دوشنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۰:۰۵
ديلي تلگراف به جرم نشر اكاذيب جريمه شد

سارا تورنتون نويسنده و جامعه‌شناس كانادايي تبار ساكن لندن در پي درج مطالب توهين‌آميزي در معرفي و نقد اثر تحليلي‌اش به نام "هفت روز در دنياي هنر" در ماه نوامبر 2008، روزنامه ديلي تلگراف لندن را مجبور به پرداخت 65 هزار پوند جزاي نقدي كرد./

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا) به نقل از پايگاه اطلاع‌رساني الباكين فرانسه، در پي شكايت سارا تورنتون از مقاله درج شده به قلم نويسنده و خبرنگار سرشناسي چون لين باربر در سال 2008 در ديلي تلگراف، جامعه‌شناس سرشناس انگليسي-كانادايي روزنامه لندني را متهم به نشر دروغ و مطالب توهين‌آميز كرد و به دنبال آن دادگاه با استناد به شواهد به دست آمده، ديلي تلگراف را به پرداخت 65 هزار پوند جزاي نقدي محكوم كرد.

خانم لين باربر خبرنگار انگليسي روزنامه‌هاي ساندي تايمز و ديلي تلگراف، در خطوطي از مقاله‌اش درباره معرفي و نقد كتاب "هفت روز در دنياي هنر" به دروغ اظهار داشته بود دكتر تورنتون درباره كتابش مصاحبه‌اي با او انجام داده و اضافه كرده بود كه تورنتون "تأييد كپي" مصاحبه‌هايش با افراد مورد نظر را پيش از درج در كتابش براي تأييد در اختيار آنها قرار داده و اين خبرنگار هم از جمله اين افراد است.

باربر در مقاله‌اش همچنين ابراز ‌كرده بود مصاحبه شوندگان خانم تورنتون حق بررسي اظهاراتشان را پيش از انتشار در كتاب خانم تورنتون داشتند؛ حقي كه در روزنامه‌نگاري به نام "تأييد كپي" و عدم تأييد شناخته مي‌شود.

اما سرانجام پس از گوش دادن به نواري از مصاحبه‌ تلفني 40 دقيقه‌اي دكتر تورنتون و لين باربر به سال 2006 توسط دادگاه، مشخص ‌شد تورنتون در آن گفتگو تنها به گفتگو درباره نقش خانم لين باربر در هيات داوران جايزه ترنر پرداخته بود.

قاضي جاستيس توگندهت نيز به اين نتيجه ‌رسيد كه با اندكي شك خانم باربر همزمان با نوشتن مقاله‌اش از صحيح نبودن اظهاراتش اطلاع داشت، اما بدون هيچ شكي مي‌توان گفت كه در صورت بي اطلاعي از وجود شبهه، اين روزنامه‌نگار محكوم به بي‌ پروايي و بي‌تفاوتي نسبت به درستي يا نادرستي اظهاراتش درباره تورنتون در حرفه روزنامه‌نگاري است. بنابراين ديلي تلگراف نمي‌تواند به دفاعيه خبرنگارش از مطلب درج‌شده در روزنامه تكيه كند.

به محض انتشار مطلب در سال 2008 تورنتون شكايتي عليه روزنامه در دادگاه اقامه كرده بود. نسخه آنلاين مقاله هم تا ماه مارس 2009 در وب‌سايت روزنامه قابل مشاهده بود.

در ماه آوريل 2009 ديلي تلگراف با پذيرش اشتباهش مبني بر نشر مطلب دروغ به تصحيح مطلب پرداخته و در ماه سپتامبر نامه عذرخواهي از دكتر تورنتون را چه به صورت آنلاين و چه در روزنامه چاپ‌شده‌اش منتشر ‌كرد. اما به زعم دادگاه تأخير 10 ماهه در انتشار نامه عذرخواهي قابل قبول نبوده و بيشتر به منظور تخفيف در بار گناه انجام شده است.

50 هزار پوند جريمه انتشار مطلب دروغ و 15 هزار پوند جريمه عناد و اصرار بر دروغ‌هاي منتشر شده از سوي خانم لين باربر، تصميم دادگاه درباره روزنامه ديلي تلگراف است.

با اين وجود روزنامه ديلي تلگراف حكم دادگاه درباره لين باربر مبني بر سوءنيت و عناد براي نشر اكاذيب را نادرست ارزيابي كرده و آن را داراي عواقبي منفي براي آزادي بيان ناميده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها