سه‌شنبه ۱۴ تیر ۱۳۹۰ - ۱۴:۲۱
انتشار مجموعه «چهره‌هاي ماندگار» با هدف قدرشناسي از مشاهير معاصر

انتشار مجموعه كتاب «چهره‌هاي ماندگار» با هدف قدرشناسي و تجليل از صاحبان راي و فضل به مجلدي رسيده كه در آن دكتر پرويز كردواني كويرشناس و دكتراي عمران كوير معرفي شده است./

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)،‌ قدرشناسي و تجليل از صاحبان راي و فضل نخستين اقدامي است كه ستاد چهره‌هاي ماندگار به عهده گرفته و معتقد است بايستي در قول و عمل به اصحاب فضيلت ارج و اجر نهاد. 

معرفي دكتر پرويز كردواني در مجموعه چهره‌هاي ماندگار در چند بخش تنظيم شده است. «دكتر پرويز كردواني در يك نگاه»، «گفت‌وگو با كردواني»، «كارنامه و آثار كردواني»، «بهره‌برداري بي‌رويه از آب‌هاي زيرزميني»، «استفاده از عوامل طبيعي نامساعد» و «ايران خاستگاه قنات» از جمله بخش‌هاي مختلف اين كتابند و پايان‌بخش آن نتيجه‌گيري از مطالب اثر.

در اين كتاب آمده است كه دکتر پرويز كردواني متولد 1310 در روستاي مندولك گرمسار است. وي تحصيلات ابتدايي را در دبستان داراب ريكان و دوره متوسطه را به قول قديمي‌ها تا كلاس 9 در دبيرستان آفتاب گرمسار گذراند اما دست روزگار او را به تهران كشاند و ديپلمش را از دبيرستان رازي كه آن ايام به مدرسه فرانسوي‌ها مشهور بود، دريافت كرد. كردواني پس از پايان تحصيلات متوسطه براي ادامه تحصيل به آلمان رفت و مراتب تحصيلي‌اش را تا اخذ درجه دكتراي رشته عمران كوير طي كرد. 

سپس وي براي انجام پروژه پايان تحصيلي‌اش يك تُن از خاك‌هاي كويري ايران را به آلمان ‌برد و با كسب رتبه اول در ميان تمامي دانشجويان اين رشته سال 1966 ميلادي دكترايش را دريافت كرد و مورد تشويق مقامات ايران و آلمان نيز قرار گرفت. او پس از بازگشت به ايران به عنوان نخستين عضو هيأت علمي دانشكده جديدالتاسيس كشاورزي اروميه استخدام شد و پس از 2 سال تدريس در اين دانشكده در سال 1347 به گروه آموزشي جغرافياي دانشگاه تهران انتقال يافت.

دکتر محمود اسعدي، دبير ستاد چهره‌هاي ماندگار درباره مجموعه كتاب «چهره‌هاي ماندگار» به خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، گفت: پايان همايش چهره‌هاي برتر در نوزدهم مهرماه سال 1380 آغاز حركتي نو در عرصه فرهنگي كشور بود كه انعكاس وسيعي در محافل ادبي ـ هنري و دانشگاهي داشت. اين ابتكار موجب وفاق بيشتر نهادهاي علمي، استادان و صاحب نظران فرهنگي شد.

وي خاطرنشان كرد: اميدوارم انتشار اين مجموعه که در نوع خود بي‌نظير است، ضمن ترغيب ديگران به انجام اينگونه فعاليت‌ها کمک کوچکي به شناخت شخصيت‌هاي معاصر کشورمان كند و به اعتلاي کلمه توحيد و توحيد کلمه بينجامد. 

اسعدي اضافه كرد: تجليل از بزرگان، سنت ماست و ستاد چهره‌هاي ماندگار براي تجليل از استادان و صاحب‌نظران برجسته علمي، فرهنگي و هنري تشكيل شده است. اين ستاد با همكاري فرهنگستان‌ها، دانشگاه‌ها، انجمن‌ها و نهادهاي علمي كشور و با پشتيباني صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران فعاليت مي‌كند.

وي افزود: براي انتشار كتاب‌ها و تجليل از بزرگان در نخستين گام، اولويت با شخصيت‌هايي است كه در كنار و همراه ما هستند و از فرط نزديكي با ما ناشناخته مانده‌اند يا حداقل آن طور كه بايد شناسايي نشده‌اند. قدر دانستن مقام و منزلت آنها، به سود جامعه و نسل جوان ما خواهد بود. 

وي به دومين حركت ستاد چهره‌هاي ماندگار نيز اشاره كرد و گفت: در دومين حركت به معرفي چهره‌هايي خواهيم پرداخت كه سهم و نقشي در اعتلاي فرهنگ ـ علمي آنان فراتر از زمان حاضر بوده است و بايستي نسل به نسل آثارشان منتقل شود تا در نبود جسم خاكي‌شان روح متعالي آنها به كالبد جامعه جان ببخشد، در نهايت شخصيت‌هاي بزرگ و نامدار غير ايراني را نيز از ياد نخواهيم برد.

كتاب «چهره‌هاي ماندگار: دكتر پرويز كردواني» به اهتمام دكتر محمود اسعدي، دبير ستاد چهره‌هاي ماندگار در 145 صفحه و شمارگان 1200 نسخه و بهاي 38000 ريال به كوشش انتشارات تجلي مهر و جهان فرهنگ منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها