یکشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۰ - ۱۲:۳۵
وصيت‌نامه فرماندهان شهيد لشكر از ديدگاه نشانه‌شناسي

محمد ميركاظمي در اثري پژوهشي به نقد و بررسي وصاياي فرماندهان شهيد لشكر از ديدگاه نشانه‌شناسي پرداخته است.-

ميركاظمي در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا) اظهار كرد: در سال‌هاي جنگ تحميلي عراق عليه ايران 31 فرمانده لشكر به شهادت رسيدند كه از اين افراد 19 وصيت‌نامه مستند و مورد تاييد مركز اسناد شهدا و به جا مانده است. اين وصيت‌نامه‌ها جامعه آماري اين پژوهش را تشكيل مي‌دهند.

وي با اشاره به بررسي متن وصيت‌نامه‌ها از ديدگاه نشانه‌شناسي، ادامه داد: جمله‌هاي وصايا تقطيع شده و سپس از نظر نقش زباني، زمان افعال و كاربرد مفاهيم قرآني، احاديث وسخنان امام‌خميني‌(ره) در وصيت‌نامه‌ تحليل شده‌اند. حدود 27 درصد برداشت‌‌هاي وصيت‌نامه‌ها، منشا قرآني و آيات و روايات دارند.

ميركاظمي درباره برخي از يافته‌هاي پژوهش بررسي وصاياي فرماندهان شهيد لشكر از ديدگاه نشانه‌شناسي گفت: بيشتر كنش‌هاي نوشتاري در متن اين وصايا ترغيبي است. هدف فرماندهان لشكرها از نگارش آن‌ها، امر به معروف و نهي از منكر و ترغيب ديگران به انجام امور خاص بوده و كاربرد كلمات عاطفي، سبب شده فضاي وصايا تحكمي نباشند.

وي اضافه كرد: همچنين استفاده فراوان از جمله‌هاي مربوط به زمان حال و آينده در متن اين وصايا نشانگر توجه اين فرماندهان شهيد به وضعيت زمانه خود و نگاه اميدوارانه به آينده است.

سيدمحمد ميركاظمي در پايان يادآور شد: هنوز ناشر اين پژوهش با عنوان «نقد و بررسي وصاياي فرماندهان شهيد لشكر از ديدگاه نشانه‌شناسي» مشخص نشده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط