دوشنبه ۲۷ تیر ۱۳۹۰ - ۱۳:۳۴
سفر به سرزمين وحشی‌ها

«مكس» لباس گرگي‌اش را مي‌پوشد و آنقدر شيطنت مي‌كند كه مادرش مجبور مي‌شود او را بدون شام به اتاقش بفرستد و اين آغاز سفر مكس به سرزمين وحشي‌هاست؛ سرزميني كه در آن‌جا مكس مي‌تواند به عنوان رئيس وحشي‌ها، هرچه قدر مي‌خواهد شيطنت كند.

ايبنا نوجوان: «موريس سنداك» يكي از نويسندگان و تصويرگان محبوب كودكان و نوجوانان آمريكايي است. مشهورترين اثر اين نويسنده، «سفر به سرزمين وحشي‌ها» نخستين بار در سال 1963 منتشر شد.

اين كتاب كه به‌تازگي توسط «محمدحسين عباس‌پور» ترجمه شده، داستان پسر شيطان و ناآرامي به نام «مكس» را روايت مي‌كند.
داستان هم از جايي آغاز مي‌شود كه مكس لباس گرگي‌اش را مي‌پوشد و آنقدر شيطنت مي‌كند كه پدر و مادرش براي تنبيه، او را بدون شام به اتاقش مي‌فرستد و به او تذكر مي‌دهند كه تا وقتي آرام و عاقل نشده از اتاقش خارج نشود!

اما پس از ورود مكس به اتاقش اتفاق عجيبي مي‌افتد: جنگلي شگفت‌انگيز با موجوداتي عجيب در اتاق مكس شكل مي‌گيرد. او  خيلي زود متوجه مي‌شود كه مي‌تواند در اين سرزمين، به عنوان رئيس وحشي‌ها، هرچه‌قدر مي‌خواهد شيطنت كند، بدون آن‌كه كسي به او اعتراض كند.

حال اين‌كه مكس تا چه حد مي‌تواند در اين سرزمين بماند و از ديوار راست بالا برود، چيزي است كه بايد با خواندن كتاب متوجه آن شد. اما نكته‌ي مهم آن است ‌كه داستان در پايان بر این نكته تأكید می‌كند كه هیچ‌جا امنیت و آرامش خانه‌ي خود ما را ندارد، جایی كه همیشه افراد مهربان منتظرمان هستند.

غير از داستان جالب كتاب كه باعث شده حتي بزرگ‌ترها هم از خواندن آن لذت ببرند، تصاوير كتاب هم جذاب است. جالب است كه تصاوير كتاب هم اثر «موريس سنداك» است. در واقع مي‌توان گفت او در اين كتاب بيش از كلمه‌ها، از طرح‌ها و رنگ‌ها استفاده كرده است.
مثلاً در ابتداي كتاب، سنداك مي‌گويد كه مخاطب با پسري شيطان سر و كار دارد؛ اما توضيح بيش‌تري نمي‌دهد؛ چرا كه تصاوير به اندازه‌ي كافي گويا هستند. اين يكي از شيطنت‌هاي مكس است:


وحشي‌هاي كتاب هم شايد ابتدا ترسناك به نظر برسند اما با وجود شجاعت مكس، مخاطب هم با آن‌ها ارتباط برقرار مي‌كند. مكس كه خيلي خوب توانسته از پس اين كار بربيايد: 


«سفر به سرزمين وحشي‌ها»، نخستين بار در سال 1963 و با عنوان اصلي Where the wild thing are منتشر شد.
اين اثر براي تصاويرش، برنده‌ي جايزه‌ي كالد كات (Caldecott) شده و ديلي‌تلگراف نيز آن را به عنوان بيست كتاب برتر كودك و نوجوان انتخاب كرده است.
اين كتاب دستمايه‌ي توليد يك فيلم سينمايي به همين نام نيز قرار گرفته است.

درباره‌ي «موريس سنداك»(Maurice sendak) نيز بد نيست بدانيد او متولد 1928 در نيويورك است. نخستين تصويرگري‌هاي او در سال 1947 منتشر شدند گرچه در سن 12 سالگي عزمش را براي تصويرگري جزم كرده بود؛ يعني زماني كه فيلم‌هاي والت ديزني را ديده بود.
مشهورترين اثر او، «سفر به سرزمين وحشي‌ها» است كه او را در ميان كودكان و نوجوانان تبديل به نويسنده‌اي محبوب كرد.

اين كتاب به‌تازگي تازگي توسط «محمدحسين عباس‌پور» ترجمه شده و انتشارات «آشنايي» نيز آن را به صورت دوزبانه منتشر كرده است.
قيمت اين كتاب 5500 تومان است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها