یکشنبه ۱۳ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۰:۰۰
«جنبش طالبان از ظهور تا افول» در بوته نقد قرار مي‌گيرد

انتشارات سروش در نشستي كه 19 شهريور ماه برگزار خواهد شد، كتاب «جنبش طالبان از ظهور تا افول» را با حضور نويسنده اين اثر و دو تن از اعضاي هيات علمي دانشگاه امام حسين(ع) نقد و بررسي مي‌كند.-

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اين كتاب اثري از «محمد سرافراز» رييس برون‌مرزي صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران است كه موضوع جنبش طالبان را از ظهور تا سقوط آنها به عنوان پديده‌هاي اسلام سياسي سني بررسي مي‌كند. 

نويسنده در اين كتاب اشكالات متعددي درباره شكل‌گيري اين جنبش، گرفتاري آن در دام جغرافياي سياسي كشورهاي بزرگ و قدرتمند منطقه‌اي، ايدئولوژي سلفي ـ وهابي حاكم بر آن و گرفتاري اين جنبش در چنگال كشمكش‌هاي نژادي و منطقه‌اي عنوان كرده است. 

وي با بررسي، تجزيه و تحليل سير تحولات اين جنبش و مقدمات ظهور آن، به نقش كشورهاي ذينفع منطقه مانند پاكستان، عربستان سعودي‌ و ايالات متحده آمريكا در پيدايش جنبش سني افراطي توجه دارد. 

مولف كتاب اقدام كشورهاي مذكور را به مثابه برداشتن گامي در مبارزه با اسلام سياسي شيعي و مقدمه سيطره ايالات متحده آمريكا بر منابع حياتي انرژي منطقه مي‌داند و معتقد است كه ايالات متحده با اين اقدام خواستار رويارويي سني‌هاي وهابي ـ سلفي افراطي در برابر جنبش‌هاي آزادي‌بخش اسلامي، مانند مجاهدان افغان و جمهوري اسلامي ايران است. 

كتاب «جنبش طالبان از ظهور تا افول»شنبه(19 شهريور ماه) از ساعت 10 تا 12 در سالن اجتماعات دفتر مركزي انتشارات سروش به نشاني خيابان شهيد مطهري، تقاطع خيابان شهيد مفتح، طبقه هفتم با حضور مولف اثر و در جمع كارشناسان و خبرنگاران حوزه كتاب نقد و بررسي شود.

دكتر محمدرضا سليماني و دكتر محمد رييس‌زاده از اعضاي هيات علمي دانشگاه امام حسين(ع) از جمله كارشناسان حوزه سياسي و منتقدان اين كتابند.  
  
انتشارات سروش چاپ نخست كتاب «جنبش طالبان از ظهور تا افول» را ارديبهشت ماه سال 90 منتشر كرده ‌است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط