دوشنبه ۴ مهر ۱۳۹۰ - ۱۴:۲۰
ممنوعيت 105 ساله كتاب مارك تواين لغو شد

كتابخانه ملي ماساچوست ممنوعيت كتاب «مارك تواين» را پس از 105 سال لغو كرد و اين كتاب را در شمار كتاب هايش قرار داد.-

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا) به نقل از رويترز، كتاب «خاطرات حوا» كه رماني از مارك تواين است و تصاويري از ‌حوا را در كنار مطالب كتاب ارايه مي‌كند، به دليل وجود اين تصاوير، از 105 سال پيش به اين كتابخانه راه نيافته بود. 

دو نسخه از اين كتاب از ديروز يكشنبه در قفسه هاي اين كتابخانه جاي گرفت. مدير كتابخانه ملي ماساچوست گفت اين كتاب به دليل درخواست مراجعه كنندگان و به مناسبت هفته كتاب‌هاي ممنوعه كه از شنبه فرا مي‌رسد، از فهرست كتاب هاي ممنوعه خارج شده است. 

در همان سال انتشار كتاب، مدير كتابخانه در نامه‌اي خطاب به مارك تواين نوشته بود كسي نمي‌تواند مطالب عجيب و غريب را به اين كتابخانه اضافه كند.

مارك تواين كتاب «خاطرات آدم» را در سال 1904 و «خاطرات حوا» را در سال 1906 منتشر كرد. او در اين دو كتاب در قالب خاطرات روزنوشت، زندگي خود و همسرش را از دهان آدم و حوا بيان مي‌كند و از چگونگي آشنا شدنشان با هم سخن مي‌گويد. هر يك از اين كتاب‌ها در حقيقت داستان كوتاهي است كه با تصاويري تركيب شده است. «يك روز در بهشت»، «حوا سخن مي‌گويد»، «زندگينامه خودنوشت حوا» از ديگر كتاب‌هاي اين مجموعه است. 

ساموئل لنگهورن کلمنس که آثارش را با نام مارک تواین مي‌نوشت، نویسنده و طنزپرداز آمریکایی است كه با «ماجراهای هاکلبری فین» (۱۸۸۵) و «ماجرا‌های تام سایر» (۱۸۷۶) شهرتي جهاني يافت. او در سال 1910 در 75 سالگي درگذشت و سال پيش به مناسبت صدمين سال درگذشت او برنامه‌هاي متعددي درگوشه و كنار جهان برپا شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها