چهارشنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۰ - ۱۶:۴۰
«آخرين روزهاي فرانسوا ميتران» برنده جايزه ادبي شاتوبريان

سيزدهمين جايزه سالانه كومبورگ شاتوبريان فرانسه در زادگاه اين چهره سرشناس ادبيات رمانتيك فرانسوي، به «آخرين روزهاي فرانسوا ميتران» اثر كريستوف باربيه تعلق گرفت.-

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا) به نقل از پايگاه خبري وست فرانس، باربيه سردبير روزنامه اكسپرس فرانسه در «آخرين روزهاي فرانسوا ميتران» به بازگويي 237 روز پاياني از زندگي و حيات سياسي رييس‌جمهور دهه هشتاد و اوايل دهه نود فرانسه مي‌پردازد. در آن لحظات استثنايي، ميتران سناريوي ما‌ه‌هاي پاياني‌اش را خط به خط نوشته بود و به هر يك تكاليف، مسووليت‌ها و بخشي از وصيت‌نامه سياسي‌اش را سپرده بود.

مارگريت كاستيون دو پرون در مراسم اهداي جايزه به باربيه به مقايسه فرانسوا ميتران و فرانسوا-رنه دو شاتوبريان مي‌پردازد كه هر دو براي سياست، طبيعت، دين و زنان اهميت فراواني قايل بودند. او «شاعرانگي در زبان داستاني و لحظات پر شور و شعف ادبي در سبك نوشتاري» كريستوف باربيه را تحسين‌آميز قلمداد مي‌كند.

جايزه كومبورگ امسال توانست ذوق ادبي مورخي سياسي چون كريستوف باربيه را كشف كند كه به نگارش خاطراتي از روزهاي پاياني ميتران پرداخته است. ميتران برخلاف شاتوبريان كه خاطراتش را در اثري 42 جلدي به نام «خاطرات آن سوي قبر» منتشر كرد، هرگز كتابي ننوشت چرا كه مي‌خواست از ياد نرفتني بماند.

باربيه در كنار فعاليت‌هاي مطبوعاتي‌اش در روزنامه اكسپرس و پيش از آن در هفته‌نامه لو پوان، به تئاتر نيز علاقه‌مند است و در راديو جنوب فرانسه و برنامه «پخش زنده سي» در كانال 5 فرانسه به اجراي زنده مي‌پردازد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها