شنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۰ - ۱۱:۳۲
«دانشنامه قرآن و حديث» رونمايي شد

«دانشنامه قرآن و حديث» در موسسه علمی فرهنگی دارالحديث رونمايي شد. اين مجموعه، مهم‌ترين اثر پژوهشی و علمی اين موسسه از ابتدای تاسيس آن تاكنون قلمداد مي‌شود.-

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) به نقل از پايگاه اطلاع‌رساني موسسه علمي فرهنگي دارالحديث، اين دانشنامه، با حضور جمعی از مسوولان و شخصيت‌های حوزوی و كشوری
رونمايي شد. پيش‌بيني مي‌شود نسخه عربی ـ فارسی اين اثر به 100 جلد برسد.

در اين مراسم حجت‌الاسلام و المسلمين محمد محمدی‌گلپايگانی، رييس دفتر مقام معظم رهبری، علی لاريجانی، رييس مجلس شورای اسلامی، آيت‌الله محمد محمدی‌ری‌شهری، رييس موسسه علمی فرهنگی دارالحديث، غلامعلي حدادعادل، رييس كميسيون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، حضرات آيات استادی، كريمی جهرمی، صلواتی و الهی از استادان حوزه، نمايندگان مراجع تقليد و جمعی از شخصيت‌های حوزوی و استانی حضور داشتند. 

لاريجانی و حدادعادل در سخنرانی‌هاي خود در اين مراسم، بر اهميت و ضرورت انتشار اين گونه دانشنامه‌ها و توجه طلاب و علما به تبليغ معارف و آموزه‌های اسلامی و اخلاقی در جامعه تاكيد كردند. 

در اين مراسم همچنين رييس پژوهشكده علوم و معارف حديث با تبيين «دانشنامه قرآن و حديث» گزارشی از فعاليت‌های علمی صورت گرفته براي تدوين آن را ارايه كرد. 

اين اثر به دو زبان عربي (موسوعه معارف الكتاب و السنه) و فارسي، بر اساس شيوه الفبايی ـ موضوعی، با هدف عرضه معارف قرآن و سنت پيامبر اكرم(ص) و همچنين روايات ائمه اطهار(ع) به صورت مرتب و مدون منتشر شده است. 

اين دانشنامه اكنون در 16 جلد و با مدخل‌های دو حرف «الف» و «باء» منتشر شده و در اختيار پژوهشگران قرار گرفته است. پيش‌بينی می‌شود حجم نسخه عربي كتاب به حدود شصت جلد و «دانشنامه قرآن و حديث» به يكصد جلد عربی ـ فارسی برسد. 

ارايه حديث در كنار آيات قرآن كريم، فراگيری تمامي موارد عموم و خصوص و مطلق و مقيد و ساير موارد، طبقه‌بندی روايات مرتبط در يك بخش، اختصار توسط حذف روايات مشابه، نقد و رفع تعارضات احتمالی، دستيابی آسان به باب‌هاي مورد نظر و ارايه تحليل‌های مورد نياز، از جمله ويژگی‌های اين دانشنامه اعلام شده‌اند. 

اين اثر،‌ با استناد به آيات و روايات معصومان به توضيح و تبيين موضوعات، مفاهيم و مدخل‌های دينی می‌پردازد كه از جهت موضوعی، از دامنه گستره‌ای برخوردار است و مفاهيم دينی، اعتقادی، اخلاقی، سياسی اقتصادی و فرهنگی را پوشش می‌دهد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط