چهارشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۰ - ۱۳:۲۲
زندگينامه آيت‌الله سيدنورالدين حسيني ‌شيرازي تدوين شد

رحيم نيكبخت «زندگي و مبارزات آيت‌الله سيدنورالدين حسيني‌شيرازي به روايت اسناد و خاطرات منتشر نشده» را تدوين كرده است.-

نيكبخت در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا) اظهار كرد: آيت‌الله سيدنورالدين حسيني‌شيرازي از مراجع شيراز در دوره مشروطه و پهلوي اول است. وي موسس «حزب برادران شيراز»، نخستين حزب اسلامي بود كه در دوره رضاشاه تا شهريور 1320 مخفيانه فعاليت كرد. 

وي ادامه داد: آيت‌الله حسيني‌شيرازي در ابتدا از فعالان نهضت ملي نفت بود كه پس از مدتي از همراهي با اين حزب خودداري كرد. همچنين مبارزه با بهاييت از مهم‌ترين بخش‌هاي مبارزاتي وي و همزمان با سخنراني‌ها و مبارزات آيت‌الله بروجرودي در تهران بود.

نيكبخت با اشاره به ارتباط مبارزاتي آيت‌الله نورالدين حسيني‌شيرازي با نواب صفوي، درباره يكي از مهم‌ترين شخصيت‌هاي حزب برادران شيراز، گفت: آيت‌الله رباني‌شيرازي از معدود چهره‌هاي تاريخ انقلاب اسلامي عضو اين حزب است.

اين پژوهشگر تاريخ انقلاب با اشاره به تدوين كتاب «زندگي و مبارزات آيت‌الله سيدنورالدين حسيني‌شيرازي به روايت اسناد و خاطرات منتشر نشده» تصريح كرد: اين اثر در دو بخش تدوين شده است كه بخش نخست آن، مصاحبه مفصلي با آيت‌الله سيدمعزالدين حسيني‌شيرازي، تنها فرزند در قيد حيات آيت‌الله سيدنورالدين را در برمي‌گيرد. در اين گفت‌وگو به صورت مشروح به ابعاد زندگي پدر و خانواده‌اش پرداخته شده است.

وي اضافه كرد: در بخش دوم اين اثر، مجموعه‌اي از اسناد آرشيوهاي اسنادي، مركز اسناد انقلاب اسلامي، سازمان اسناد ملي، نهاد رياست جمهوري و اسناد خانوادگي شامل، اجازه‌نامه‌ها و نامه‌هاي علما و مراجع تنظيم شده‌اند.

به گفته نيكبخت، آيت‌الله سيدنورالدين حسيني‌شيرازي در سال 1336 به صورت مشكوكي در اثر مسموميت درگذشت.

مركز اسناد انقلاب اسلامي انتشار كتاب «زندگي و مبارزات آيت‌الله سيدنورالدين حسيني‌شيرازي به روايت اسناد و خاطرات منتشر نشده» را در دست دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها