شنبه ۲۶ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۰:۱۵
پرده‌برداري از چهره مخوف ابليس و ابليس‌پرستان

كتاب «شناخت و بررسي شيطان پرستي» نوشته جواد اميني خندقي از سوي نشر آفتاب توس تجديد چاپ شد.-

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اين اثر كه پژوهش برتر حوزه در سال 89 لقب يافته است، به بررسي، شناخت و نقد فرقه شيطان‌پرستي مي‌پردازد.

در دوره‌اي كه تهاجم فرهنگي و تاثير فرهنگ غرب، انسان امروزي را دايم به گرايش‌هاي شيطاني و ضد انساني، وسوسه و دعوت مي‌كند و ذهن او را از توجه به ماوراء باز مي‌دارد، طرح مباحث عرفاني براي بازشناسي سوال‌هاي اساسي اعتقادي مي‌تواند انسان‌هايي كه راه خود را گم كرده‌اند، به صراط مستقيم هدايت كند و آنها را به افق‌هاي وسيع‌تر و روشن‌تري سوق دهد.

البته اين تفهيم و تفهم امكان‌پذير نيست مگر با درك آموزه‌هاي قطعي عرفاني و اشارات عارفان راستين مسلك و همچنين شناسايي و شناساندن عرفان‌هاي دروغين وارداتي كه امروزه در انحراف افراد مختلف جامعه به گونه جدي‌ اثر دارند. در اين ميان، شيطان‌پرستي نحله‌اي نوظهور است كه از اين معادله استثنا نيست. اين نحله، با گسترشي روز افزون همراه با فرقه‌هاي باطل ديگر، سعي در از ميان بردن معارف الهي و جايگزين ساختن افكار و عقايد باطل و سخيف در ميان افراد جامعه به ويژه جوانان دارد.

«جنبش‌هاي نوپديد ديني» هريك در ادبيات علوم اجتماعي، تعريف خاصي دارند. گروه‌هايي كه پس از جنگ جهاني دوم، به ويژه در دهه هفتاد و بعد از آن در غرب و آمريكا ظهور يافتند، آگاهانه و عامدانه يا به غفلت، متصدي ارايه پاسخ به برخي پرسش‌هاي غايي شدند كه اديان اصلي پيش‌تر بدان‌ها مي‌پرداختند؛ سوالاتي نظير اين كه آيا خدايي وجود دارد، خدا را بايد كجا و چگونه يافت، هدف و معناي غايي زندگي چيست، پس از مرگ بر ما چه اتفاقي مي‌افتد و چه مناسك و شعائري به ارضاي وجودي انسان مي‌انجامد.

اين شبه تعريف، حتي برخي اديان و فلسفه‌هاي الحادي مانند شيطان‌پرستي، برخي از فرقه‌هاي بوديزم و جنبش پتانسيل انساني كه اعضايش را وامي‌دارد تا به دنبال «خداي دروني» باشند يا جنبش‌هاي مختلف اجتماعي را نيز دربرمي‌گيرد.

همه اديان در زمان خود، نوظهور تلقي مي‌شدند؛ آنيميسم، يهود، مسيحيت، زرتشت، اسلام، متوديسم و ... اما خصوصيت ويژه‌اي كه در جنبش‌هاي معاصر وجود دارد و آنها را از اديان سنتي جدا مي‌كند، تكثر، تنوع و التقاط‌گرايي شديدي است كه در ميان آنها يافت مي‌شود.
تنوع اين فرق و اديان به لحاظ سن اعضا، محل زندگي آنان (شهر، روستا، زندگي مدرن يا پسامدرن)، نحوه زندگي (زندگي رياضت‌بار در عزوبت يا غوطه‌ور در هرزگي جنسي)، اعمال و شعائر (از سرود و نماز گرفته تا مديتيشن، رقص و حتي قرباني كردن) آن‌قدر چشمگير و عميق است كه شايد در آغاز امر، هرگونه وجود وجه تمايز واحدي ميان اين فرقه و اديان اصلي انكار شود. در اين ميان، صفات مشتركي نيز وجود دارند كه گاهي در تمام آنها ديده مي‌شوند. 

بسياري از تحليل‌گران، علت پيوستن مردم به ويژه جواناني از قشر متوسط و تحصيل كرده را شست‌وشوي مغزي مي‌دانند. بمباران محبت از سوي فرقه‌ها (مانند دادن وعده‌ شغل، مسكن، تسكين آلام روحي، بهبود امراض مزمن، قرار گرفتن در محيطي صميمي، يافتن ياران شفيق و ...) توجيهي است كه اين تحليل‌گران اجتماعي ارايه مي‌دهند.

توجه به عوامل فوق، براي آنچه در شهرهاي بزرگ ايران به ويژه تهران مشاهده مي‌شود، مهم است. وجود برخي فرقه‌ها كه نيمه مخفيانه با عنوان آموزش مديتيشن و يوگا به عضوگيري و فعاليت مشغولند، ظهور افرادي كه با تكيه بر فن بيان، چهره جذاب، نيروهاي طبيعي فوق‌العاده همچون «انرژي درماني» و ... به جذب افراد مي‌پردازند، تشكيل و تبليغ كلاس‌هاي خصوصي يا نيمه خصوصي، آموزش‌هاي وسيع با عنوان موفقيت، مديريت، آرامش و ... كه مي‌كوشند مجموعه كاملي از پاسخ‌هاي لازم به سوالات غايي ارايه كنند و انسان را از رجوع به اديان سنتي بي‌نياز سازند، علامت‌هاي معناداري از رشد فرق و اديان جديد در ايران دارند.

فرقه‌هاي جديد با فروكاستن مفهوم دين، جايگزيني خودمحوري به جاي خدامحوري و فرعي‌سازي دين نسبت به غايات اومانيستي، بزرگ‌ترين ضربه را بر كيفيت تدين افراد وارد مي‌آورند. علاوه بر اين، ادعاي اين جنبش‌ها درباره انحصار در داشتن حقيقت، داشتن ساختارهايي كه اطاعت بي‌چون و چرا را مي‌طلبند، تشويق به وابستگي فزاينده به جنبش از نظر مادي، معنوي و منابع اجتماعي، بريدن از جامعه، همه و همه خطرهاي نهان ديگري‌اند كه نبايد از آنها غفلت كرد.

خطرهاي آشكار از يك فرقه تا فرقه ديگر فرق دارد؛ خطرهايي مانند اخذ مبالغ بسيار از افراد و مشتريان و كسب ثروت‌هاي بادآورده كلان، تخريب قدرت كار و شغل در اعضا، ازدواج نكردن يا بي‌بندوباري جنسي، احساس ترس يا گناه، از ميان بردن احساس مسووليت، هدايت كردن افراد به زندگي پرحيله، بي‌رحمانه و جنايت‌كارانه.

در اين ميان، شيطان‌پرستي نوين به عنوان يك فرقه نوپا مطرح است. اين جريان، به عنوان مكتب يا فرقه‌اي جديد، ادعا مي‌كند كه توان حل مشكلات فردي و اجتماعي افراد را دارد و متاسفانه مورد استقبال شماري از جوانان و نوجوانان در كشورهاي مختلف از جمله كشورهاي فريب دهنده، موسيقي متاليكا، نمادهاي رمزگونه و آميزه‌هاي جادوگري واقع و باعث جذابيت كاذب اين مكتب شده است.

متاسفانه فعاليت‌ها و تحقيق‌هاي انجام شده در حوزه شناخت اين فرقه انحرافي و در نهايت جلوگيري از شيوع اين ويروس اجتماعي، هيچ توازني با حجم فعاليت اين گروه در كشورها ندارد. با يك بررسي كوتاه متوجه خواهيم شد كه تعداد كتاب‌هايي كه به طور مستقل به اين موضوع پرداخته‌اند، از عدد انگشت‌هاي دو دست تجاوز نمي‌كند. در حالي كه براي مقابله با هر جريان التقاطي يا انحرافي، ابتدا بايد شناخت كافي از آن پيدا كرد و همچنين اين جريان‌هاي ضد فرهنگي را به مردم و قشر جواني كه در حال دست و پنجه نرم كردن با آنند، شناساند. 

در كتاب «شناخت و بررسي شيطان پرستي» سعي شده است تا علاوه بر پرداختن به مباحث نظري، اشاره‌اي هم به مسائل ميداني و مصداقي شود تا جامعه شناخت بيشتري از اين فرقه پيدا كند. همچنين سعي شده زوايايي از اين فرقه مطرح شوند كه علاوه بر امانت‌داري و حق‌گويي، جنبه‌هاي باطل و سخيف براي افراد روشن شود تا ظاهر فريبنده امثال اين فرقه‌ها، افراد را گمراه نكند و باطن آنها نيز روشن شوند.

چاپ هشتم كتاب «شناخت و بررسي شيطان‌پرستي» با شمارگان 2000 نسخه، 336 صفحه و بهاي 55000 ريال راهي بازار نشر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط