یکشنبه ۶ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۲:۱۱

«کاتارینا لینمان» بانوی اهل «پادربورن» برای سالیان دراز فعالیت اش به‌ویژه در عرصه فرهنگی، صلیب خدمت جمهوری فدرال آلمان را دريافت كرد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از خبرگزاری آلمان، این نشان را «مانفرد مولر» عضو انجمن ایالتی با ابلاغ آرزوی موفقیت نخست وزیری و ریاست جمهوری دولت آلمان به «لینمان» که در عرصه فروش کتاب فعالیت دارد اهدا کرد و اظهار كرد : کتابخوانی مهارتی کلیدی برای یک زندگی موفق و مستقل است. با این همه همواره جوانانی وجود دارند که از امکان مطالعه و درک یک متن چاپی برخوردار نیستند. «لینمان» چندین دهه است که با ایده های بی‌شمار و نوآوری شور و شوق خواندن را در کودکان برانگیخته است. او با جان و دل خود را وقف این کار کرده تا جوانان به ادبیات نزدیک شوند. خدمات او برای حمایت از امر کتابخوانی یک خدمت بزرگ فرهنگی برای شهر «پادربورن» و حوالی مرزهای آن است. 

«لینمان» که متولد دهکده «کرشبورشن» در منطقه «پادربورن» واقع در ایالت «نوردراین وستفالن» است، ارتباط عمیقی با «پادربورن» دارد. او در سال 1977 همراه همسرش «آنتونیوس لینمان» یک کتابفروشی همنام با نام همسرش را افتتاح کرد. او با حمایت خانواده خود و همکارانش در طول سال مدت 50 شب را به این امر اختصاص می‌داد که در مهد کودک‌ها، مدرسه‌ها، گردهمایی‌های والدین برای کودکان و نوجوانان ، در مدارس عالی یا در انجمن های بانوان بیش ازپیش شوق کتاب خواندن را برانگیزد. 

علاوه بر این او هر سال صدها دانش آموز از همه رده های سنی را دعوت می‌کند و به معرفی کتاب ها و یا برگزاری مراسم کتابخوانی با حضور نویسندگان می پردازد. او همچنین در جریان هفته کتاب کودکان «پادربورن» که هر دو سال یک‌بار برپا می شود ، دعوت از نویسندگان و ترتیب دادن مراسم کتابخوانی را برعهده دارد. تنها در سال 2010 تعداد 64 دبستان با بیش از 11 هزار دانش آموز در این برنامه شرکت کردند. 

«لینمان» علاوه بر این جایزه «خرگوش پادربورن» را راه‌اندازی کرده که یک جایزه ادبی کودکانه است و در پایان پروژه هفته‌ای یک نویسنده برای یک کتاب به وی اهدا می‌شود. 

«لینه مان» از سال 1933 به صورت داوطلبانه برای انجمنی فعالیت می کند که هدفشان آن است که کودکان یتیم رومانیایی در مرکز خانوادگی تحت پرستاری قرار گیرند و برای زندگی مستقل آماده شوند. این کودکان قرار است بتوانند کودکی بهتري را تجربه کنند و همزمان به صورت انسان هایی آزموده تربیت شوند.در حال حاضر در مرکزی در شهر «لیپوا»ي رومانی حدود 90 کودک یتیم توسط اين انجمن سرپرستی می‌شوند. در «لیپوا» همچنین مرکزی برای نوجوانان ، مدرسه کودکان استثنایی، مرکز ایدز، خانه سالمندان، مرکز پزشکی و دندانپزشکی و ... نیز وجود دارد.او نخستین بار در سال 1994 از یتیم خانه شهر «لیپوا» دیدار کرد و از آن زمان به جمع‌آوری کمک برای آن و نیز برپایی مراسم های سخنرانی ، ترویج امر کتابخوانی و ...... پرداخت. در سال 2010 هم «پادربورن» با اهدای «گل سینه فرهنگی» از فداکاری‌ها و تلاش های «لینه مان» تجلیل کرد.
 
«مانفرد مولر» سخنانش را این‌گونه به پایان برد که امیدوار است «لینه مان» همچنان موفق باشد تا عشق به کتاب را ایجاد کند و شور کتابخوانی را در جوانان و نوجوانان به وجود آورد. 

صلیب شایستگی کشور آلمان هر سال در چند بخش ها و سطح مختلف برای انجام خدمات ویژه در بخش های سیاسی‌، اقتصادی‌، فرهنگی ، علوم انسانی و زمینه های افتخاری به برگزیدگان اهدا می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها