شنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۰ - ۱۴:۴۰
كتابخانه آستان قدس رضوي ذخيره فرهنگي 1200 ساله است

رييس كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي در آيين اختتاميه چهارمين جشنواره انتخاب كتاب سال رضوي، گفت: كتابخانه آستان قدس رضوي يكي از ذخاير فرهنگي با قدمت هزار و 200 ساله است.-

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، به نقل از ستاد خبري جشن‌هاي ميلاد رضوي، دكتر غلامعلي حداد عادل صبح امروز(16 مهر) در تالار همايش‌هاي بنياد پژوهش‌هاي آستان قدس رضوي، گفت: وجود مضجع پاك امام رضا(ع) در ايران به چهل چراغي شباهت دارد كه در سراسر كشور روشن شده است و ما نيز همانطور كه از چلچراغ در رواق بهره‌مند مي‌شويم از وجود مقدس حضرت رضا (ع) و حرم مطهر ايشان به عنوان چلچراغ جان‌هاي ايرانيان بهره‌مند خواهيم شد.

وي ادامه داد: قرار گرفتن حرم مطهر حضرت رضا (ع) در ايران پاداشي است كه خداوند متعال به ايرانيان در ازاي محبت به اهل بيت(ع) عطا كرده است.

رييس كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي با بيان اين كه ياد حضرت رضا (ع) و توجه به وجود اين آستان در مشهد با دل‌هاي شيعيان، همان رفتاري را مي‌كند كه اين گنبد طلايي درخشان با چشم‌هاي مجاوران مي‌كند، اظهار كرد: همان‌طور كه هر روز مجاوران حرم مطهر رضوي با نگاه به اين گنبد دلشان روشن مي‌شود، زائران اين حرم مطهر نيز با ياد حضرت رضا(ع) دل خود را صفا و جلا مي‌دهند.

وي با بيان اين كه ابتكار برگزاري جشن‌هاي رضوي در دهه كرامت وسيله‌اي براي شادي بيشتر مردم است، عنوان كرد: وجود حضرت رضا(ع) در ايران كرامت است و شيعيان بعد از حرم حضرت رضا(ع) دو حرم بزرگ ديگر در قم و شيراز دارند كه هر دوي آنها از بركات حضرت رضا (ع) است و اين بزرگواران همانند دو ستاره‌اي زيبا در آسمان ايران طلوع كرده و مي‌درخشند.

حدادعادل از مشهد رضوي به دانشگاه بزرگ ملي ياد كرد و با بيان اين كه اين شهر دانشگاه بزرگي براي جهان اسلام است، تصريح كرد: رغبت، علاقه و حضور معنوي در مشهد الرضا در هيچ مكان ديگري در عالم تشيع وجود ندارد و اين شهر بايد كانون ايمان و معنويت باشد.

نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي در بخش ديگري از سخنانش بيان كرد: آستان قدس رضوي با سابقه بيش از هزار و 200 سال ـ از زماني كه حضرت رضا(ع) به شهادت رسيده‌اند ـ ظرفيت‌هاي فرهنگي فراواني را در خودش ذخيره كرده و اين ظرفيت‌هاي فرهنگي به معدن بزرگي شباهت دارد و امروز ضرورت دارد اين معادن شناخته و استخراج شود.

وي با يادآوري اينكه آنچه تاكنون شناخته شده در مقايسه با آن چه وجود دارد و با مقايسه با ظرفيت‌هاي اين مجموعه هنوز اندك است، از كتابخانه آستان قدس رضوي به عنوان يكي از ذخاير فرهنگي يادكرد و گفت: اگر گفته شود كه كتابخانه آستان قدس رضوي بيش از هزار و 200 سال قدمت دارد، سخني صحيح است، زيرا همانطور كه اين مضجع شريف وجودش در اينجا استمرار داشته، كتابخانه آستان قدس رضوي نيز در اين مكان مطهر استمرار داشته است.

حداد عادل با بيان اين كه قبل از انقلاب شكوهمند اسلامي ايران، آستان قدس رضوي در جايگاه شايسته خود در كشور قرار نداشته است، افزود: قبل از انقلاب جنبه‌هاي علمي و فرهنگي اين آستانه به دليل توجه نكردن نظام حكومتي ضعيف بود و با شكل‌گيري انقلاب اسلامي زمينه براي احياي ظرفيت هاي فرهنگي آستان قدس رضوي پديد آمد.

وي شخصيت حضرت رضا(ع) را به عنوان دانشمند آل محمد معرفي كرد و گفت: امروز به بركت مديريت‌ها و تلاش‌هاي فرهنگي آستان قدس رضوي، اين جنبه به آرامي در اين مجموعه عظيم جلوه‌گر شده و باعث شده است كه آستان قدس رضوي مركزي براي تابش انوار قرآن و اسلام شود.

افزايش آثار شايسته با محوريت امام رضا(ع)
در ادامه اين مراسم، دبير چهارمين جشنواره كتاب سال رضوي نيز در سخناني گفت: آثار شايسته امسال از افزايش چشمگيري برخوردار بوده است.

هادي منوري با بيان اين كه 288 اثر به اين جشنواره ارسال شده است، گفت: در بخش بين‌الملل اين جشنواره 16 اثر از كشورهاي خارجي به زبان‌هاي اردو، عربي، انگليس، فرانسوي و ... به دبيرخانه رسيد.

وي با يادآوري اين مطلب كه در چهارمين جشنواره كتاب سال رضوي آثار سال‌هاي 89 و 90 بررسي شده است، اظهار كرد: آثار شايسته چاپ امسال از افزايش چشمگيري برخوردار بوده است و اين نشان دهنده اين است كه محققان در حوزه رضوي كارهاي بسياري كرده‌اند.

منوري تصريح كرد: اغلب كتاب‌هاي فرستاده شده در حوزه شعر و ادبيات بوده است و اميدواريم در جشنواره‌هاي آينده به توليد شعر در زمينه آييني و حضرت رضا(ع) بپردازيم و در سال‌هاي آتي با تأكيد بيشتر در ترجمه، بخش زبان‌هاي خارجي رونق بيشتري بگيرد.

در پايان اين جشنواره بيانيه داوران توسط دكتر امير سلماني رحيمي، معاون پژوهشي بنياد پژوهش‌هاي آستان قدس رضوي قرائت و از برگزيدگان اين جشنواره تقدير شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط