شنبه ۱۸ تیر ۱۳۹۰ - ۰۸:۰۰
آینده کتاب ها به کدام سو پیش می رود؟

زمانی كه سايت هاي آمازون و کیندل پا به عرصه تکنولوژی گذاشت، نقطه عطفی در ابعاد مختلف زندگی افراد به وجود آمد. کتاب های دیجیتالی زود جای خود را میان هوادارانش باز کرد و بسیاری را جذب خود کرد، به طوری که بسیاری

 خبرگزاری کتاب ایران ( ایبنا )، زمانی كه سايت هاي آمازون و کیندل پا به عرصه تکنولوژی گذاشت، نقطه عطفی در ابعاد مختلف زندگی افراد به وجود آمد. کتاب های دیجیتالی  زود جای خود را میان هوادارانش باز کرد و بسیاری را جذب خود کرد، به طوری که بسیاری نگران آینده کتاب های چاپی شدند. اما چه تعداد افراد در جهان هنوز کتاب های کاغذی می خرند؟ چه تعداد افراد کتابخوان دیجیتالی دارند؟ این پرسشي است که هنوز پاسخ قاطعی برایش نيافته ايم. 

هر روز شاهد پیشرفت های بسیاری در عرصه تکنولوژی هستیم . ایجاد کانال های بسیار و وسایل ارتباطی پیشرفته جمعیت حاضر را به سوی تکنولوژی و استفاده از آن سوق می دهد و افراد بیشتر مشتاقند تا از ابزار های جدید در هر زمینه ای را به جای ابزارهای قدیمی استفاده کنند.
 
تحقیقاتی که در آگوست 2010 در آمریکا انجام شد گزارش کرد که از میان بیش از 2 هزار خواننده آمریکایی تنها 8 درصد مالک کتابخوان دیجیتالی هستند. این آمار نشان می دهد با وجود آمار بالای کتابخوانی در این کشور، هنوز تعداد کمی از تکنولوژی استفاده می کنند و هنوز کتاب های چاپی را به کتاب های دیجیتالی ترجیح می دهند.
این آمار در میان تمام کشورها مشترک نیست بلکه برخی از کشورها با اجرای تدابیری در نظر دارند تا تکنولوژی را جایگزین استفاده از روش های قدیمی کنند. مثلا کره جنوبی در نظر دارد آن قدر تکنولوژی را  وارد زندگي روزمره مردم کند که در سال 2015 کتابخوان های دیجیتالی جایگزین کتاب های درسی مدارس اش كند. این کتابخوان های دیجیتالی شامل یک وب کم و دیگر تجهیزات نیز خواهد بود و با این برنامه ریزی دیگر نیازی به حضور دانش آموزان در کلاس درس نیست. 

اما کشورهای دیگری  هستند که نه تنها کتاب های الکترونیکی را نمی پسندند بلکه اعلام می کنند که این کتاب ها منجر به از بین بردن صنعت چاپ و کتاب های قدیمی می شود. آنها معتقدند که هیچ چیز جای نسخه های قدیمی را نمی گیرد.
 
با این تفاسیر هنوز کسی نمی داند که آینده کتاب ها در سال 2050 چه خواهد شد. آیا آن زمان نسخه های چاپی اصلا وجود دارند و یا این کتاب ها هنوز حرف اول را می زنند؟
 
منبع:پابلیشر ویکلی،نویسنده:روسیو دل مورال
مترجم:مرجان آقبلاغی


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها