سه‌شنبه ۴ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۵:۲۹
نویسندگانی که تراژدی تروریستی نروژ را تئوریزه کردند

جوان 34 ساله نروژی که جمعه گذشته بیش از 80 نفر را در جزیره اوتوئیای نروژ به گلوله بست، تحت تاثیر کتاب‌ها و یادداشت‌های چندین نویسنده‌ای قرار داشت که بعضی از آنها در قید حیات نیستند و برخی هم که زنده‌اند، راهی جز انگشت به دندان گزیدن و ابراز تاسف ندارند._

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) نویسندگان کتاب‌ها و یادداشت نویسان روزنامه‌ها گاهی از تاثیر نوشته‌ها و عواقب ناخواسته تاثیر تراوش‌های فکری خودشان بر خوانندگان آگاه نیستند. احتمالا تجربه آندرس برینگ برویک، جوان 34 ساله بلژیکی که عصر جمعه قبل اسلحه به دست گرفت و ده ها جوان نروژی را به ضرب گلوله کشت، مورد مناسبی برای بررسی عمق تاثیرگذاری نویسندگان بر اعمال آگاهانه و ناخودآگاه خوانندگان است.
 
سه شنبه در حالی که نخستین جلسه دادگاه این جوان نژادپرست بلژیکی برگزار می‌شد، پلیس نروژ اعلام کرد که نتایج اولیه بررسی‌ها نشان می‌دهد که او به طور انفرادی دست به این عمل جنون آمیز زده است. با این وجود، اکثر قریب به اتفاق ناظران اتفاق نظر دارند که اقدام تروریستی برنگ برویک نروژی تحت تاثیر چیزی است که این روزها در اروپا از آن با عنوان «بنیادگرایی مسیحی» نام برده می شود و تحت تاثیر گرایش سیاسی راست افراطی قرار دارد.

نکته مهم تر اینکه، کتابچه 1511 صفحه‌ای که این جوان نروژی مدت کمی قبل از حادثه با عنوان « 2083: بیانیه استقلال اروپا » در اینترنت منتشر کرده، نشان می‌دهد که او تحت تاثیر جدی نویسندگان جریان راست اروپا قرار داشته است. جزییات جدیدی که از این کتابچه یا مانیفست منتشر شده نشان می‌دهد که او در آن از کتاب ها و نوشته‌های نویسندگان و سیاست‌مداران بنامی مانند برنارد لویس، ادموند برگ، توماس جفرسون، وینستون چرچیل، ماهاتما گاندی، جان لاک، جورج اورول، روگر اسکورتون و فرانک فیلد نقل و از آنها با احترام یاد کرده است.

البته بسیاری از این نویسندگان و سیاست‌مدارانی که با کتاب‌هایشان برینگ برویک 34 ساله را تحت تاثیر قرار داده‌اند در قید حیات نیستند ولی تعدادی از نویسندگان هنوز زنده‌اند و تراوش های فکری شان جریان راست بنیادگراي اروپا را تغذیه می‌کند. گیسل لیتمن، نویسنده راست گرای اروپایی که در سال 2005 کتاب «یورو عرب: محور اروپایی- عربی» را نوشته یکی از این نویسندگان است.
 
این نویسنده مصری الاصل یهودی که با نام مستعار «بات یئور» نیز مقاله می‌نویسد، اصطلاح «یورو عرب» را برای تشریح مناسبات بین کشورهای عربی و اروپا به کار گرفته و در کتاب خود به تشریح و در عین حال ابراز نگرانی از افزایش نفوذ اسلام در اروپا پرداخته است. ظاهرا کتاب خانم لیتمن مورد توجه جدی این تروریست نروژی قرار گرفته و او در کتابچه 1511 صفحه‌ای خود چندین مرتبه با لحني تاییدآمیز از این کتاب یاد کرده است. ولی این نویسنده یهودی ضمن ابراز تاسف از اینکه کتاب او مورد استناد این جوان نروژی قرار گرفته، گفته مسایل مطرح شده در کتابش پیچیده‌تر از آن چیزی است که این جوان 34 ساله از آنها برداشت کرده است.

لیتمن روز سه شنبه در گفت و گو با آسوشیتدپرس از اینکه کتاب او مورد استناد چنین عمل جنون‌آمیزی قرار گفته ابراز تاسف کرد و گفت: «از اینکه این مرد از نوشته‌های من یا دیگر نویسندگان الهام گرفته، متاسفم. باید قبلا با چین فرد دیوانه ای برخورد می‌شد و من برای اینکه جوانان بیگناه به چنین شکل وحشتناکی جانشان را از دست دادند و همچنین برای خانواده های آنها ناراحت هستم.» او تایید کرد که برخی در اروپا نوعی احساس ترس از استعمار اسلام را ترویج می‌کنند که ممکن است منجر یه چنین خشونت هایی شود. خانم لیتمن که در حال نوشتن کتاب بعدی خود با عنوان «اروپا، جهانی شدن و خلیفه گری آینده جهانی است» تاکید کرد که مشکل نروژ مشکل کل اروپاست و کشورهای اروپایی از جمله فرانسه و انگلیس باید با ایجاد بحث در جامعه از تکرار چنین حوادثی جلوگیری کنند.

ملانی فیلیپ،ستون نویس روزنامه دیلی میل یکی دیگر از نویسندگانی است که تروریست نروژی در مانیفست خود به او و نوشته‌هایش استناد کرده است. آنطور که روزنامه گاردین نوشته، آندرس برینگ برویک 34 ساله لااقل در دو جای مانیفست خود به مقاله‌های این نویسنده و روزنامه نگار اشاره کرده است. خانم فیلیپ در واکنش به برخی از وبلاگ هایی که مانیفست تروریستی جوان نروژی را تحت تاثیر او قلمداد کرده‌اند در گفت و گو با گاردین گفت: «در واقع در یک اثر 1511 صفحه‌ای، فقط دوبار به مقاله‌های من اشاره شده است، پس چرا به این صورت به من اشاره می‌کنند. به نظر می رسد یک نویسنده ناپخته سعی دارد مرا بدنام کند.»

لازم به ذکر است که خانم فیلیپ که آثار او اكنون در روزنامه راست گرای دیلی میل انگلیس منتشر می‌شود، تا قبل از دهه 1990 برای روزنامه و رسانه‌هاي چپ انگلیسی از جمله گاردین و نیواسکاتزمن می‌نوشت. او در نوشته‌هایش تاکید کرده که انگلیس با ایجاد بستر لازم برای رشد اسلام، به سوی خودکشی سیاسی حرکت می کند. در سال 2003 کمیسیون حقوق بشر اسلامی او را برنده جایزه (طعنه آمیز) «اسلام هراس ترین شخصیت مطبوعاتی سال» معرفی کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها