سه‌شنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۳:۴۱
بهمنيار سامانه شخصي‌اش را راه‌اندازي كرد

سامانه «بهمنیار» نویسنده سرشناس تاجیک در شبکه جهانی اینترنت فعال شد.*

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از پایگاه خبری تاج نیوس تاجیکستان، اين نویسنده دلیل این اقدام را ضعف اطلاع رسانی کانون نویسندگان تاجیکستان در امر معرفی و نشر آثار نویسندگان معاصر عنوان کرده است.
 
در این سامانه همراه با شرح حال مولف و عکس‌هاي او، شماري از آثارش چون سرمدده، شاهنشاه، چشم مور و توسین در قوسین به زبان فارسی تاجیکی و با حروف سرلیک گذاشته شده‌اند که خوانندگان آثار او را قادر مي‌سازد تا در هر نقطه از جهان بدون مشكل به اين آثار دسترسي داشته باشند. 

بهمنیار اسم مستعار «نجم‌الدین عرب اف» در 15 جولاي 1954 در شهر پنجکنت تاجیکستان به دنیا آمده است. او در سال 1977 در رشته خاورشناسی دانشگاه ملی تاجیکستان فارغ التحصیل شده و مدتی در کمیته سینماگران تاجیکستان به کار پرداخته است. او از سال 1983 تا 1986در لیبی مترجم نظامی بود و پس از بازگشت به كار در نشریه‌های ادبیات و صنعت و مجله "صدای شرق" پرداخت. با آغاز درگیری‌های تاجیکستان(1992-1997) او به زادگاهش رفت و سردبیر مجله های" سمندر" و "دیر مغان" شد.

کتاب مجموعه داستان كوتاه او با عنوان «زرینه زرنگار» در سال 1997 برنده جایزه استاد عینی در بخش نثر تاجیکستان شد.

کتاب های او "عشق صیاد"(1984)، "اسب آبی"(1988)، "دود حسرت"(1994)،"سرمدده"(2002) از سوی خوانندگان این کشور با استقبال روبه رو شده‌است. بهمنیار تلاش می‌کند به زبان ناب فارسی و با استفاده از واژه و ترکیب‌های اصیل مردمی آثار خود را تالیف کند که این ویژگی آثار او را بسیاری از منتقدان ستوده‌اند.

مجموعه داستان‌های او در سال 1995 در مجله "تفاهم" مسکو با پیشگفتار «تیمور ذوالفقاراف» نویسنده معروف تاجیکی مقیم مسکو به زبان روسی منتشر شد. وی از سال 1987 عضو کانون نویسندگان تاجیکستان است.

گفتنی است سامانه این نویسنده در شبکه جهانی اینترنت با نشانی www.sarmaddeh.tj قابل دریافت است.
گزارشگر: شاه منصور شاه میرزا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها