یکشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۰ - ۱۳:۳۰
«اخلاق هنر از نگاه فارابي» در دست انتشار

كتاب «اخلاق هنر از نگاه فارابي» نوشته شد. به گفته ناديا مفتوني، نويسنده اين اثر، مباحثي با عنوان فلسفه يا اخلاق هنر در آثار فارابي يافت نمي‌شود، اما او دغدغه مسايل هنري را داشت و مي‌توان با بررسي آثارش، به مطالب قابل توجهي در اين باره دست يافت.-

ناديا مفتوني، نويسنده اين اثر، در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، بيان كرد: در اين اثر، وجوه و ابعاد اخلاقي هنر را از ديدگاه فارابي بررسي كرد‌ه‌ام.

وي يادآور شد: اين تحقيق به فارابي مي‌پردازد و بيشترين تمركزش نيز بر فارابي است، اما در خلال آن، موضوع اخلاق هنر در انديشه ابن‌سينا و همچنين علامه جعفري نيز بررسي شده است.

مفتوني كه كتاب‌هاي «فارابي و مفهوم‌سازي هنر ديني» و همچنين «فارابي و فلسفه هنر ديني» را نيز زير چاپ دارد، درباره ميزان توجه فارابي به فلسفه هنر گفت: در متون متعلق به اين انديشمند، مباحثي با اين عناوين وجود ندارد و او حتي به طور مستقيم، هنر ديني را تعريف نكرده است، اما با توجه به اين كه فارابي دغدغه مسايل هنري را داشت، مي‌توان با دقت در كتاب‌هايش از منظر فلسفه هنر، مطالب قابل توجهي را در اين باره استخراج كرد.

اين نويسنده، كتاب «اخلاق هنر از نگاه فارابي» و همچنين كتاب‌هاي ديگر خود با موضوع فلسفه هنر فارابي را حاصل بررسي‌ها و استنتاج‌هايش از آثار اين فيلسوف دانست و گفت: موضوع تحقيقات من، همه فلسفه فارابي است. اين فلسفه مانند يك پازل است و مي‌توان با قرار دادن قسمت‌هايي از آن در كنار يكديگر، موضوعاتي را استنتاج كرد.

وي افزود: روشي را كه براي اين پژوهش استفاده كرده‌ام، در مقدمه كتاب توضيح داده‌ام. در اين روش با محور قرار دادن مفاهيم خيال و تخيل در فلسفه فارابي، به صورت موردپژوهانه، جنبه‌هاي اخلاقي هنر از ديدگاه اين فيلسوف را توضيح داده‌ام.

كتاب «اخلاق هنر از نگاه فارابي» از سوي بنياد سينماي فارابي در دست چاپ است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط