چهارشنبه ۲۲ تیر ۱۳۹۰ - ۲۰:۳۹
انتشار تاليفي مشترك در شرح غزليات صائب تبريزي

«باز كن از جبين گره» عنوان كتابي در شرح غزليات صائب تبريزي است كه توسط دكتر «عفت نجار نوبري» و دكتر «محمدرضا عباسپور» تاليف و روانه بازار نشر شده است./

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، در بخش نخست از فصل‌هاي سه‌گانه كتاب حاضر، مختصري در معناي لغوي و اصطلاح ادبي، همچنين مضامين‌ و ساختار غزل به انضمام دسته‌بندي اين قالب شعر پيش از قرن ششم هجري‌ به دو قسمت «غزل ملحون» و «تغزل قصيده» نگاشته شده و سير غزل‌سرايي در ايران و غزل سبك‌هندي و ويژگي‌هاي آن، ديگر بخش‌هاي فصل نخست را تشكيل مي‌دهند.

مولفان در فصل دوم كتاب، با نگاهي اجمالي به تاريخ دوره صفويه، چگونگي ورود سبك هندي به ايران را بيان كرده، به خروج شعر از دربار و مدرسه و ورود آن به قهوه‌خانه‌ها كه اقامتگاه هنرمندان و شاعران آن دوران بودند، اشاره دارند.

زندگينامه ميرزا محمدعلي معروف به «صائب»‌ بخش ديگري از فصل دوم كتاب را تشكيل مي‌دهد و خصوصيات و مذهب، آثار، تاثيرپذيري از حافظ، مشخصات صوري و همچنين مضامين شعر و ويژگي‌هاي سبكي غزل اين شاعر، ساير بخش‌هاي فصل دوم اين اثرند.

در فصل سوم كه بدنه اصلي كتاب را تشكيل مي‌دهد، به شرح و توضيح سي ‌‌و شش غزل از غزليات صائب تبريزي پرداخته شده و نويسندگان ضمن تشخيص وزن هر يك از غزل‌ها،‌ به تجزيه عناصر به كار رفته در شعر صائب پرداخته و با اشاره به موضوع هاي اين اشعار،‌ حاصل هريك از ابيات را جداگانه با نثري روان بيان كرده‌اند.

در بخشي از پيشگفتار اين كتاب آمده است؛ «در ميان شاعران، گروهي طراز اول‌اند و توجه محققان و ادب‌پژوهان به آنها بسيار است و اهميت آنان، سبب انجام برخي تحقيقات در خصوص عصر و سبك شعري آن‌ها شده است و در اين بين سبك هندي به دليل نازك‌خيالي شاعرانش با اقبالي شايسته روبرو نشده است و اين طرز تلقي تا آنجا پيش رفته كه حتي دانشجويان زبان و ادب فارسي نيز از درس صائب،‌ تصوري زيبا ندارند. حال آنكه صائب در ميان پيروان و دنباله‌روان شعر حافظ، از سرآمدان است.»

چاپ نخست كتاب «باز كن از جبين گره/ شرح غزليات صائب تبريزي» با شمارگان 1000 نسخه و بهاي 5000 هزار تومان، امسال از سوي انتشارات «طراوات» منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها