چهارشنبه ۵ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۴:۱۷
ديدار كتابداران با مقام معظم رهبري نقطه عطفي براي پيشرفت كتابداري است

حجت‌الاسلام محمدي‌گلپايگاني، رييس دفتر مقام معظم رهبري در همايش «مطلع كتاب و كتابخواني»، مهمترين توصيه خود به كتابداران را پرحوصله و متواضع بودن با مراجعان دانست و گفت: ديدار كتابداران با مقام عظماي ولايت، نقطه عطفي براي پيشرفت و ترقي تشكيلات كتاب و كتابداري در كشور محسوب مي‌شود./

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، همايش «مطلع كتاب و كتابخواني»، بيست و سومين گردهمايي مديران كل كتابخانه‌هاي عمومي استان‌ها و افتتاح شبكه كتابخوانان حرفه‌اي كشور، صبح امروز (5 مرداد) در سالن كنفرانس كتابخانه عمومي مركزي با حضور منصور واعظي، دبيركل نهاد كتابخانه‌هاي عمومي كشور، حجت‌الاسلام محمدي‌گلپايگاني، رييس دفتر مقام معظم رهبري، مديران كتابخانه‌هاي استان‌ها و اصحاب رسانه آغاز شد.

حجت‌الاسلام محمدي گلپايگاني در سخناني، اهل كتاب و كتابدار را وزنه مهم فرهنگي كشور دانست و افزود: پيش از ديدار كتابداران با مقام معظم رهبري، هيچگاه تصور نمي‌كردم چنين مجاهدت‌هاي خاموشي در كشور اتفاق بيافتد. كتابداران افرادي دلسوز، فداكار و داراي شغلي حساس‌اند و وظيفه‌شان تامين خوراك فكري مردم به ويژه جوانان است.

وي با تاكيد بر كتابخوان بودن مقام معظم رهبري توضيح داد: ايشان با وجود اشتغالات فكري بسيار در هر فرصتي خود را با كتاب سرگرم كرده و حتي يك روز، خود و خانواده‌شان از كتاب غفلت نمي‌كنند، به همين دليل در تمام جلساتي كه با حضور مقام معظم رهبري برگزار مي‌شود، ايشان در هر رشته علمي و هنري بالاتر از ساير استادان ظاهر مي‌شوند و به ويژه در حوزه شعر، صاحب‌نظرند.

وي يادآور شد: مرحوم حاج‌شيخ عباس قمي صاحب كتاب‌هاي ارزشمندي در حوزه‌هاي مختلف بودند كه از جمله معروف‌ترين آثار وي مي‌توان به «مفاتيح‌الجنان» اشاره كرد. در خانه مسلمانان كنار هر قرآني يك مفاتيح‌الجنان نيز مشاهده مي‌شود، هرچند كه پيش و پس از كتاب مفاتيح، آثار زيادي در حوزه ادعيه نوشته شدند، اما مفاتيح‌‌الجنان به قوت خود مورد پسند مردم است.

رييس دفتر مقام معظم رهبري با اشاره به اهميت كتابخواني در طول تاريخ مسلمانان، گفت: پيامبر اسلام (ص) در جنگ بدر اُسراي باسواد جنگي را به سوادآموزي مسلمانان دستور داد و در يكي از جنگ‌هاي زمان بني‌عباس نيز يكي از شروط پيمان بين دو طرف، استفاده از كتابخانه عمومي شهر و در اختيار قرار دادن منابع به مسلمانان بود.

وي مهمترين شروط فعاليت كتابداران را امانت‌داري، مهرباني و تواضع با مراجعان دانست و گفت: كتابداران نظير پزشكان با طيف وسيعي از افراد سروكار دارند و پيش از فعاليت در شغل خود بايد روانشناسان قابلي نيز باشند.

محمدي‌گلپايگاني با تاكيد بر فعاليت گروهي اهالي فرهنگ در كشور به منظور حذف جريان استعمار فرهنگي، اظهار كرد: خوشبختانه بيداري فرهنگي در كشور صورت گرفته و اين از بركات انقلاب اسلامي و پيشرفت‌هاي علمي و فناوري است.

در ادامه، مجدالدين معلمي، معاون توسعه كتاب و كتابخواني نهاد كتابخانه‌هاي عمومي كشور، راه‌اندازي فعاليت‌هاي كتابخانه‌اي اينترنتي را از سال‌ها پيش، جزو منويات مقام معظم رهبري دانست و توضيح داد: افتتاح رسمي شبكه كتابخوانان حرفه‌اي و رونمايي از سند نهضت مطالعه، ‌گام جدي براي هدفمندي فعاليت‌هاي مجازي كشور است.

وي در ادامه افزود: براي پاسداشت سنت‌هاي كتابخواني بايد از ابزارهاي جديد، مدرن، در دسترس، متناسب با فضاي بومي كشور و كارآمد استفاه كرد، اين ابزارها بايد متناسب با ذائقه مردم بومي‌سازي شوند.

معلمي با تاكيد بر پرمخاطب بودن شبكه‌هاي مجازي اجتماعي در سراسر دنيا، گفت: اين شبكه‌ها 700 ميليون كاربر در سراسر دنيا دارند. در ميان 25 پايگاه اينترنتي پر بازديد ايراني، 15 سايت در حوزه اجتماعي‌ فعالند.

وي با ارايه گزارشي از روند طراحي شبكه كتابخوانان حرفه‌اي كشور گفت: در چهار ماه ابتداي سال 90 به طور ميانگين 2200 نفر در مسابقات كتابخواني نهاد كتابخانه‌هاي عمومي كشور شركت كردند و پيش‌بيني مي‌شود تا انتهاي سال آمار اين افراد به 10 هزار نفر برسد. همچنين شبكه كتابخواني حرفه‌اي كشور با هدف ورود به منازل و مكان‌هاي عمومي تعبيه شده است.

معلمي يادآور شد: شبكه كتابخوانان حرفه‌اي كشور، انجمني اينترنتي متشكل از كتابخوانان، نويسندگان و ناشران است و هر كاربري متناسب با نياز خود از آن استفاده خواهد كرد. ارتباط كاربران با يكديگر، ايجاد سامانه ارتقاء عضويت و مشاوره كتاب به علاقه‌مندان از اهداف راه‌اندازي اين شبكه است.

وي برخي از قابليت‌هاي شبكه كتابخواني را استفاده از بانك كتاب با بيش از 600 عنوان كتاب، افزودن كتاب به قفسه مجازي، آگاهي از كتاب‌هاي موجود در قفسه دوستان، امتيازدهي به كتاب‌ها، نظردهي و نقد كتاب‌، اطلاع از كتاب‌هاي برتر با موضوع هاي متنوع، آگاهي از كتاب‌هاي داراي بيشترين امتياز و آگاهي از ميزان مطالعه برشمرد.

در پايان اين مراسم شبكه كتابخوانان حرفه‌اي كشور با حضور دبيركل نهاد كتابخانه‌هاي عمومي كشور و رييس دفتر مقام معظم رهبري افتتاح شد.

بيست و سومين گردهمايي مديران كتابخانه‌هاي عمومي استان‌ها تا عصر امروز (5 مرداد) در سالن كتابخانه عمومي مركزي ادامه دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها