چهارشنبه ۲۲ تیر ۱۳۹۰ - ۱۲:۱۸
ضرورت پايه‌گذاري طرحي براي اواخر عمر مفاخر فرهنگي كشور

حجت‌الاسلام محقق داماد، رييس هيات مديره بنياد موقوفات دكتر افشار، در مراسم بزرگداشت پانزده نام‌آور فقید فرهنگی کشور با تاكيد بر ضرورت پايه گذاري طرحي براي اواخر عمر مفاخر فرهنگي، گفت: بزرگان و مفاخر كشور نيازمند احترام و پذيرايي در سال‌هاي پاياني عمرشانند./‌

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، مراسم بزرگداشت پانزده نام‌آور فقيد فرهنگی کشور عصر سه‌شنبه (21 تیر ماه) با حضور دكتر سید محمدحسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، دکتر فريدون عباسی، رییس سازمان انرژی اتمی، حجت الاسلام سید مصطفی محقق داماد، ريیس هیات مدیره بنیاد موقوفات دكتر افشار، حجت‌الاسلام محمدجواد ادبی، رییس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی کشور، مهندس مسعود زریبافان، معاون رییس جمهور و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران و خانواده‌های مفاخر فرهنگي کشور و اصحاب رسانه در سالن اجتماعات انجمن آثار و مفاخر فرهنگی کشور برگزار شد.

در اين مراسم، حجت‌الاسلام محقق داماد به نمايندگي از خانواده‌هاي مفاخر فقيد فرهنگي كشور گفت: براساس كلام خداوند در قرآن مجيد، تنها علم عامل بقا و ماندگاري عالم نيست چراكه تاريخ نام بسياري از بزرگان و اقوام را فراموش كرده و تنها آناني را كه در زمين به اصلاح و خدمت به خلق پرداختند حفظ كرده است.

وي نام و ياد مفاخري چون شهيد مجيد شهرياري، ابوالقاسم گرجي،‌ ايرج افشار و ... را باقي‌ماندني دانست و گفت:‌اين افراد به اصلاح و گسترش علم در سرزمين مادري خود پرداختند، ايران ظرفيت پرورش صدها گرجي، روح‌الاميني، افشار و ... را دارد.

محقق‌ داماد با اشاره به دوستي نزديكش با محمد بهمن‌بيگي گفت: بهمن‌بيگي به سرزمين مادري و عشاير عشق ورزيد و سال‌ها با زبان شعر، ادبيات ايران زمين را ستايش كرد. ايرج افشار، گام به گام تربت ايران را درنورديد و موسوي بهبهاني همدرس آيت‌الله محمد داماد، مقيدي نجيب، درسخوان و كوشا بود.

وي با ابراز خوشحالي از حضور خانواده‌هاي مفاخر فرهنگي كشور در اين جمع گفت: پانزده فخر فرهنگي كشور سال گذشته از ميانمان رفتند اما هميشه در دل مردم ايران جاي دارند، اين شخصيت‌هاي فقيد، فيلسوف و عالم، نيازمند احترام مردم اند.

در ادامه اين مراسم فريدون عباسي،‌ معاون رييس جمهور و رييس سازمان انرژي اتمي، قدرداني از مفاخر فرهنگي به ويژه در دوران حياتشان را عامل حفظ وحدت و انسجام ملي دانست و يادآور شد: بيش از شانزده سال با شهيد دكتر شهرياري و دكتر مسعود علي‌محمدي، استادان انرژي اتمي ايران، همراه، هم درس و هم سفر بودم و اين بزرگواران را نمونه تربيت صحيح انقلابي، اسلامي و علمي مي‌دانم.

وي يادآور شد: اين افراد تحصيلات خود را از دوران دبستان تا دانشگاه در ايران سپرده كرده و به درجه استاد تمامي دست يافتند، اين امر نشانگر وضعيت مناسب نظام آموزشي و پژوهشي و فراهم كردن امكانات علمي در كشور است.

عباسي در ادامه افزود: مخالفان نظام اسلامي ايران، ما را به مبارزه علمي طلبيده و مفاخر فرهنگي را مورد تهاجم قرار مي‌دهند. آنها به خوبي مي‌دانند كه رشد علمي عامل تثبيت سرزمين و حفظ هويت ملي مي‌شود و تلاش مي‌كنند تا افراد كليدي به ويژه در حوزه‌هاي مهندسي و علوم پايه را مورد تهاجم قرار دهند. نمونه اين افراد شهيد دكتر شهرياري بود كه در حوزه‌هاي فني ـ مهندسي و شاخه هسته‌اي داراي تحصيلات بالا و مقالات علمي بسيار در دانشگاه‌‌هاي اميركبير و شهيد بهشتي بود.

وي دستيابي به علم و دين را با يكديگر سازگار دانست و گفت: بسياري از مفاخر از دست رفته در حوزه‌هاي مختلف علمي و ديني پيشتاز بودند و در كنار پيشرفت علمي،‌ بُعد ديني، عرفاني و ادبي خود را تقويت كردند. ما نيز بايد تلاش كنيم تا انديشه اين بزرگواران را در جامعه پياده كرده و رفاه و آسايش را براي مردم به ارمغان بياوريم.

سپس مهندس مسعود زریبافان، معاون رییس جمهور و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران با ابزار خوشحالي از فرصتي كه خداوند براي تجليل از مفاخر فرهنگي در اختيار مسوولان فرهنگي قرار داده، گفت: به عنوان خادم شهدا و فردي كه وظيفه‌اش ترويج فرهنگ ايثار در جامعه است، بيان مي‌كنم كه فعاليت مفاخر و بزرگان فرهنگي نوعي ايثار در جامعه محسوب مي‌شود.

وي در ادامه افزود: اين افراد با فداكاري، ايثار و صلب آسايش و رفاه خود به جايگاه‌ والا دست مي‌يابند و در نهايت نيز با شهدا و صالحان محشور خواهند شد.

در پايان مراسم از خانواده‌هاي ابوالقاسم گرجي، محمود روح‌الاميني، ايرج افشار، محمد بهمن بيگي، مجيد شهرياري، شمس آل احمد، علي‌محمد حق‌شناس، جليل اخوان زنجاني، رحيم رضازاده ملک، کاظم برگ نيسي، علي موسوي بهبهاني، عنايت الله رضا، پريرخ دادستان، آلينوش طريان و کارو لوکاس تقدير شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها