چهارشنبه ۲۲ تیر ۱۳۹۰ - ۱۰:۲۲
645 رمان در راه پاييز ادبي فرانسه

مجله كتاب ابدو فرانسه خبر از انتشار 645 رمان تازه در ماه‌هاي آگوست و اكتبر (شهريور و مهرماه) در فرانسه مي‌دهد./

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا) به نقل از نوول ابزرواتور، امسال ناشران فرانسوي بر خلاف انتظار، رمان‌هاي كمتري نسبت به سال گذشته به بازار عرضه كرده و تنها با 645 اثر تازه، پاييز ادبي فرانسه را كتاب‌ريزان كرده‌اند. سال گذشته 700 رمان عرضه شدند و انتظار بود فرانسه امسال شاهد رشد ادبي ملموسي نسبت به سال پیش باشد.

به نظر مي‌رسد از آنجا كه فرانسه نتوانست مانند ديگر قدرت اقتصادي اروپا، آلمان، گريبانش را از بحران مالي سال‌هاي گذشته رهايي بخشد، ناشران فرانسوي نيز احتياط پيشه كرده و در حوزه نشر با قدم‌هايي محتاطانه‌تر به پاييز ادبي فرانسه گام نهاده‌اند.

فصل پاييز فصل جوايز بزرگ ادبي فرانسه است و آثاري كه در اين دوره عرضه مي‌شوند، بیشتر در بر دارنده آثار نويسندگان بزرگ فرانسوي اند؛ چرا كه گنكور، رنودو، فمينا و آكادمي فرانسه با ورود اين آثار نامزدهاي برتر امسال را هم اعلام خواهند كرد.

در مجموع مجله کتاب ابدو در گزارش تازه‌اش عنوان مي‌كند در آينده نيز انتشار رمان فرانسه بيش از این كاهش خواهد يافت. اما چنين رقم محدودي در سطح آمار به چه معناست؟ و چه چيزي عامل اصلي اين كاهش است؟ آيا رمان‌هاي خارجي ترجمه شده به فرانسه كمتر شده‌اند؟ هرگز، چرا كه امسال 219 رمان از آثار تازه، نوشته نويسندگان خارجي اند كه نسبت به سال گذشته 5 درصد رشد داشته‌اند و در میان آنها از سوفي اكسانن تا پل استر و نیز به نام‌هايي چون جاناتان فرانزن و هاروكي موراكامي مي‌توان رسيد.

درباره ادبيات فرانسه، مجله كتاب اقدامات محتاطانه خانه‌هاي نشر فرانسه را بر مي‌شمارد و می نویسد رمان‌نويسان فرانسوي نسبت به سال 2010 نيز آثار كمتري عرضه كرده‌اند. امسال 435 نويسنده فرانسوي آثار تازه داشته اند در حالي كه سال گذشته 497 نويسنده رماني جديد در دست داشتند. در اين ميان 85 نويسنده در سال 2010 با نخستین تجربه رمانشان به ادبيات داستاني فرانسه قدم گذاشتند در صورتي كه امسال تنها 74 نويسنده جسارت انتشار رمان اول را از خود بروز دادند.

تقريبا همه ناشران، شمارگان آثار تازه را كاهش داده‌اند. نشر سويل چهار رمان و روبر لافون سه رمان كمتر از سال گذشته عرضه كرده‌اند. تنها گاليمار و آكت سود در برنامه امسال آثار بيشتري در پيشخان كتاب ارائه كرده‌اند. برخي از ناشران كوچك چون ويوين هامي نيز هيچ اثري را عرضه نكرده و در انتظار فروش دوباره آثار جنايي نويسنده مشهورش فرد وارگا نشسته است. سال گذشته «ارتش خشمناك» اثر خانم وارگا از سوي ويوين هامي به بازار آمد. فيگارو در آمار سال گذشته‌اش فرد وارگا را با فروشي بالغ بر 508 هزار نسخه در سال 2010 در جمع 10 نويسنده برتر پرفروش سال گنجاند.

امسال تنها برخي از نويسندگان بار ديگر با شمارگان بالا به بازار آمده‌اند. آملي نوتومب با 200 هزار نسخه و اريك امانوئل اشميت با 120 هزار نسخه نگراني چنداني از درآمد فروش آثار تازه‌شان در بازار ندارند. نويسندگان سرشناس ديگري نيز چون پل استر (70 هزار نسخه)، ورونيك اوالده و جاناتان فرانزن (60 هزار نسخه) و هاروكي موراكامي (55 هزار نسخه) با ارقام قابل توجهي به پاييز ادبي فرانسه 2011 رسيده‌اند.

نشر پل نيز با عرضه 50 هزار نسخه از رمان «ليمونوف» اثر امانوئل كارر چشم به موفقيت تازه‌اي در سال 2011 دوخته است. ديويد فونكينو كه سال 2009 در فهرست همه جوايز بزرگ قرار گرفت و از همه آنها در مراحل بعدي باز ماند، امسال با آمار 50 هزار نسخه‌اي رمان تازه‌اش «يادگاري‌ها» (نشر گاليمار) زمزمه‌هايي براي تصاحب گنكور امسال را در محافل ادبي فرانسه به راه انداخته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها