چهارشنبه ۶ مهر ۱۳۹۰ - ۱۵:۱۲
معرفي برترين كتاب‌هاي علمي سال

انجمن سلطنتي وينتون بريتانيا فهرست نهايي جايزه كتاب هاي علمي سال را اعلام كرد._

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا) به نقل از بوك تريد، به گفته گروه داوري، اين فهرست كه دربرگيرنده نام 6 كتاب است، برترين تجربيات جهان علم را ارايه مي‌كند. 

كتاب‌هايي كه به اين فهرست راه يافته‌اند :
«ماجراهاي آلكس در سرزمين اعداد» نوشته آلكس بلوس از انتشارات بلومزبري، گروه داوري اين كتاب را داستاني غني و متنوع در عرصه رياضيات خواند كه با حكايات شخصي در هم آميخته و از پيشينه اقليدس تا دنياي ابر رايانه ها را بررسي مي‌كند و از اين طريق رياضيات را به خانه‌ها مي آورد. 

«از وراي آينه زبان : چگونه كلمات دنياي شما را رنگين مي‌كنند» نوشته گاي دويچر از انتشارات ويليام هاينه مان؛ گروه داوري اين كتاب را گسترش دهنده درك ما از زبان، فرهنگ و علم ادراكي با استفاده از تجربه هاي شگفت انگيز خواند و گفت مفروضاتي ظريف از آنچه ما مي‌بينيم و با آن جهان را توصيف مي كنيم در آن ارايه شده است. 

«قاشق ناپديد شونده» نوشته سام كين از انتشارات ليتل براون ؛ گروه داوري اين كتاب را راهنمايي براي بازكردن چشمان ما به تاريخ عناصر ناميد و گفت نشان مي‌دهد كه ما چگونه كشف شديم، و نقش ويژه ما در زندگي چيست.

«همنشين تماشاگر موج» نوشته گوين پرتور- پيني از انتشارات بلومزبري ؛ گروه داروي اين كتاب را كتابي شاعرانه كه چشم ما را براي ديدن موج در هرجا باز مي‌كند خواند و گفت اگر از اين زاويه نگاه كنيد جهان اطراف را مكاني جذاب و فريبنده مي‌بينيد كه به لطف علوم مدرن مي‌تواند همه را شگفت زده كند.

«عظيم: ذرات گمشده كه موجب بزرگ‌ترين دستاوردهاي علمي شدند» نوشته يان سمپل از انتشارات بيسيك بوكز؛ گروه داوري اين كتاب را كتابي فوق‌العاده خواند كه داستان واقعي انسان را كه پشت هر يك از ماجراهاي علمي وجود دارد،بازمي‌گويد و نشان مي دهد كه مفاهيم پيچيده فيزيك در صفحات عادي زندگي چگونه جان گرفتند. 

«راهنماي جدي براي آينده» نوشته يون ترني از انتشارت رو گايد؛ گروه داوري اين كتاب را محرك فكر و ديدگاهي خوش بينانه به آينده ناميد كه طيف وسيعي از مسايل علمي را با سبكي بسيار جدي بيان مي كند. 

كتاب برنده  17 نوامبر(26 آبان) در انجمن سلطنتي معرفي و جايزه 10 هزار پوندي خود را دريافت مي كند. هر يك از راه يافتگان به فهرست نهايي نيز يك جايزه هزار پوندي كسب مي كنند. در اين فهرست براي كتاب«از وراي آينه زبان»بيشترين شانس برنده شدن را قايل شده اند. 

فصل نخست هر كتاب رايگان در سايت royalsociety.org/awards/science-books قابل دسترسي است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها