شنبه ۱۸ تیر ۱۳۹۰ - ۱۱:۵۴
انتشار 110 عنوان كتاب تاريخ و جغرافيا در هفته نخست تير

ناشران ايراني 4 تا 8 تير، 110 عنوان كتاب در حوزه تاريخ و جغرافيا منتشر كرده‌اند كه 103 عنوان آن تاليفي ‌اند. «تخت جمشيد» نوشته حسين سلطان‌زاده اين هفته به چاپ ششم رسيده است./

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، از ميان 110 عنوان كتاب منتشر شده در حوزه تاريخ و جغرافيا، 49 عنوان چاپ نخست و بقيه تجديد چاپ‌اند.

سهم ناشران شهرستاني از كتاب‌هاي منتشر شده در هفته اخير (4 تا 8 تير) 41 عنوان كتاب تاريخ و جغرافياست و 69 عنوان كتاب را ناشران تهراني روانه بازار نشر كرده‌اند.

متوسط شمارگان اين كتاب‌ها 2600 نسخه و متوسط صفحات آن 311 صفحه است.

«پاشاكي در يك نگاه»، «روش‌هاي ساليابي در باستان‌شناسي»،‌ «سربداران»، «سفرهاي رضا شاه پهلوي به خوزستان و مازندران»، «كلنل محمدتقي خان پسيان»، «گردشگري استان اصفهان با رويكرد زمين‌شناختي»، «مطالعه پيشينه باستان‌شناسي كشورهاي آسياي ميانه»، «مفاهيم بنيادي در باستان‌شناسي»، «موسيقي در جهان اسلام»، «ميراث طبيعي ايران»، «ايران، ستاره‌اي فروزان بر تارك جهان»، «تاريخ ايران از آغاز تا انقراض ساسانيان»، «تمدن‌هاي مفقوده: اسرار نهان تاريخ و پيشينه بشر»، «تمدن هخامنشي» و... از جمله كتاب‌هاي منتشر شده در حوزه تاريخ و جغرافيا هستند.

اين هفته کتاب «تخت جمشيد»، نوشته حسين سلطان‌زاده از مجموعه کتاب‌هاي «از ايران چه مي‌دانم؟» به چاپ ششم رسيده است. 

اين کتاب به بررسي يکي از مهم‌ترين و بزرگترين مجموعه‌هاي طراحي شده در دوران باستان يعني تخت جمشيد مي‌پردازد که در عين داشتن زباني ساده و حجمي اندک، مي‌تواند براي شناختي پايه از اين بنا، سودمند باشد.

بناي تخت جمشيد علاوه بر اهميت تاريخي آن، به دليل داشتن جايگاهي آئيني، مذهبي و نمادهاي مقدسي که در نقوش آن ديده مي‌شود و همچنين مکاني براي انجام مراسم نوروز در دوره‌هاي رونق آن، نياز به شناختي در خور عظمت و شکوه معماري آن دارد.

اين کتاب در هفت فصل ارايه شده است. فصل يك به چگونگي شکل‌گيري و پيدايش تخت جمشيد مي‌پردازد. فصل دوم کاخ‌ها، تالارها و بخش‌هاي مهم تخت جمشيد و فصل سوم توسعه بناهاي تخت جمشيد را دربردارد.

فصل چهارم نقوش، لوح‌ها و الگوهاي طراحي تخت جمشيد، فصل پنجم تخت جمشيد، به روايت برخي از منابع تاريخي، فصل ششم تخت جمشيد به روايت برخي سياحان، فصل هفتم برخي از کتيبه‌هاي غير هخامنشي در تخت جمشيد را تشريح مي‌كند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها