پنجشنبه ۱۷ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۲:۰۰
انتشار كتابي براي تدوين تاريخ اجتماعي صدر مشروطه

«نامه‌هاي مشروطه» عنوان اثر سندپژوهي است كه چند روز قبل از سوي مركز انتشارات كتابخانه مجلس منتشر شد. ابراهيم ذولفقاري كه تدوين و گوياسازي عرايض اين مجموعه را انجام داده است، از اين اثر به عنوان پايه‌اي براي تدوين تاريخ اجتماعي صدر مشروطه ياد مي‌كند._

 نويسنده و محقق حوزه تاريخ سياسي در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) در اين باره توضيح داد: در آرشيو كتابخانه، موزه و مركز اسناد مجلس شوراي اسلامي، اسناد قابل توجهي وجود دارند كه بخشي از اين سندها با عنوان «عرايض» نگهداري مي‌شوند. اين مجموعه شامل نامه‌هاي اقشار گوناگون جامعه به مجلس شوراي ملي است.

ذوالفقاري ادامه داد: افراد گوناگون جامعه دوره مشروطه كه بر اساس نامه‌هاي آنها از افراد طبقه پايين تا وزيران دوران قاجار را دربر مي‌گرفتند، فراخور حال و نيازشان نامه‌هايي را به مجلس آن زمان مي‌نوشتند تا به تقاضاي آنها رسيدگي شود.

ذوالفقاري با اشاره به اين كه نامه‌هاي دوره نخست مجلس شوراي ملي به دليل به توپ بسته شدن و آتش سوزي از ميان رفتند گفت: از اين رو، اسناد(نامه‌هاي) دوره دوم مجلس شوراي ملي را كه پس از استبداد صغير تشكيل شدمبناي اين كار پژوهشي قرار دادم تا پايه‌اي براي تدوين تاريخ اجتماعي صدر مشروطه شود.

نويسنده كتاب «قصه هويدا» با بيان اين كه اغلب اين نامه‌ها تاريخ دارند عنوان كرد: بر اين اساس، قرار شد در اين طرح پژوهشي به دليل اطلاع‌رساني از رخدادهاي آن دوره تاريخ از زبان نامه‌ها مردم، تاريخ نگارش اين نامه‌ها را مبناي تنظيم اسناد قرار دهيم. از اين رو، در حجمي حدود 500 صفحه، تعدادي از اين اسناد استنساخ و براي تسهيل در مطالعه پژوهشگران و عموم علاقه‌مندان برخي وقايع و نام افراد ناشناس و غير مشهور، گوياسازي شدند.

اين كارشناس مطالعات سياسي ـ تاريخ و محقق اسناد در پايان يادآور شد: اكنون در حال مقابله‌سازي اسناد و عرايض دومين دفتر اين مجموعه‌ام.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط