چهارشنبه ۲ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۰:۰۰
«معني‌شناسي خبر» در راه است

مولف حوزه علوم اجتماعي و رسانه از اتمام تاليف كتابي با عنوان «معني‌شناسي خبر» خبر داد و گفت: اين اثر انتقادي به جريان‌هاي مسلط خبري جهان به ويژه دنياي غرب به شمار مي‌آيد، رسانه‌هايي كه به جاي انعكاس حقيقت، قلب واقعيت مي‌كنند.*

دكتر سيدرضا نقيب‌السادات در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، در اين باره عنوان كرد: در نگارش اين اثر كوشيدم با انعكاس شيوه‌هايي كه در ادراك خبر روي مي‌دهند، عناصر و مولفه‌هاي شكل دهنده معنا در ذهن مخاطب را بررسي كنم.

وي افزود: «معني‌شناسي خبر» بر جريان مسلط اخبار و اطلاعات كه همواره نگاه خوش‌بينانه‌اي به واقعيات دارند، انتقاد مي‌كند و به مخاطبان خود يادآور مي‌شود كه همواره نبايد هر خبري را درست و صحيح ببينيم؛ به ويژه اخباري كه از سوي رسانه‌هاي غربي و متناسب با سياست‌ها و منافع آنان عنوان مي‌شوند.

اين نويسنده و عضو هيات علمي دانشگاه علامه طباطبايي، قلب واقعيت را يكي از ويژگي‌هاي منفي رسانه‌هاي خبري جهان به ويژه غرب خواند و گفت: متاسفانه در اغلب اخبار آنها، عيني‌گرايي وجود ندارد. 

نقيب‌السادات يادآور شد: اين اثر با توجه به اتفاقات اخير منطقه نظير حركت بيداري اسلامي، جريان‌هاي مسلط خبري كه اخباري را به نفع احزاب گوناگون غربي انعكاس مي‌دهند يا قلب واقعيت مي‌كنند، به چالش مي‌كشد و در حقيقت، بر مبناي مكتب انتقادي كه در چارچوب جريان‌هاي خبري متداول است، مطالب نويني را ارايه مي‌كند.

اين اثر تخصصي حوزه رسانه كه دست‌اندركاران توليد و نظارت بر اخبار مخاطبان اصلي آن را تشكيل مي‌دهند، اكنون مراحل نهايي حروف‌نگاري خود را طي مي‌كند و قرار است از سوي خبرگزاري فارس منتشر شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط