دوشنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۰ - ۱۵:۴۱
زبان خداوند در قرآن معنادار، واقع‌نما و شبكه‌اي است

نويسنده كتاب «زبان قرآن» زبان گفتاري خداوند با انسان در اين كتاب آسماني را تاليفي، معنادار، واقع نما و شبكه‌اي مي‌داند و از اين نظر دفاع مي‌كند. او معتقد است چالش‌هايي كه غربيان در فهم متون ديني ايجاد كرده‌اند، بررسي زبان قرآن را ضروري مي‌كند.-

حجت‌الاسلام دكتر ابوالفضل ساجدي، نويسنده كتاب، در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، عنوان كرد: بخش‌هايي از مطالب اين اثر با كتاب پيشين من با عنوان «زبان دين و قرآن» مشتركند، اما تفاوت‌هاي زيادي نيز در آنها وجود دارند.

به گفته وي، اين اثر به تحليل گزاره‌هاي قرآني و تبيين انواع گزاره‌ها، جملات و باورهاي قرآني مي‌پردازد. مشخص كردن صفات اين گزاره‌ها و همچنين روش‌هاي فهم آنها از جمله اين بررسي‌هايند.

ساجدي ادامه داد: بررسي‌هاي اين كتاب، امكان مقايسه گزاره‌ها و جملات قرآني را با گزاره‌ها و جملات ساير حوزه‌ها مانند تاريخ، فلسفه و علوم مختلف به دست مي‌دهد. چنين مقايسه‌اي، برتري‌هاي گزاره‌هاي قرآني نسبت به ساير گزاره‌ها و همچنين وجوه اشتراك آنها را مشخص مي‌كند.

وي شناسايي زبان قرآن را ابزاري براي فهم بهتر اين كتاب آسماني دانست و گفت: با اين بررسي مي‌توان نگاهي جامع به ابعاد گزاره‌هاي قرآن و ارتباط آنها با يكديگر در سطوح ظاهري و باطني داشت.

اين نويسنده يادآور شد: طبقه‌بندي گزاره‌هاي قرآني و تحليل تفاوت‌هايي كه در آنها به چشم مي‌خورند، از ديگر مباحث كتاب‌اند.

وي درباره لزوم انجام چنين پژوهش‌هايي گفت: چالش‌هايي كه غربيان در فهم متون ديني ايجاد كرده‌اند، بررسي زبان قرآن را ضروري مي‌كند. رويكردهاي موجود درباره زبان قرآن متعددند و زبان‌هاي نمادين، اسطوره، واقع‌نما، هدايت و فطرت به اين كتاب آسماني نسبت داده مي‌شوند. اين كتاب، زبان قرآن را تاليفي، واقع‌نما، معنادار و شبكه‌اي مي‌داند و از اين نظر دفاع مي‌كند.

ساجدي ادامه داد: شبكه‌اي بودن زبان قرآن، پژوهشگران را وادار مي‌كند كه براي فهم آن، تمامي ابعاد مختلف قرآن را در نظر بگيرند. تحليل معناي شبكه‌اي قرآن، از جمله مباحث اين كتاب است كه به تفصيل مورد بررسي قرار مي‌گيرد.

وي در پايان گفت: «زبان قرآن» متن درسي است و به سفارش سازمان تدوين متون درسي دانشگاه‌ها (سمت) نوشته شده كه با همكاري اين سازمان و موسسه آموزشي پژوهشي امام خميني(ره) منتشر مي‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط