شنبه ۱۲ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۱:۰۰
گزارشی از عملکرد معاونت امور فرهنگی وزارت ارشاد

معاونت امور فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي به مناسبت هفته دولت و در راستای شفاف‌سازی و اطلاع‌رسانی مناسب، گزارشی از اقدامات صورت گرفته و در دست اقدام این معاونت را در دولت دهم و روند پیشرفت برنامه‌ها و رویکرد این معاونت٬ منتشر كرد.-

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا) متن کامل گزارش منتشر شده توسط روابط عمومی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به این شرح است:

با وجود فضاسازی‌های دروغین برخی از رسانه‌ها و اتهامات ناروا و دور از انصاف وارده از سوی برخی ناآگاهان، سعی شده در این گزارش بصورت اجمالی اهم فعالیت‌ها و روند عملکرد معاونت امورفرهنگی وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی در دولت دهم ٬ به‌صورت شفاف اطلاع رسانی شود.

یک پنجم کل کتابهای منتشر شده پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی در دو سال گذشته بوده است

بنابر اطلاعات موجود و مستند طی سال‌های 58 تا 89 مجموعا 687 هزار و 618 عنوان کتاب در حوزه‌های مختلف با مجوز پیش از چاپ در کشور منتشر شده است به طوری که تعداد 346هزار و 681 عنوان یعنی معادل 50درصد کتاب‌های مذکور در سال‌های 84 تا 89 انتشار یافته است.

فقط در سال 88 و 89 مجموعا 126 هزار عنوان کتاب منتشر شده است که یک پنجم کل کتاب‌های منتشر شده 32 سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی را تشکیل می‌دهد.

طی سالهای مذکور 85هزار و 728 عنوان کتاب معادل 47/12 درصد به حوزه کتاب‌های کودک و نوجوان اختصاص یافته که انتشار 44هزار و 171 عنوان کتاب معادل 5/51 درصد طی سال‌های 84 تا 89 بوده است .همچنین در این سال‌ها و از مجموع آثار منتشر شده بیش از 534هزار و 559 عنوان کتاب معادل 7/77 درصد در قالب تالیف بوده که 273هزار و 901 عنوان یعنی بیش از 51 درصد از این تعداد کتاب به سالهای 84 تا 89 اختصاص دارد .

رتبه اولی کتاب‌های حوزه دین از حیث شمارگان در سال گذشته

از مجموع کتاب‌های منتشر شده در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی تعداد 131هزار و 622 عنوان معادل 2/19 درصد به حوزه کتاب‌های دینی اختصاص دارد که با 61هزار و 912 عنوان برابر با 47 درصد در سال 84 تا 89 به کتاب‌های حوزه دین اختصاص یافته است.

لازم به ذکر است طی سال گذشته کتابهای حوزه دین از حیث شمارگان در رتبه اول قرار گرفت.

رویکرد معاونت امور فرهنگی در صدور مجوز کتاب مبنی بر تاکید بر اجرای ضوابط و قوانین و مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی و اصلاح قانون قبلی و تصریح نظارت بر مرحله قبل از چاپ بوده است.

هیچ کتاب فاخر و ارزشمندی به دلیل مشکلات مالی محروم از چاپ نخواهد شد

معاونت امورفرهنگی وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی به منظور توسعه و توجه به انتشار کتاب‌های ارزشمند با شعار محوری «هیچ کتاب فاخر و ارزشمندی به دلیل مشکلات مالی محروم از چاپ نخواهد شد» و همچنین در راستای حمایت از تولید کتاب‌هاي علوم انسانی و اسلامی و حمایت از انتشار و تالیف آثار روایی شیعه و احیای مجدد کتب تراثی و میراث مکتوب شیعی و حمایت از انتشار کتاب‌های دفاع مقدس / قرآن و تفسیر/ حجاب و عفاف / بصیرت افزایی و جنگ نرم و ادبیات انقلاب اسلامی در دستور کار قرار داده است که در همین راستا در سال 88 و 89 بیش از 1800مجموعه کتاب و طرح تالیف آثار فاخر و برجسته مورد حمایت قرارگرفت که برخی از آثار در صورت عدم حمایت در سال‌های متمادی امکان انتشار نمی‌یافتند و بسیاری از این آثار در سال جاری به زیور طبع آراسته خواهد شد.

تقویت بنیه نشر کشور با تجهیز کتابخانه های عمومی سراسرکشور با اعتبار بالغ بر 500 میلیارد ریال

تقويت و تجهيز كتابخانه‌هاي عمومي، مدارس، مساجد، كارخانه‌ها و زندانها به‌ آثار جديد و ارزشمند به طوري كه در سالهاي 88 و 89 بالغ بر 500 ميليارد ريال كتاب از سوي معاونت فرهنگي وزرات فرهنگ وارشاد اسلامی خريداري شده است كه از اين طريق بنيه اركان نشر كشور كه از قوت لازم برخوردار نبود تقويت گرديد.

حمایت از جشنواره ها ٬ همایش ها و جوایز ادبی کشور با رویکرد توجه به مضامینی چون انقلاب اسلامی ٬ دفاع مقدس و ادبیات پایداری٬ قرآن وعترت

حمايت معاونت امورفرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از مراكز خلاق و فعال در حوزه توليد آثار دفاع مقدس و انقلاب اسلامي و توجه به مراكز و موسسه‌هاي فرهنگي غير دولتي با عنايت به موضوعات قرآني، سيره اهل بيت (ع)، جنگ نرم، حجاب و عفاف و نقد عرفان‌هاي دروغين و... و توجه ويژه و حمايت از جوايز و جشنواره‌هاي فرهنگي مانند جايزه كتاب سال، جشنواره شعر فجر، جايزه جهاني كتاب سال، همايش شاعران ايران و جهان، جايزه ادبي جلال‌آل احمد، جايزه پروين اعتصامي، جايزه گام اول، جشنواره نقد كتاب، كتاب فصل، جايزه قلم زرين، جايزه ادبي يوسف، كتاب سال دفاع مقدس، كنگره شعر دفاع مقدس، جايزه ادبي خاطرات فتنه، جايزه ادبي شهيد غني‌پور، كنگره شعر دفاع مقدس، جايزه انتخاب بهترين كتاب خليج فارس، جشن انقلاب و همايش‌هاي تجليل ازمفاخر و بزرگان و مشاهير اسلامي و ايران، از مهمترین اقدامات این معاونت بوده است.

در جوايز جاري رويكرد جديدي با توجه به مضاميني چون انقلاب اسلامي، قرآن و عترت، دفاع مقدس و ادبيات پايداري ايجاد شده است.

تقویت ناشران حوزه دین و انقلاب اسلامی 

معاونت امورفرهنگی به منظور تقويت ناشران حوزه دين و انقلاب اسلامي با حمايت از راه‌اندازي مجمع ناشران انقلاب اسلامي، اتحاديه ناشران قرآني، انجمن ناشران دفاع مقدس و تقويت انجمن زنان ناشر و اتحاديه‌ها، تعاوني‌ها و انجمن‌هاي چاپ و نشر به طوري كه فقط در يك سال اخير بيش از 32 نشست عمومي با فعالان عرصه چاپ و نشر در معاونت فرهنگي برگزار شده و با بيش از 1400 ناشر ديدار و گفتگو به‌عمل آمده است.

برنامه های گسترده برای حمایت از اهالی قلم در سال 90

حمايت از اهالي قلم نويسندگان، شاعران،داستان‌نويسان، مترجمان و پژوهشگران به عنوان يكي از رويكردهاي بسيار مهم در معاونت امور فرهنگي مورد توجه است علاوه بر بيمه اهل قلم، اعطاي درجه هنري اهل قلم، بيمه تكميلي، صدور كارت الكترونيكي خريد كتاب و صدور كارت وام به اهل قلم نمونه‌هایي از اين فعاليت‌ها است.

همچنين در سال گذشته با بيش از 480 نويسنده و اهل قلم ديدار و گفتگو در سطح معاون وزير بعمل آمده است كه نشست‌هاي عمومي و خصوصي با رويكرد سياست‌گذاري، عملياتي و حتي انتقادي با نويسندگان و ناشران و فعالان حوزه كتاب بويژه با چهره‌هايي كه دغدغه‌هاي ديني، انقلابي وفرهنگي دارند از اولويتهاي مجموعه معاونت فرهنگي است.

انعقاد تفاهم نامه های فرهنگی با نهاد ها و سازمان‌های مختلف به منظور افزایش مخاطب و هم افزایی در فعالیت‌ها

معاونت امورفرهنگی در نظر دارد با انعقاد تفاهم‌نامه‌هاي متعدد فرهنگي در جهت هم افزايي فعاليت‌ها و هم انديشي با فعالان حوزه كتاب و كتاب‌خواني و همچنين افزايش جامعه مخاطب با سازمان‌ها، نهادها و دستگاه‌هاي مختلف مانند وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم، وزارت كار، ارتش، سپاه، نيروي مقاومت، شهرداري‌ها و استانداري‌ها براي برپايي همايش‌هاي ادبي، نمايشگاه‌هاي كتاب و تقويت نويسندگان و ناشران و بهبود بخشي توليد، توزيع و مصرف كتاب به مقوله گسترش کتاب خوانی در کشور بپردازد.

گسترش نمایشگاه‌های کتاب استانی با رویکرد جدید

در سال گذشته در اكثر استان‌ها نمايشگاه كتاب استاني با حضور ميانگين 350 ناشر برگزار شد. رويكرد جديد معاونت امور فرهنگی برپايي و توسعه نمايشگاه‌هاي كتاب در شهرستان‌هاي بزرگ و سپس در ساير شهرستان‌ها با استفاده از توان تشكل‌هاي صنفي نشر استوار است . همچنين نمايشگاه‌هاي تخصصي با موضوعات دين، دفاع مقدس، دانشگاهي، كودك و نوجوان، كتب خارجي، كتب آموزشي و جنگ نرم، حجاب و عفاف در همین راستا است.


بازدید پنج و نیم میلیونی از نمایشگاه بیست وچهار٬ نشان از افزایش علاقمندان به کتاب درکشور

با توجه به گسترش كتاب و كتاب‌خواني در كشور همه ساله نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران شاهد استقبال چشمگير مردم عزيز بوده است تا جايي كه اردبيهشت ماه سال جاري مجموعا بيش از پنج‌و‌نیم ميليون نفر از نمايشگاه بازديد كردند كه در نوع خود بي‌سابقه است در اين نمايشگاه 4000 ناشر داخلي و خارجي با 400 هزار عنوان كتاب حضور داشتند.

حمایت از فعالیتهای فرهنگی استان‌ها با رویکرد تمرکززدایی

حمايت از فعاليتهاي فرهنگي در استانها كه فقط در حوزه معاونت امور فرهنگي در سال گذشته 43 ميليارد تومان و در سال 90 بالغ بر 53 ميليارد تومان از اعتبارات اين معاونت براي حمايت از برپايي نمايشگاه‌ها، بزرگداشت مفاخر و مشاهيري چون آيت‌الله مرعشي نجفي، طالب آملي، آيت‌الله سبزواري، بهلول، شهريار، ژوليده نيشابوري، نصراله مرداني، سپيده كاشاني، سلمان هراتي، نيما يوشيج، قيصر امين‌پور و مراسم بزرگداشت حافظ، سعدي، مولوي، عطار، خيام، فردوسي، بيدل دهلوي اختصاص يافته است.

ايجاد پايگاه‌هاي تازه‌هاي كتاب در حوزه‌هاي علميه، دانشگاه‌ها و مراكز استانها، حمايت از برگزاري نمايشگاه‌هاي ياد يار مهربان،‌اهداي كتاب، يارانه كتاب به نمايشگاه‌ها، نظارت بر چاپ كتب و چاپخانه‌ها، كمك به برگزاري كارگاه‌هاي آموزشي فعالان چاپ استان‌ها، حمايت از كتب ارزشمند و انتشار ديوان شعر شعراي قرن اخير، حمايت از چاپ و تدوين اطلس جامع استان، حمايت از انجمن‌هاي شعر و ادب و جشنواره‌هاي شعر رضوي و شعر علوي و حمايت از خادمان حوزه نشر از دیگر اقداماتی است که معاونت امور فرهنگی در حوزه فعالیت‌های استانی خود پی گیری می‌کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط