یکشنبه ۱ آبان ۱۳۹۰ - ۰۸:۰۰
انديشمندي كه هرگز براي دنيا ننوشت

دوشنبه(26 ذي القعده) با عنوان سالروز درگذشت آيت‌الله میرزا جواد آقا تهرانی در تقويم ملي و مذهبي ما ثبت شده است. «ايبنا» مي‌كوشد در آيينه مكتوبات، نگاهي اجمالي به زندگي، آرا و آثار اين انديشمند ديني داشته باشد.-

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)،‌ میرزا جواد آقا تهرانی سال۱۲۸۳ هجري شمسي در تهران متولد شد و سال ۱۳۶۸ در مشهد دار فاني را وداع گفت. او از روحانیان شیعه اهل ایران بود و تاليفات متعددي داشت.

پدرش حاج محمدتقی و برادرش رضا شاهپوری مشهور به «حاج طرخانی» از تجار متدین، متعهد و مورد اعتماد بازاریان بودند. وی به انتخاب مرحوم بروجردی تا آخر عمر سمت سرپرستی مسجد اعظم قم را بر عهده گرفت.

مرحوم میرزا جواد آقا تهرانی در سن كم برای فراگیری علوم دینی، از تهران راهی قم شد و پس از چند سال که مقدمات و بخشی از سطوح را در حوزه علمیه قم فرا گرفت، رهسپار نجف اشرف شد. 

وي در مدت اقامت دو ساله خود در نجف، از محضر استادانی مانند آیت‌اللّه حاج شیخ مرتضی طالقانی، آیت‌اللّه سید شهاب‌الدین مرعشی نجفی و آیت‌اللّه حاج شیخ محمدتقی آملی بهره‌های علمی و اخلاقی فراوانی برد. جواد آقا تهرانی بر خلاف این که تصمیم داشت در نجف بماند و تحصیلاتش را ادامه دهد، با رسیدن نامه‌ای از مادرش که او را به تهران فرا خواند، به تهران بازگشت. وي تحصیل را واجب و اطاعت امر مادر را ضروری‌تر می‌دانست.

این عالم اخلاق در رشته‎های فقه و اصول، فلسفه و حکمت، معارف اسلامی، تفسیر قرآن کریم و اخلاق تحصيل كرد. 

آیت‌اللّه میرزا جواد آقا تهرانی با وجود جایگاهی که داشت، ساده زندگی کرد و از مال دنیا نیندوخت. لباس‌هایش اغلب از پارچه‌های ارزان و گاهی نامرغوب، اما همواره تمیز و بدون پارگی بودند. او در دوران سکونتش در مشهد، بیش از دوازده خانه عوض کرد که همه آنها استیجاری بودند. آخرین منزل وی نيز خانه‌ای کوچک متعلق به پسر بزرگش بود. اطرافیان فراوان از او می‌خواستند در منزل بزرگتری زندگی کند، اما آن مرحوم هرگز این سخنان را نپذیرفت. آنچه بعد از وفات از آن بزرگوار باقی ماند، تنها همان لباس‌های ساده و اندکش بودند.

آیت اللّه میرزا جواد آقا تهرانی از چاپ هیچ‌يك از آثار خود بهره مادی نبرد. آنچه در چاپ کتاب هزینه کرده بود، محاسبه و قیمت کتاب را بر اساس آن تعیین می‌کرد و برای خود هیچ بهره‌ای منظور نمی‌كرد. وي در آثار خود، نیاز و اقتضای زمان را در نظر می‌گرفت و در نوشتن، همواره تابع وظیفه دینی و مسوولیت شرعی و اجتماعی بود. 

آثار چاپ شده وي که برخی از آنها بارها به چاپ مجدد رسیدند، عبارتند از:
 ـ آیین زندگی
ـ میزان المطالب
ـ بررسی در پیرامون اسلام 
ـ فلسفه بشری و اسلامی 
ـ عارف وصوفی چه می‌گوید؟ 

میرزا جوادآقا تهرانی در راستای پشتیبانی از نظام جمهوری اسلامی، در سال‌های آخر زندگی و با همان قد خمیده و کمانی، چهار بار در جبهه نبرد حاضر شد و لباس بسیجی به تن کرد. 

از ميان مجموعه تاليفات اين عالم ديني مي‌توان كتاب‌هاي «‌بررسی در پیرامون اسلام» رد بر كسروی، «فلسفه بشری و اسلامی»‌ در بیان و رد مبانی فلسفه كمونیسم، «بهایی چه می‌گوید؟» در رد فرقه بهائیت، «عارف و صوفی چه می‌گویند؟» در بیان مبادی و اصول تصوف و عرفان و رد آن، «میزان المطالب» شامل مباحث كلامی ‌بر اساس قرآن و عترت، آیین زندگی و درس‌های اخلاق اسلامی‌» در بیان اخلاق اسلامی ‌بر اساس آیات و روایات را ياد كرد. 

میرزا جوادآقا بر اثر بیماری كبد در سحرگاه سه‌شنبه، دوم آبان ماه ۱۳۶۸ درگذشت و بنابر وصیت خود در بهشت رضا(ع) مشهد به خاک سپرده شد.

در سال‌هاي اخير نيز مكتوباتي درباره اين عالم ديني و استاد اخلاق به رشته تحرير در آمده‌اند كه عبارتند از:

ـ مفسر ربانی: مجموعه مقالات بزرگداشت آیت‌الله میرزا جواد آقا تهرانی(ره)/ مهدی جوهرچی (ویراستار)/ موسسه معارف اسلامی امام رضا(ع) / 1389

ـ خاطراتی از آیینه اخلاق: یادواره‌ای از آیت‌الله میرزا جواد آقا تهرانی (ره)/مرتضی عطایی / الف / 1385

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط