چهارشنبه ۱۶ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۲:۴۸
تجهيز 105 كتابخانه خارج از كشور با آثار دفاع‌مقدس

دبيرخانه سي‌و يكمين سالگرد بزرگداشت هفته دفاع‌مقدس، غالب برنامه‌هاي خود براي گراميداشت اين مراسم را به مقوله كتاب و نشر آثار مرتبط با جنگ‌تحميلي عراق علیه ایران اختصاص داده است كه از جمله آن مي‌توان به رونمايي از دو كتاب مرجع هنري دفاع‌مقدس در تئاتر شهر و تجهيز 105 كتابخانه خارج از كشور با آثار اين حوزه اشاره كرد.-

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا) نشست خبري ستاد بزرگداشت هفته دفاع‌مقدس، با حضور «سردار سرتيپ پاسدار داوود غياثي راد» دبير اين ستاد و «سردار سرتيپ پاسدار عباس حسين‌‌زهي» معاون طرح و برنامه بنياد حفظ آثار و نشر ارزش‌هاي دفاع‌مقدس، صبح امروز (16 شهريورماه) در ساختمان مركزي ستاد راهيان نور برگزار شد.

غياثي‌راد در آغاز اين نشست، از تشكيل دبيرخانه سي‌و يكمين سالگرد بزرگداشت هفته دفاع‌مقدس در اواخر سال گذشته ياد كرد و گفت: نمايندگان نهادهاي لشكري و كشوري و استانداران سراسر كشور، در جلسات اين ستاد حضور داشته و در برپايي برنامه‌هاي اين هفته همكاري خواهند داشت.

معاون روابط عمومي و تبليغات بنياد حفظ آثار و نشر ارزش‌هاي دفاع‌مقدس، با اشاره به همكاري سپاه پاسداران، ارتش، وزارت جهاد كشاورزي و وزارت دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح در اجراي اين برنامه‌ها گفت: هر يك از اين نهادها همزمان با آغاز هفته دفاع‌مقدس، برنامه‌هاي خود را اعلام و برگزار خواهند كرد.

سپس سردار حسين‌زهي اظهار كرد: ما از دوران دفاع‌مقدس، به نيكي ياد مي‌كنيم و با توجه به بيانات امام‌خميني (ره) در مهر سال 1359 با اين مضمون كه «جنگ را به‌وجود آوردند تا انقلاب اسلامي را از بين ببرند و انقلاب را وادار به تسليم كنند»، انگيزه‌هاي دشمن در آغاز تجاوز به خاك ايران آشكار مي‌شوند.

وي ادامه داد: مقابله با انقلاب اسلامي، تضعيف يا محو جمهوري اسلامي، جدا كردن مردم از رهبري، فتح سه روزه و تجزيه ايران، نابودي منابع مالي و انساني، سركوب نداي آزادي‌خواهي ملت ايران، ممانعت از الگو شدن و صدور انقلاب اسلامي به خارج از كشور، ناكام جلوه دادن حركت انقلاب در چشم دشمنان و جلوگيري از سازندگي كشور، از جمله اهداف نيروهاي متجاوز به خاك ايران، از ديدگاه امام خميني (ره) بوده‌اند.

معاون طرح و برنامه بنياد حفظ آثار و نشر ارزش‌هاي دفاع‌مقدس، اضافه كرد: مقام معظم رهبري نيز در سخنراني خود در مرداد سال 1369، تاكيد كرده‌اند كه دشمن، به هيچ يك از اهداف خود دسترسي پيدا نكرده و با وجود نگاه راهبردي آن‌ها، دفاع مردمي ايران در مقابل اين برنامه‌ريزي، سربلند بيرون آمده و جهاد فداكارانه ملت ايران در تاريخ ثبت شده است.

سردار سرتيپ پاسدار عباس حسين‌‌زهي در ادامه، به تشريح برنامه‌هاي در نظر گرفته براي هفته دفاع‌مقدس پرداخت و اظهار كرد: هر يك از روزهاي اين هفته، نامگذاري و برنامه‌ها بر اساس نام آن ها تهيه شده‌اند. سي‌ويكم شهريور ماه، روز «شهدا» نام گرفته و رژه نيروهاي مسلح و غبار روبي مزار شهدا در سراسر كشور در اين روز انجام خواهد شد.

وي ادامه داد: مراسم تجليل از شهداي روحانيت و ائمه جمعه شهيد و ايثارگر در نمازهاي جمعه سراسر كشور، روز يكم مهر ماه با نام «نماز و جهاد» برگزار مي‌شود. سومين روز از هفته دفاع‌مقدس، «بصيرت در دفاع‌مقدس» نام گرفته است و بصيرت در فرماندهان و رزمندگان، نقش بصيرت در حوزه‌هاي سياسي، فرهنگي، اقتصادي در اين روز، تبيين خواهد شد.

معاون طرح و برنامه بنياد حفظ آثار افزود: سوم مهر ماه، روز «سربازي و حماسه دفاع‌مقدس» نام گرفته و سربازان نمونه نيروهاي مسلح تجليل خواهند شد. چهارم مهر ماه، روز «جهاد در جهاد» نام دارد كه خودكفايي علمي، فرهنگي، سياسي، اقتصادي، تبليغي و دفاعي در اين روز، مورد بررسي قرار خواهد گرفت.

حسين‌زهي گفت: در پنجم مهرماه با نام «ولايت فقيه و دفاع‌مقدس»، ولايت‌پذيري فرماندهان و رزمندگان و بزرگداشت شكست حصر آبادان، محوريت برنامه‌ها را شكل داده‌اند و آخرين روز از هفته دفاع‌مقدس (شش مهر)، روز «خانواده و دفاع‌مقدس» نام گرفته و قدردانی از نقش زنان و خانواده در دفاع‌مقدس، عفاف و حجاب و تجليل از مادران شهدا و همسران جانباز، از جمله برنامه‌هاي اين روز خواهند بود.

وي با اشاره به برگزاري 97 برنامه توسط بنياد حفظ آثار و نشر ارزش‌هاي دفاع مقدس و مراكز استاني آن در طول هفته دفاع‌مقدس گفت: 40 برنامه، با محوريت امور هنري مانند توليد سري سوم مجموعه «گنجينه‌هاي خاكي» شامل آرشيو اسناد صوتي و تصويري منتشر نشده جنگ، رونمايي از كتاب‌هاي «فرهنگ جامع تئاتر دفاع‌مقدس» و «فرهنگ جامع فيلم دفاع‌مقدس» در تئاتر شهر، انتشار كتاب نفيس «مينياتورهاي دفاع مقدس» به دو زبان فارسي و انگليسي، چاپ كتاب عكس «مأموريت شن‌ها» با محوريت شكست نيروهاي آمريكاي در صحراي طبس، تجهيز 105 كتابخانه‌ نمايندگي فرهنگي ايران در خارج از كشور با همكاري سازمان و فرهنگ ارتباط اسلامي با 141 عنوان كتاب پژوهشي، خاطره شعر و داستان دفاع مقدس خواهد بود.

معاون طرح و برنامه بنياد حفظ آثار از رونمايي 56 عنوان كتاب در تهران و 14 استان كشور در هفته دفاع مقدس خبر داد و تصريح كرد: افتتاح 12 كتابخانه تخصصي دفاع‌مقدس در دانشگاه‌ها، مدارس و مراكز علمي كشور، فعال‌كردن و معرفي مركز ملي اسناد و كتابخانه دفاع‌مقدس به جامعه با برپايي نمايشگاه تخصصي اسناد دفاع‌مقدس با همكاري نهادهای دولتي، تجليل از اهدا كنندگان اسناد به آرشيو اين مركز، برپايي 14هزار جلسه سخنراني پژوهشي و تحليلي با ساماندهي هزار استاد و فرمانده جنگ در سراسر كشور در دانشگاه‌ها، مدارس، اداره‌ها و كارخانه‌ها از ديگر برنامه‌هاي فرهنگي هفته دفاع‌مقدس‌اند.

وي با اشاره به برگزاري 20 برنامه توسط ارتش جمهوري اسلامي ايران در هفته دفاع‌مقدس گفت: انتشار 31 سند شامل اطلاعيه‌هاي صادره ارتش از 26 شهريور تا يكم مهر ماه 1359 در پورتال ارتش، يكي از برنامه‌هاي اين نيرو خواهد بود. همچنين سپاه پاسداران و سازمان بسيج مستضعفان، 12 برنامه مانند «نمايشگاه كتاب دفاع‌مقدس و جنگ نرم» در سراسر كشور و «دومين نمايشگاه ملي كتاب دفاع‌مقدس» با همكاري وزارت ارشاد در استان خراسان رضوي خواهد داشت و آيين رونمايي از كتاب «نقش جهاد در دفاع مقدس و زندگي‌نامه شهداي جهاد» به همت وزارت جهاد كشاورزي برگزار خواهد شد.

سي‌يكمين هفته دفاع‌مقدس، 31 شهريور تا 6 مهر ماه در سراسر كشور برگزار خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها