چهارشنبه ۱۶ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۵:۰۰
تحليل آرای ابراهيمي ‌ديناني در «گفتار حكيم»

«گفتار حكيم»( نگاهي به آثار و انديشه‌هاي دكتر غلامحسين ‌ديناني، ‌همراه با گزيده كتاب هستي و مستي) نوشته محمدجعفر محمدزاده منتشر شد.-

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، محمدزاده كه به تازگي كتاب «اسفنديارنامه» او نيز از سوي انتشارات «امرود» راهي بازار كتاب شده، مولف در اين كتاب به توصيف و تحليل آرا و انديشه‌هاي ابراهيمي ديناني پرداخته و گزيده‌اي ساده و جامع از انديشه‌هاي وي را به رشته تحرير درآورده است.

 وي در بخشي از اين كتاب با نام «فلسفه و ادبيات» به توصيف رابطه ميان فلسفه و ادبيات در تاريخ ادبيات فارسي پرداخته است. محور اصلي مطالب اين فصل، توضيحاتي روان در شرح آراي فلسفي خيام در كنار انديشه‌هاي عرفاني اوست. نويسنده در اين بخش كه از سرفصل‌هاي متعددي تشكيل شده، به مقايسه انديشه‌هاي صادق هدايت، نيچه و برخي از عارفان ايراني در مقايسه با خيام پرداخته و در قسمت‌هايي با زباني ساده،‌ مبناي انديشه‌هاي فيلسوفان ايراني و اسلامي را در مقايسه با فيلسوفان غربي كاويده است.

«خيام و ديگر فلاسفه» يكي ديگر از  بخش‌هاي شايان توجه اين بخش محسوب مي‌شود كه سرفصل‌هايي مانند «تفاوت ابوالعلاء و خيام»، «زكرياي رازي و انكار نبوت»، «خيام و نيچه» و «نيچه و شورش بر همه چيز»،‌ «غربت آدمي»، «خدايي كه نيچه او را مرده مي‌پندارد» و «سخن نيچه بوي توحيد مي‌دهد» دارد. 

در خوانش توضيحات ميان‌تيترهاي فصول مختلف اين كتاب، مخاطب بدون گرفتار شدن در دام تئوري‌هاي فلسفي مي‌تواند كنجكاوي‌هاي خود را به زبان پرسش و پاسخ‌هاي رايج امروز، در نسبت با كسب اطلاع و آگاهي از آراي اين دسته از انديشمندان اغنا كند.

در قسمتي از مقدمه اين كتاب به قلم مولف نوشته شده است: «دكتر ابراهيمي‌ ديناني كه به راستي بايد وي را احياگر حكمت شرق در عصر كنوني خواند، تاكنون بيشتر همت خود را در شناخت و معرفي فلسفه دوران اسلامي مصروف داشته و چندين اثر فلسفي در اين باره به نگارش در آورده است. در نوشتار پيش رو، علاوه بر تقرير مباحث خيام‌شناسي دكتر ديناني، ابتدا نگاهي گذار و معرفي‌گونه به آثار و تاليفات وي تقديم و سپس شانزده اثر فلسفي ايشان به اجمال معرفي مي‌گردد و در ادامه، عصاره كلام استاد در كتاب «هستي و مستي» مي‌آيد كه انتظار مي‌رود دوستداران افكار و محققان آراء ايشان را سودمند افتد. كتاب «هستي و مستي» روايت اين استاد فلسفه از انديشه‌هاي بلند حكيم عمر خيام نيشابوري در هستي‌شناسي و حاصل تفرج حكيمانه وي در گلشن جادويي رباعيات اوست.»
 
در بخشي ديگر از اين مقدمه آمده است: «بديهي است كه چيستي و چرايي حيات در گرو فهم انديشه فلسفي است. چنين تعريفي در گرو درك ماهيت زندگي است كه در زمره مسايل فلسفي جاي مي‌گيرد؛ به ويژه آنكه با علم هر چند بتوان زندگي را آسان كرد، اما نمي‌توان گره از معماي زندگي گشود...»

«مقدمه»، «كتابشناسي توصيفي»، «رابطه فلسفه و ادبيات»، «خيام فيلسوف»، «خيام و شمس تبريزي»، «خيام و ديگر فلاسفه»، «خيام و فرهنگ ايراني»، «نگاه انتقادي به خيام و انديشه‌سرايي خيام» ساير بخش‌هاي اين كتابند. 

«گفتار حكيم»( نگاهي به آثار و انديشه‌هاي دكتر غلامحسين ‌ديناني، ‌همراه با گزيده كتاب هستي و مستي) به تازگي با شمارگان 1600 نسخه، 131 صفحه و قيمت 16000 ريال از سوي انتشارات اطلاعات راهي بازار كتاب شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها