شنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۰ - ۱۱:۲۸
انتشار «فلسفه در كلاس درس» مناسب با فضاي ذهني كودك ايراني

كتاب «فلسفه در كلاس درس» با ترجمه احسان كاظمي متشر شد. اين مترجم از تغيير بخش‌هايي از اين اثر براي نزديك كردن آن به فضاي ذهني كودكان ايراني خبر داد و گفت: اين كتاب، بيش از همه بر آموزش تفكر انتقادي به كودكان تاكيد دارد.-

احسان كاظمي، مترجم اين اثر، در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، عنوان كرد: «ران شاو» نويسنده كتاب، بيش از چهل اثر در حوزه آموزش فلسفه به كودكان تاليف كرده است كه اين كتاب، آخرين اثر اوست.

وي افزود: پس از ترجمه كتاب، تصميم گرفتيم آن را به فضاي ذهني كودك ايراني نزديك‌تر كنيم. بنابراين، بخش‌هايي از آن را حذف و بخش‌هايي را نيز به آن اضافه كرديم؛ از همين رو، بايد اين كتاب را تلفيقي از ترجمه و تاليف دانست.

كاظمي توضيح داد: با استفاده از روش «پرلز» سوالاتي را مطرح و سوالاتي را از متن اصلي حذف كردم. اين كتاب، علاوه بر آموزش تفكر انتقادي از طريق داستان‌هاي كوتاه، ضرب‌المثل‌هايي از ملل مختلف را نيز كه مربوط به بحث كتابند، به مخاطبان ارايه مي‌كند.

وي يادآور شد: نويسنده اين اثر، به آموزش و تقويت سواد خواندن و نوشتن نيز توجه داشته است.

كاظمي با اشاره به انتشار كتا‌ب‌هاي متعدد در حوزه آموزش فلسفه به كودكان گفت: برخي از اين آثار مانند اين كتاب، در پي آموزش تفكر انتقادي به كودكان‌اند، موضوعي كه جاي خالي آن در آموزش و پرورش ما احساس مي‌شود. استفاده از چنين آثاري در كلاس‌‌هاي درس، بنيان‌هاي فكري و انتقادي كودكان را در كنار تقويت حفظيات آنان رشد مي‌دهد.

به گفته وي، اين كتاب به گونه‌اي طراحي شده است كه پس از خواندن آن در يك جمع مانند خانواده، سوالات آن از طريق هم‌فكري پاسخ داده مي‌شوند. سوالات كتاب به گونه‌اي‌اند كه بايد گروهي پاسخ داده شوند.

چاپ نخست كتاب «فلسفه در كلاس درس» از سوي انتشارات ابوعطا منتشر شد. پيش از اين ترجمه‌هايي از مراد ياري و حسن سالاري از همين كتاب روانه بازار نشر شده بودند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط