چهارشنبه ۵ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۰:۳۹
قاسمي آرشيو مطبوعات لرستان را به كتابخانه مجلس داد

نويسنده و پژوهشگر تاريخ مطبوعات ايران، بخشي از مجموعه شخصي خود را كه دربر دارنده هفت عنوان از مطبوعات لرستان است، به تازگي با همكاري كتابخانه مجلس در قالب «لوح مطبوعات لرستان» منتشر كرد و در اختيار اين كتابخانه قرار داد./

سيدفرید قاسمی، نویسنده و محقق لرستاني، در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، در اين باره اظهار كرد: مجموعه شخصي از مطبوعات لرستان را از سال‌ها قبل با دشواري‌هاي فراواني تهيه كرده بودم، مطبوعاتي كه در سال‌هاي 1330 تا 1335 منتشر مي‌شدند.

وي با اشاره به مرمت كردن تعدادي از اين نشريات گفت: نگهداري از اين مجموعه دشوار بود و همواره احتمال از ميان رفتن آن وجود داشت. از اين رو، به اسكن صفحات اين نشريات اقدام كردم و اين مجموعه را به صورت لوح فشرده در اختيار كتابخانه مجلس قرار دادم.

نويسنده و استاد حوزه روزنامه‌نگاري، با بيان اين كه اين نشريات چاپ خرم‌آباد بودند، تصريح كرد: از اين ميان مي‌توان «نداي فرهنگ خرم‌آباد»، «فروغ لرستان»، «نداي گلشن»، «زبان لرستان»، «صداي لرستان»، «طليعه لرستان» و «لرستان جوان» را نام برد. 

قاسمي يادآور شد: 91 شماره از اين هفت نشريه در اين لوح فشرده جاي دارند. اين نشريات سال‌هاي 30 تا 35(نيمه نخست دهه 30) و در دوره مصدق منتشر مي‌شدند. اين آثار تك نسخه‌اي بودند و من با تلاش فراوان موفق به تهيه آنها از طريق مديران و سردبيران روزنامه شدم.    

نويسنده حوزه مطبوعات، ماندگاري بيشتر و ايجاد زمينه‌ تحقيقات حوزه‌هاي اجتماعي و مردم‌شناسي را از جمله دلايل اين اقدام برشمرد و با اشاره به اين كه اين نشريات برگي از تاريخ مطبوعات ايرانند، گفت: اين نشريات را نه به دليل اين كه ريشه لرستاني دارم، بلكه به دليل تبيين تاريخ مطبوعات ايران گردآوري كردم، همچنان كه پيش از اين نيز تاليفات و تحقيقات گوناگوني درباره ساير شهرهاي ايران انجام داده ام.

وي با اشاره به زمينه‌‌هاي پژوهشي اين مجموعه، محققان حوزه تاريخ فرهنگ، آموزش و پرورش، معارف، مردم‌شناسي و جامعه‌شناسي و ... را از جمله مخاطبان اين اثر برشمرد و گفت: اين نشريات انعكاس‌دهنده مجموعه‌اي از تحولات سياسي، اجتماعي، اقتصادي، فرهنگي، هنري، ورزشي و ... در مطبوعات آن دوره‌اند.  

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط