اقلیت ها از جمله آنها بود. او در سال 1999 در فهرست نامزدهای حزب کمونیست اتریش جای گرفت.

از مشهورترین کتاب های این نویسنده می توان به «داستان های سیاه سفید» مربوط به سال 1995 اشاره کرد.همچنین انتشارات «دراوا» در پاییز سال جاری دو جلد پایانی از مجموعه هفت جلدی گلچین آثار «مسنر» را منتشر کرد.

مراسم خداحافظی با «مسنر» که در سال های اخیر کاملا ارتباطش را با مجامع عمومی قطع کرده بود، فردا یکشنبه در «بلایبورگ / پلیبرگ» در ایالت کرنتن انجام می شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها