چهارشنبه ۵ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۷:۱۳
امينيان: ترویج فرهنگ مطالعه نیازمند حرکتي جهادی است

اميرشهريار امينيان، مدير پژوهشگاه انديشه‌ورزان گفت: ترویج فرهنگ مطالعه و کتاب خوانی نیازمند حرکت جهادی است و در این راه تمامی نهادها و دستگاه های فرهنگی رسمی و غیر رسمی کشور مسوول اند و باید نسبت به آن همت گمارند./

اميرشهريار امينيان، مدير پژوهشگاه انديشه‌ورزان در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، اظهار داشت: يكي از مباحث مهم سخنراني‌ اخير مقام معظم رهبري در ديدار با جمعي از كتابداران، اهميت بحث كتاب‌خواني است كه نمونه عيني آن جمله معروف ايشان است كه فرمودند:" كتاب بايد وارد زندگي مردم شود".

وي ادامه داد: بر همين اساس براي ورود كتاب به زندگي مردم لازم است شرايطي فراهم شود و در نخستين قدم بايد محصول خوب در اختيار مردم قرار گيرد. در نتيجه ضروري است كه كتاب مناسب توليد شود تا جاي نيازهاي كاذب مخاطبان را بگيرد و اوقات فراغت آنان را با افزايش سطح آگاهي اجتماعي غنا بخشد.

مدير پژوهشگاه انديشه‌ورزان با اشاره به دومين شرط ورود كتاب به زندگي مردم، تصريح كرد: در اين مرحله براي افزايش سطح دسترسي مخاطبان به كتاب خوب، بايد معرفي كامل و مناسبي براي آثار داشته باشيم. روش‌هاي ترويجي و تبليغي با استفاده از ابزارهاي مناسب و وسايل ارتباط جمعي متناسب با آن، نتیجه‌بخش خواهند بود. در واقع ترویج فرهنگ مطالعه و کتاب خوانی نیازمند حرکت جهادی است و در این راه تمامی نهادها و دستگاه های فرهنگی رسمی و غیر رسمی کشور مسوول اند و باید نسبت به آن همت گمارند.

امينيان اضافه كرد: به همين منظور بايد شرايط بومي و منطقه‌اي نقاط مختلف كشور مورد توجه قرار گرفته و متناسب با آن‌ها از ابزارهاي مناسب استفاده شوند. براي مثال، ممكن است راه‌اندازي شبكه تلويزيوني كتاب در مناطقي از كشور كاربرد نداشته باشد. در واقع از آنجا كه كتاب به خودي‌خود منبع آگاهي و حامل پيام بوده، معرفي صحيح آن در جامعه از سخت‌ترين وظايف‌ است.

اين نويسنده و مترجم درباره روش‌هاي مختلف معرفي كتاب گفت: برگزاري مسابقه‌هاي كتابخواني، راه‌اندازي تورهاي فرهنگي درباره كتاب، برگزاري مراسم رونمايي از كتاب با حضور مردم، ايجاد نشست‌هاي رو در رو براي نويسندگان و مخاطبان، ساخت برنامه‌هاي تلويزيوني با حضور ناشران و نويسندگان و استفاده از نيروي جوانان و دانشجويان، از روش‌هاي معرفي آثار به جامعه‌اند.

اميرشهريار امينيان ادامه داد: پس از معرفي كتاب وارد بحث ترویج عادت كتاب‌خواني مي‌شويم. براي اين كار به برنامه‌هاي زيرساختي و مبنايي با همكاري صدا و سيما ، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و نهادهاي آموزشي نياز داريم. در واقع از نخستين سنين كه افراد جامعه آمادگي مطالعه پيدا مي‌كنند، موضوع تبديل كتابخواني به عادت مطرح مي‌شود.

مدير پژوهشگاه انديشه‌ورزان با اشاره به اهميت برنامه‌ريزي‌هاي بلند مدت براي پرورش نسل كتابخوان، خاطرنشان كرد: در برنامه‌هاي كوتاه مدت از آسيب بيشتر به بحث كتاب و كتاب‌خواني پيشگيري مي‌كنيم، اما براي توسعه كتاب‌خواني و پرورش نسل كتابخوان به برنامه‌ريزي‌هاي بلند مدت نياز است.

امينيان با تاكيد بر توسعه كتابخانه‌ها به عنوان يكي از نهادهايي كه كتاب در اختيار جامعه مي‌گذارند، اظهار داشت: در واقع كسي كه عادت به كتابخواني دارد بايد در تمام محيط پيرامونش به كتاب دسترسي داشته باشد.

وي با اشاره به اهميت افزايش انگيزه‌ توليد و قدرت بخشيدن به چرخه توزيع براي دسترسي بهتر به كتاب، تصريح كرد: يكي از معضلات موجود دربخش فرهنگ، كم اهميتي به نويسندگان است. در واقع اغلب نويسندگان به عنوان شغل و حرفه‌ به نوشتن نمي‌نگرند. به همين منظور بايد بُعد اقتصادي فرهنگ تقويت شود.

اميرشهريار امينيان در پايان گفت: با افزايش حجم ترجمه آثار از زبان‌هاي ديگر به فارسي و با گسترش سطح كتاب‌سازي‌ها، نويسندگان تنبل مي‌شوند. در واقع، مهم‌ترين آثار كشور را كتاب‌هاي تاليفي كه از غناي علمي و فرهنگي برخوردارند، تشكيل مي‌دهند، اما اين موضوع زماني شكل مي‌گيرد كه نويسندگان تامين باشند.

مقام معظم رهبری، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، صبح چهارشنبه هفته گذشته (۲۹ تیر) در دیدار جمع کثیری از کتاب‌داران، جایگاه مطالعه و شمارگان کتاب‌ها را برای کشوری چون ایران ناکافی دانسته و خواستار همت بیشتر همه مسوولان برای نهادینه کردن فرهنگ کتاب‌خوانی در کشور شدند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها