سه‌شنبه ۱ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۰:۱۰
صحنه‌پردازي و لباس در نمايش‌هاي سنتي ايران بررسي شد

كتاب «صحنه، صحنه‌پردازي و لباس در نمايش‌هاي سنتي ايران» نوشته محمدحسين ناصربخت از سوي انتشارات نمايش روانه بازار كتابفروشي‌ها شد.*

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، ناصربخت درباره اين كتاب توضيح داد: تحقيق و مطالعه برای تالیف این كتاب به صورت ميداني و كتابخانه‌اي از سال 73 آغاز شد. در ادامه به همراه «اختر تاجيك» به مكان‌هاي مختلف سفر كرده و از نقاطي عكس گرفتيم تا به شكل مستند درباره صحنه و صحنه‌پردازي و لباس در نمايش‌هاي سنتي اطلاعاتي به مخاطب ارايه شود.

وي ادامه داد: در بخش مطالعات كتابخانه‌اي همه اسناد را مشاهده كردم و در بخش مطالعات ميداني از سال 68 در كنار تعزيه‌خوان‌ها و تمام افرادي كه در حوزه نمايش سنتي فعاليت مي‌كنند، حضور داشتم تا به طور مستقيم بهتر و بيشتر اتفاقات را درك كنم.

ناصربخت  گفت: طي اين مدت عكس‌هاي فراواني به‌دست آمد كه امكان چاپ آن‌ها در اين كتاب نبود، ولي اين عكس‌ها داراي اين قابليت هستند كه در يك اثر مجزا منتشر شوند. 

اين پژوهشگر افزود: متاسفانه عكس‌هاي كتاب به صورت سياه و سفيد چاپ شده‌اند. اما از جایی‌که كتاب درباره صحنه است و بخش مهم آن رنگ محسوب مي‌شود، لازم بود عكس‌ها رنگي چاپ شوند. حتي پانويس عكس‌ها هم مهم است و بخشي از اطلاعات كتاب از اين طريق منتقل مي‌شود. 

وي با بيان اينكه كتاب درباره آسيب‌شناسي صحنه‌ و لباس در تعزيه به همراه معرفي امكانات و روش و فنون است، ‌توضيح داد: به چگونگي بهره‌برداري از صحنه، دكور، صحنه‌آرايي، ابزار، وسايل و لباس و عملكرد آنها در نمايش‌هاي سنتي ايران و كاربرد نمادها و نشانه‌ها در كتاب پرداختم و طي كردن روند طراحي صحنه تئاتر، تغيير و تحولات آنرا بررسي كرده‌ام.

ناصربخت با دو گرايش ادبيات نمايشي و طراحي صحنه تحصيل كرده است. او ابتدا در كتابي به نقش‌پوشي در شبيه‌خواني پرداخت و در ادامه روي تاثير ادبيات مكتوب بر مجالس تعزيه كار كرد. وی اين بار به سراغ صحنه و صحنه‌پردازي و لباس در نمايش‌هاي سنتي ايران رفته است. او در هر يك اين آثار اصول و قواعدي در زمينه‌هاي مختلف را بازگو كرده است.

كتاب پس از مقدمه به عناوين «ريشه‌ها»، «صحنه و صحنه‌پردازي در روايت‌هاي نمايشي (معركه اهل سخن) و نمادها و نشانه‌ها»، «صحنه و صحنه‌پردازي در مجالس تقليد و نمادها و نشانه‌ها» و «صحنه و صحنه‌پردازي در شبيه‌خواني و نمادها و نشانه‌ها» پرداخته است. موخره، ضمايم، منابع و ماخذ ضميمه است.

كتاب «صحنه، صحنه‌پردازي و لباس در نمايش‌هاي سنتي ايران» نوشته محمدحسين ناصربخت با عكاسي اختر تاجيك به مناسبت برگزاري پانزدهمين جشنواره بين‌المللي نمايش‌هاي آييني و سنتي در شمارگان دوهزار نسخه و با قيمت ۶هزار تومان از سوي انتشارات نمايش به چاپ رسيده است. يادداشت محمود عزيزي، دبير جشنواره  ضميمه اثرست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها