دوشنبه ۴ مهر ۱۳۹۰ - ۱۰:۲۷
حسن احمدی: نوجوانان، خاطرات رزمندگان و شهدا را زياد بخوانند

«حسن احمدي»، نويسنده‌ي كودك و نوجوان مي‌گويد: نوجوانان ما شهدا را نمي‌شناسند. او از نوجوانان خواست به دنبال كندوكاو درباره‌ي قهرمانان دوره‌ي دفاع مقدس بروند و بدانند چرا كساني كه مي‌توانستند مثل همه‌ي انسان‌ها بهترين و شادترين زندگي را داشته باشند، خودشان را در معرض شهادت قرار دادند.

ايبنا نوجوان: «حسن احمدي» نويسنده‌ي كتاب‌هاي كودك و نوجوان درباره‌ي هفته دفاع مقدس و ميزان آشنايي نسل نوجوان با مفاهيم مربوط به جنگ توضيح داد: «نسل امروز با مقوله‌ي جنگ خيلي غريبه است. ما آدم‌هاي جنگ‌طلبي نيستيم و از جنگ متنفريم؛ اما در طول 8 سال جنگ كه تمام دنيا عليه ما بسيج شدند، ما مجبور به دفاع بوديم. به همين خاطر ما به جنگ با صدام، دفاع مقدس مي‌گوييم. در دوران دفاع مقدس بهترين بچه‌هاي ما جنگيدند و پس از شهادت‌، به آسمان رفتند.»

نويسنده‌ي «آيينه‌ي سرخ» در ادامه با اظهار تأسف از اين‌كه «نوجوانان ما شهدا را نمي‌شناسند، گفت: «بچه‌هاي امروز با افرادي مانند شهيد «بهروز مرادي» كه دوست داشتند حتي بعد از مرگ‌شان تشييعي مظلومانه و غريبانه داشته باشند و شهداي نوجواني هم‌چون «رسول نوراني» 13 ساله و «بهنام محمدي» 12 ساله آشنا نيستند. تنها شهيد نوجواني كه بچه‌ها به واسطه‌ي تعريف‌هاي امام خميني(ره) او را مي‌شناسند، شهيد حسين فهميده است.»

او در ادامه افزود: «شهداي ما مظلومانه فراموش شدند و كسي از آن‌ها ياد نمي‌كند. تنها در هفته‌ي دفاع مقدس فيلم‌هايي قديمي از آثار «رسول ملاقلي‌پور» يا «ابراهيم حاتمي‌كيا» در تلويزيون به نمايش درمي‌آيد و هيچ به اين نكته توجه نمي‌شود كه بچه‌هاي ما و حتي خودمان از آرمان‌هاي دفاع مقدس فاصله گرفته‌ايم.»

نويسنده‌ي «بزرگ مردان كوچك» از بي‌توجهي به فداكاري‌هاي قهرمانان جنگ گلايه كرد و در اين‌باره توضيح داد: «امام خميني(ره) درباره‌ي جنگ گفته بود: «جنگ براي ما نعمت بود.» هرچه زمان مي‌گذرد من بيش‌تر مي‌فهمم كه حرف ايشان چقدر درست است؛ اما متاسفانه ما قدر اين نعمت را نمي‌دانيم و به آن توجه شايسته‌اي نمي‌كنيم. سال‌هاي سال است كه داستان «دهقان فداكار» و «پطرس» (نوجوان هلندي كه براي جلوگيري از فروريختن سد، انگشتش را در سوراخ سد فرو كرد.) را در كتاب‌هاي درسي مي‌خوانيم اما داستان فداكاران دوران جنگ را براي بچه‌ها بازگو نمي‌كنيم.»

او در ادامه اضافه كرد: «ما فداكاران بزرگي در جبهه‌ها داشته‌ايم. قهرماناني كه ازخودگذشتگي، بخشندگي خلوص نيت و مهرباني را به ما آموخته‌اند و اهل قلم وظيف دارند با بيان داستان اين ايثارگري‌ها، آن را در ذهن نوجوانان زنده نگه دارند.»

نويسنده‌ي كتاب «تك درخت سيب» به بچه‌ها توصيه كرد كتاب‌هاي حوزه‌ي دفاع مقدس را بخوانند: «كتاب‌هاي «محمدرضا بايرامي»، طنزهاي «داوود اميريان» درباره‌ي جبهه و جنگ از آثار ماندگار اين حوزه‌اند. كتاب‌هاي زيادي در اين حوزه نوشته شده است؛ اما شايد بچه‌ها با آثار طنز راحت‌تر ارتباط برقرار كنند؛ چون اتفاقات شيريني در جبهه‌هاي ما مي‌افتاد كه ما خشونت جنگ را در آنان نمي‌بينيم. خواندن خاطرات رزمندگان و شهداي دفاع مقدس را نيز به نوجوانان پيشنهاد مي‌كنم. انتشارات سوره‌ي مهر، آثار موفقي در اين حوزه منتشر كرده است.»

پيام احمدي به مناسبت هفته دفاع مقدس به نوجوانان اين بود:
«از نوجوانان مي‌خواهم خودشان به دنبال كندوكاو درباره‌ي قهرمانان اين حوزه بروند. بگردند و عزيزاني را بشناسند كه در آن زمان دوران كوتاهي زندگي كردند و پركشيدند و از ميان ما رفتند. بچه‌هاي ما بايد بدانند چرا كساني كه مي‌توانستند بهترين و شادترين زندگي را داشته باشند و سال‌هاي سال با آرامش زندگي كنند، خودشان را روي مين انداختند و معبري براي عبور هم‌رزمان‌شان باز كردند. حيف است كه نوجوانان ما ندانند در چه كشوري زندگي مي‌كنند و چه قهرماناني داشته‌اند.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها