چهارشنبه ۲۹ تیر ۱۳۹۰ - ۱۴:۰۹
پشت پرده آموزه‌هاي غير عقلاني «اكنكار»

نويسنده مجموعه «آب و سراب» در پنجمين جلد اين مجموعه كه به «نقد افكار مكتب اكنكار» اختصاص دارد، با بررسي پيشينه اين مكتب كه عمري حدود دو دهه دارد، به آموزه‌هاي غير عقلاني اين مكتب نوپديد عرفاني كه با شرع نيز در تضاد است، اشاره مي‌كند و به نقد صريح آراي موسس اين مكتب و سفرهاي عرفاني او كه با عالم ماديات در ارتباط است، مي‌پردازد./

حجت‌الاسلام قادر فاضلي در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، «پال‌ توئيچل‌» را سردمدار اين عرفان آمريكايي خواند و با اشاره به آثار وي نظير «اكنكار، كليد جهان‌هاي‌ اسرار»‌، «سرزمين‌هاي دور»، «دفترچه معنوي»، «اكويديا دانش باستاني پيامبري» و ... مهم‌ترين كتاب او را «دندان ببر» برشمرد كه به سفرهاي عرفاني غير منطقي وي مي‌پردازد.

وي افزود: سفرهاي ساختگي «پال‌ توئيچل‌» معروف‌ترين مدعي اين مكتب، سخنان خلاف عقل و شرع او نظير سفر به كهكشان‌ها و ديدار با شمس تبريزي و مولوي و مطالبي كه آنها در اين عالم نقل كرده‌اند، اعتقاد به عالم تناسخ و ... عده‌اي از جوانان و علاقه‌مندان به معنويت را فريفته خود مي‌سازد. از اين رو، سعي كردم با مطالعه آثار او و شناسايي برخي از مواردي كه تضادهاي فراواني با مسايل عقلاني و عرفاني دارند، آنها را آشكار سازم.

نويسنده و محقق حوزه دين و عرفان، «رد بحث تناسخ ارواح در كالبد موجودات ديگر، تبيين مساله مكاشفه از نگاه عرفان اسلامي و اثبات خيال‌پردازي‌هاي موسس اين مكتب و ساختگي بودن اين تخيلات براي جذب مخاطبان» را از جمله اقدامات اساسي خود در اين اثر ياد كرد و عنوان داشت: توئيچل‌ حدود 25 سال قبل از بين رفت، اما همسر و شاگردان او همچنان به تبيين انديشه‌هاي اين مكتب در قالب نشر آثار و مكتوبات مختلف از طريق جرايد، رسانه‌ها و كتاب‌ و رمان مي‌پردازند. برخي از آثار او نيز متاسفانه در كشور ما ترجمه و منتشر شده‌اند، آثاري كه مطالعه ناآگاهانه آنها ضربات بزرگي به اخلاقيات، اعتقادات و باورهاي نسل جديد وارد مي‌كند.

فاضلي با اشاره به اين كه يكي از مراتب دستيابي به عرفان حقيقي و طي مراحل آن، تحمل رياضت، سختي و تمرينات مداوم جسماني و روحي است، تصريح كرد: در عرفان اكنكار، دستورات سخت و رياضت جايي ندارد و به اين دليل، سلوك ساده آن براي طرفداران خوش مي‌نماياند، در حالي كه طي طريق عرفاني نيازمند استاد و راهنما و همچنين ممارست مدام است. توئيچل بدون طي اين مسير، ادعا مي‌كند در سفرهاي معنوي خود در عالم مجردات، كوه، چشمه، آب، جاده و ... را مي‌بيند. با وجود آن كه در سفرهاي روحاني، روح بايد از بدن و عالم ماده خارج شود، مشاهده ماديات در عالم مجردات و توصيفاتي كه او ارايه مي‌دهد، غير ممكن‌اند.

وي در پاسخ به اين پرسش كه «معيار نقد و رد مكاتب، عقل است يا شرع؟» گفت: هر دو معيارند، چرا كه هرچه را عقل نپذيرد، شرع نيز آن را رد مي‌كند و بر عكس، اين دو ملازم يكديگرند. از اين رو، با استفاده از مباحث عقلي و كلامي به بررسي و نقد آراي مكتب اكنكار پرداختم و دلايلي را از عرفان و مكاتب اسلامي عنوان كردم. در اين اثر حدود 60 مورد از عقايد اين مكتب را كه اشكالات اساسي داشتند، يافتم و برخي از آنها را به شكل ريشه‌اي نقد و بررسي كردم.

نويسنده مجموعه «آب و سراب» درباره اين مطلب كه «اديان و فرقه‌هاي نوپديد براي يافتن جايگاهي در ميان مردم، برخي آموزه‌هاي بديهي يا مسايل مثبت را نيز ترويج مي‌كنند. مكتب اكنكار در اين عرصه چگونه است؟ آيا تمامي آموزه‌هاي آن قابل نقدند؟» عنوان كرد: همچنان كه در فصلي از كتابم عنوان كرده‌ام، در اين مكتب به برخي از موضوعات خوب نيز اشاره شده است كه از آن ميان مي‌توان معرفت انسان، بي‌توجهي به مسايل مادي و تاكيد بر مسايل معنوي و خداوند را ذكر كرد، اما در ادامه مسير اين آموزه‌ها، با مطالب ديگري مواجه مي‌شويم!

مديرمسوول انتشارات فضيلت علم ادامه داد: پيروان اين مكتب به بي‌نهايت بودن موجوديت خداوند اعتقاد دارند، اما در جايي از مطالب و آثارشان مي‌خوانيم كه خداوند را به عنوان سرخپوستي مي‌پندارند كه در جايي نشسته است! اين مطالب با يكديگر تناقض دارند. آنها در داستان‌هايشان به سوي بت‌پرستي گرايش مي‌يابند. با مطالعه اين آثار مشخص مي‌شود معتقدان اكنكار با ذكر برخي از مطالب خوب و بديهي در پي ايجاد راه‌هايي براي ترويج عقايد و مسايل نادرست خودند. آنها مطالب مثبت خود را نيز از آرا و اديان ديگر وام گرفته‌اند.

وي درباره شخصيت و پيشينه موسس اين مكتب يادآور شد: او آن‌گونه كه در زندگي‌نامه‌ خود نوشته است، افسر نيروي دريايي بود و بعدها به هندوستان و سرزمين‌هاي ديگر سفر كرد و آموزه‌هاي و يافته‌هاي خود را نوشت. 

فاضلي تاكيد كرد: در حقيقت، اين مكاتب از سوي دست‌هايي از پشت پرده حمايت و هدايت مي‌شوند، چرا كه در بررسي آنها مشاهده مي‌شود كه اغلب عرفان‌هاي نوظهور با اديان ارتباط دارند و در تبيين عقايدشان گويي روش و سرفصل‌هايي به آنها تزريق مي‌شود؛ به‌گونه‌اي كه همگي مي‌خواهند به نوعي اديان آسماني را رد كنند.

پژوهشگر حوزه عرفان و مكاتب اسلامي گفت: اغلب اين مكاتب نوپديد و عرفان‌هاي نوظهور از طريق يهوديان و صهيونيسم(سردمداران استعمار جهاني) تغذيه و حمايت مي‌شوند، چرا كه آنها با ايجاد هاله‌اي از ابهام و ترويج عقايد ناصحيح، در پي ايجاد رخنه‌اي بزرگ ميان مردم و آموزه‌هاي اديان الهي‌اند. آنها نمي‌خواهند دين و آموزه‌هاي آن به شكل شفافي در جامعه بيان و عملي شود. از اين رو، بيشتر مطالبي را ارايه مي‌دهند كه همگان طالب آنند. در اين ميان، مسايل غير اخلاقي و مادي به وفور ديده مي‌شوند، مسايلي كه با رنگ و بويي از عرفان بر وجدان فردي غلبه مي‌يابند و ارتكاب آنها براي همه آسان‌تر خواهد شد.

وي با اشاره به اين كه متاسفانه چنين آثاري در كشور ما ترجمه و منتشر مي‌شوند، اظهار كرد: اكنونه وظيفه داريم با معرفي چنين نويسندگان و آثاري، به نقد و بررسي آنها بپردازيم تا مخاطبان با آگاهي به مطالعه و بررسي ديدگاه‌هاي ديگران بپردازند، زيرا با داشتن پيش زمينه مخاطبان جذب آموزه‌هاي دل‌فريب آنها نمي‌‌شوند و اعتقادات، اخلاقيات و باروهاي آنها آسيب كمتري خواهد ديد.

نخستين چاپ كتاب ««آب و سراب؛ نقد افكار مكتب اكنكار» را انتشارات فضيلت علم قم در سال جاري با شمارگان 3000 نسخه، 240 صفحه رقعي و بهاي 50000 ريال منتشر كرده است. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط