شنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۲:۱۵
تازه‌هاي کتاب‏های آموزشی مناسب معرفي شدند

دبیرخانه طرح سامان‏بخشی کتاب‏های آموزشی، در سه فهرست جداگانه، اسامي 795 عنوان کتاب آموزشی مناسب را اعلام کرد.*

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، دبیرخانه طرح سامان بخشی کتاب‏های آموزشی، 795 عنوان کتاب آموزشی مناسب را معرفي کرد. کتاب‏هایی که در این فهرست آمده‏اند، اغلب چاپ اول سال 1389 هستند؛ اما تعدادی از کتاب‏های چاپ اول سال 1388 و به‏ندرت معدودی از کتاب‏های سال‏های قبل‏تر نیز در آن دیده می‏شود.

این 795 عنوان کتاب آموزشی مناسب، در سه فهرست جداگانه و به تفکیک برای دانش‌آموزان و معلمان دوره‏های آموزشی ابتدایی، راهنمایی و متوسطه فنی حرفه‏ای و کاردانش معرفی شده‌اند. از این تعداد، 365 عنوان مختص دوره ابتدایی، 254 عنوان مختص دوره راهنمایی و 140 عنوان مختص دوره متوسطه فنی و حرفه‏ای و کاردانش است.
کتاب‏های مناسب متوسطه نظری هنوز معرفي نشده‌اند.

با جمع‏بندی گزارشی که در ابتدای هر فهرست داده شده است، می‏توان گفت این تعداد کتاب از بررسی 1375 کتاب رسیده به دبیرخانه طرح سامان‏بخشی، انتخاب شده‌اند. با این حساب، به طور متوسط تنها 55 درصد از کتاب‏های آموزشی مورد بررسی توسط کارشناسان این مرکز، مناسب تشخیص داده شده‏اند.

در فهرست دوره ابتدایی کتاب‏های آموزشی حوزه‏های علوم تجربی با 93، مهارت‏های زندگی با 58 و زبان‏آموزی با 57 عنوان، بیشترین تعداد را به خود اختصاص داده‏اند. در دوره راهنمایی، کتاب‏های آموزشی علوم تجربی با 64 عنوان همچنان در رتبه نخست قرار دارند و پس از آن‏ها تاریخ با 33، تعلیم و تربیت دینی با 28 و هنر با 21 عنوان قرار می‏گیرند.
 
در دوره تحصیلی فنی و ‏حرفه‏ای نیز کتاب‏های هنر و رایانه به ترتیب با 35 و 32 عنوان کتاب از بیشترین تعداد برخوردارند و پس از آن‏ها کتاب‏های بهداشت و کودک‌یاری با 18 و مدیریت خانواده با 15عنوان قرار دارند.

بنا به نوشته «وبگاه سامان كتاب» فهرست کتاب‏های مذکور رسماً به دفتر برنامه‏ریزی و تألیف کتاب‏های درسی فرستاده شده است تا در پایان کتاب‏های درسی منتشر شود. هم اکنون در پایان برخی از کتاب‏های درسی، نام تعدادی از کتاب‏های مناسب دیده می‏شود.

این کتاب‏ها همچنین در کتابنامه‏های رشد به صورت تفصیلی و همراه با چکیده‏ای از کتاب معرفی و در اختیار مدارس و هنرستان‏های کشور قرار داده خواهند شد. سه فهرست منتشر شده، به‏طور کامل در وبگاه سامان كتاب موجود است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها