شنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۰ - ۱۱:۰۶
«آي استيو» به بازار كتاب مي‌آيد

كتاب دردست چاپِ «زندگي‌نامه استيو جابز» كه قرار بود 21 نوامبر 2011 به بازار بيايد، يك ماه زودتر يعني 21 اكتبر (29 مهرماه) منتشر مي‌شود تا پاسخگوي تقاضاي بازار كتاب باشد. كتاب «آي استيو» كه حاوي 200 نقل قول از اين نابغه رايانه‌اي است از سوي انتشارات اگيت در 32 هزارنسخه در راه بازار جهاني كتاب است.-

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا) به نقل از اكونوميك تايمز، هنوز چندساعت از مرگ استيو جابز، خالق شركت اپل و گوشي‌هاي محبوب آي‌فون و آي‌پاد نگذشته بود كه كتاب دردست چاپِ «زندگي‌نامه استيو جانز» با صعود از رتبه 384 ام در صدر فهرست پرفروش‌هاي سايت آمازون قرار رفت. حجم تقاضاي بازار براي پيش‌خريد اين كتاب تا به حدي بود كه صبح پنجشنبه، «سيمون اند شوستر» ناشر اين مجموعه اعلام كرد روند انتشار مجموعه را تسريع مي‌كند تا اين كتاب كه قرار بود 21 نوامبر 2011 به بازار بيايد، يك ماه زودتر يعني 21 اكتبر (29 مهرماه) منتشر شود. 

«پاتريشيا بوستلمن» نماينده «بارنز اند نوبلز»، بزرگ‌ترين كتاب‌فروشي زنجيره‌اي امريكا هم پيش‌بيني كرده است كتاب «استيو جابز» به پرفروش‌ترين و پرتيراژترين كتاب غيرداستاني سال تبديل شود. 

در حال حاضر كتاب «زندگي‌نامه استيو جابز» به قلمِ ايزاكسون در مرحله چاپ و جلد قرار دارد و البته ناشر از اعلام تيراژ احتمالي اولين چاپ اين كتاب طفره مي‌رود. متخصصان نشر امريكا برآورد كرده‌اند كه تيراژ اين كتاب در نسخه‌هاي چاپي، ديجيتال و شنيداري به چندين ميليون برسد. 

البته تقاضاي فزاينده براي پيش‌خريد كتاب تاحدي ناشي از ادعاي ايزاكسون نويسنده كتاب مبني بر گنجاندن وجوه تازه‌اي از زندگي شخصي استيو جابز و كودكي و نوجواني‌اش در آن است و تاحدي به اعتبار شرح‌حال نويسي‌هاي ايزاكسون برمي‌گردد كه پيش از اين نيز روايت‌هاي موفقي از زندگي‌ «بنجامين فرانكلين» و «هنري كيسينجر» منتشر كرده است. 

اما تقاضاي بازار و طمع سود سرشار، ناشران ديگر را هم به رقابت در كتاب‌سازي درباره استيو جابز واداشته است. بنا به گزارش خبرگزاري فوربس، كتاب نقل‌ قول‌هاي استيو جابز كه به تقليد از گوشي‌هاي آي‌فون و آي‌پاد، «آي استيو» نام گرفته، قرار بود مارس 2012 به بازار بيايد ولي حالا انتشارات اگيت تمام تلاش خود را معطوف انتشار هرچه زودتر اين مجموعه كرده است. «آي استيو» حاوي 200 نقل قول از نابغه شركت اپل، قرار است در 160 صفحه و تيراژ احتمالي 32 هزار نسخه منتشر شود. به گفته «داگ سيبالد» مدير نشر اگيت، پيش‌فروش اين كتاب در روزهاي اخير با افزايش بسيار مواجه شده و از رتبه شصت و پنج هزارم در فهرست آمازون به فهرست صدكتاب نخست آمازون صعود كرده است. شركت اگيت همچنين دست‌به كار فروش كپي رايت ترجمه اين كتاب شده و سيبالد مدعي است تاكنون امتياز ترجمه كتاب را به بيست كشور فروخته است. 

استیون پاول جابز معروف به استيو جابز کارآفرین، مخترع ، بنیانگذار و مدیر ارشد اجرایی شرکت رایانه‌ای «اپل» و یکی از چهره‌های پیشرو در صنعت رایانه بود. جابز نقشي انكارناپذير در ترويج مفهوم رايانه خانگي به‌عنوان ابزاري عامه پسند داشت. او كه طراح اصلي ايده آي‌پاد بود، روز چهارشنبه ۵ اکتبر (13 مهر) در سن ۵۶ سالگی و در اثر سرطان لوزالمعده در گذشت. 

البته زندگي شخصي استيو جابز به اندازه زندگي حرفه‌اي‌اش خواندني است. او كه يك دورگه عرب امريكايي بود در ايالت ويسكانسين ايالات متحده به دنيا آمد و پس از فارغ‌التحصيلي از دبيرستاني در كاليفرنيا به كالج رفت اما بعد از يك ترم تحصيل را رها كرد و به عنوان یک تکنیسین در شرکت آتاری، سازنده رایانه و دستگاه بازی رایانه‌ای که آن روزها محبوب بود، مشغول به كار شد و اين آغاز راه پرماجراي او به‌سوي «اپل» بود. 

جابز در دهه هفتاد سفري معنوی به هند داشت و با سری تراشیده و با جامه سنتی هندی بر تن به آمریکا برگشت، ظاهري كه تقريبا تا پايان عمر او در يادها ماند. در سال ۲۰۰۵ میلادی، جابز در عکس‌العمل به چاپ زندگینامه‌ تأييدنشده‌اي از او توسط انتشارات جان وایلی (به نام «استیو جابز؛ تمثال») كه شايعاتي درباره زندگي شخصي و صميميت او با خواننده امريكايي جون بائز مطرح كرده بود، فروش تمام کتاب‌های چاپ شده توسط این انتشارات را در فروشگاه‌های خرده‌فروشی شرکت اپل ممنوع کرد. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها