چهارشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۰ - ۰۹:۲۶
تنها نسخه كامل «گنج الگنج»  خريداري شد

مدير کل بخش نسخ خطی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ايران عنوان كرد: تنها نسخه كامل «گنج ‌الگنج» در ايران،كه قدمت آن به 301 سال پيش بازمي‌گردد، در كتابخانه ملي نگهداري مي‌شود. اين نسخه از سوي اداره‌کل نسخ خطي کتابخانه ملي خريداري و به گنجينه آثار اضافه شده است.-

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، كتاب «گنج ‌الگنج» عنوان اثري است از ابوالقاسم شاذاني نيشابوري كه به زبان فارسي نوشته شده و اكنون با شماره 33894 به ثبت رسيده و به مخطوطات كتابخانه ملي افزوده شده است.

فتح‌الله كشاورز درباره اين نسخه نفيس گفت: نسخه‌اي ناقص از اين اثر در كتابخانه مجلس نگهداري مي‌شود اما نسخه خريداري شده در كتابخانه ملي از نسخه كتابخانه مجلس كامل‌تر است. پس از بررسي‌هاي بسيار به اين نتيجه رسيديم كه نسخه‌اي ديگر از اين اثر در ايران ديده نشده است.

وي اضافه كرد: «گنج الگنج» با موضوعات متنوعي نوشته شده و ادبيات فارسي و شعر، عرفان و فقه را دربرمي‌گيرد. اين نسخه نفيس منحصر به فرد است و به دليل قدمتي كه دارد از ويژگي قابل توجهي برخوردار است.

به گفته مدير کل بخش نسخ خطی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ايران، اين نسخه خطي به سفارش يکي از شخصيت‌هاي شبه قاره به نام «آقا حپو» با كتابت «يارمحمد» به فارسي نوشته است. اين اثر 30 فصل دارد و در 329 صفحه در سال 1301 استنساخ (شبيه‌سازي) شده و به دليل داشتن سرلوح مذهب كه در نوع خود بي نظير است از نفاست ويژه‌اي برخوردار است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها