شنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۰ - ۱۳:۰۶
جایزه لورکا به شاعر کوبایی رسید

هشتمین جایزه بین‌المللی شعر فدریکو گارسیا لورکا به «فینا گارسیا ماروز» شاعر و نویسنده کوبایی رسید.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از سايت آمريكاي لاتين، «ژوزه تورس هارتادو» شهردار گرانادا در کنفرانس خبری به نمایندگی از سوی هیات داوران این جایزه گفت: ماروز از مهم ترین و مشهورترین نویسندگان ادبیات اسپانیایی – آمریکایی در قرن بیستم است. 

اين داوران «گارسيا ماروز» را به خاطر شفافيت، سادگي و در عين حال شور شاعرانه و روحاني اشعارش انتخاب كردند. جدا از اشعار برجسته وی آنها به نقد کارهای تحقیقاتی وی درباره ادبیات کوبایی از کتابخانه ملی و مرکز تحقیقاتی ژوزه مارتی در کوبا نیز پرداختند. 

«فینا گارسیا ماروز» از شاعران برجسته و قدیمی کوبا، در سال 1924 در هاوانا متولد شد. او در دهه 40 قرن بيستم نخستین مجموعه شعر خود را با نام «منشاءها» به چاپ رساند. اشعار وی به زبان‌های مختلفی ترجمه شده و تاکنون چندین جایزه را نیز دریافت کرده است. «سفر به نیکاراگوئه»، «اعتبار شارلوت» و «عیادت» از جمله آثار اوست. 

در كنار آثار فوق العاده شعري او، او براي كارهاي تحقيقاتي اش درباره ادبيات كوبا، از موسسه هايي چون كتابخانه ملي خوزه مارتي و مركز تحقيقات خوزه مارتي نيز تجليل شده است. 

وی در سال 1990 برنده جایزه ادبیات ملی و در آوریل گذشته برنده جایزه شعر پابلو نرودا شد. وی پس از نویسنده اسپانیایی «ماریا ویکتوریا اتنسیا» كه در سال 2010 و «بلانكا والرا» نويسنده پرويي كه در سال 2006 اين جايزه را دريافت كردند، سومین زنی است که جایزه فدریکو گارسیا را از آن خود کرده است. 

ماروز برای کسب این جایزه با 40 نامزد که بیشتر آنها از نویسندگان آمریکای لاتین هستند به رقابت پرداخت. این جایزه به ارزش 50 هزار دلار طی مراسمی در گرانادای اسپانیا، زادگاه لورکا، به وي اهدا شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها