چهارشنبه ۲۲ تیر ۱۳۹۰ - ۱۴:۳۵
ميركيانی: آذريزدی، درخت پرباری بود كه در برهوت فرهنگ، جلوه‌گری كرد

محمد ميركياني، نويسنده كودك و نوجوان، در آيين بزرگداشت دومين سالروز درگذشت پدر ادبيات نوين كودك و نوجوان، آذريزدي را درخت پربار و سايه‌گستري ناميد كه در كوير فرهنگي زمان خودش جلوه‌گري و كودكان ايران را از آثار تأليفي بهره‌مند كرد./

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، محمد ميركياني در دومين يادواره پدر ادبيات نوين كودك و نوجوان، آذريزدي را «يتيم فرهنگي» ناميد و در توصيف او گفت: آذريزدي در زمان زندگي، باري بر دوش هيچ‌كس نبود و در ايام رحلتش نيز نمي‌خواهد باري بر دوش كسي باشد، مهجور بودن مراسم بزرگ‌داشت او نيز از اين مسأله ناشي مي‌شود.

نويسنده‌ «پاپر»، در ادامه افزود: همه نويسندگان نسل ما، از شاگردان و وام‌داران استاد آذريزدي به‌شمار مي‌روند. غالب نويسندگان فعال در عرصه‌ ادبيات كودك و نوجوان، او را از جمله نويسندگان تأثيرگذار ياد مي‌كنند. در زماني كه بازار كتاب كودك لبريز از آثار غيربومي و ترجمه بود، آذريزدي وارد عرصه شد. آذريزدي درخت پربار و سايه‌گستري بود كه در كوير فرهنگي آن زمان جلوه‌گري‌ها كرد و كودكان ما از آثار تأليفي و ايراني بهره‌مند ساخت.

وي با بيان اين موضوع كه تا پيش از آذر، ادبيات كهن ما دين خود را به كودكان ادا نكرده بود، افزود: آن زمان كتاب‌هايي به صورت جسته و گريخته براي كودكان نوشته شده بود؛ اما آذريزدي بود كه به شكل جهت‌دار به ادبيات كهن و عاميانه براي كودكان و نوجوانان پرداخت. مجموعه‌ «قصه‌هاي خوب براي بچه‌هاي خوب»، پنجره‌اي را به روي دنياي كودكان باز كرد و به دنبال آن آثار ديگري از اين نويسنده‌ گرانقدر، ناگهان هوا و فضايي تازه را به دنياي بچه‌ها هديه داد.

ميركياني ويژگي‌هاي آذر و آثارش را چنين برشمرد: يكي از خصوصيات و استعدادهاي او، انتخاب درست عنوان براي كتاب‌هايش بود. يكي از مهم‌ترين معيارهاي هر نويسنده‌اي انتخاب عنوان خوب براي اثر است؛ اما در نقد و بررسي آثار نويسندگان، كمتر به عنوان كتاب اشاره مي‌شود. «قصه‌هاي خوب براي بچه‌هاي خوب» عنواني است كه در عين روان بودن، تأثيرگذار است.
نثر روان و زبان روايي آثار آذريزدي، داستان‌هاي او را به زبان قصه‌گويان و پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها نزديك كرده است. تسلط او به نثر، نوشته‌هاي او را لبريز از واژگان درست كرده است و به همين دليل، كساني كه آثار آذر را دقيق و هدفمند مطالعه كنند، با دنيايي از واژگان درست آشنا مي‌شود.

قصه‌گويي و پخش كليپي از زندگي مهدي آذريزدي در منزل ساده‌اش، از ديگر برنامه‌هاي اين بزرگداشت بود.

دومين بزرگداشت مهدي آذريزدي با همكاري دبيرخانه‌ دائمي بنياد آذر  و معاونت امور اجتماعي و فرهنگي شهرداري تهران عصر روز گذشته ـ سه‌شنبه 21 تيرماه ـ در خانه‌ فرهنگ گل‌ها برگزار شد.

در اين آيين تني چند از نویسندگان ادبیات کودک و نوجوان و برخي از مسوولان استان يزد حضور داشتند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها