سه‌شنبه ۱۴ تیر ۱۳۹۰ - ۱۲:۰۶
بزرگداشت داستایوسکی در سن‌پترزبورگ

روز داستایوسکی براي تجليل از نویسنده سرشناس روسی در شهر سن‌پترزبورگ روسیه برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایرن (ایبنا) به نقل از پایگاه خبری ایتار تاس روسیه، اين بزرگداشت در كنار مجسمه نویسنده معروف و در میدان ولادیمیر که آخرین منزل نویسنده آنجا قرار داشت با شرکت شخصیت‌های فرهنگی و هنری این شهر برگزار شد. فئودور داستایوسکی بهترین شاهکارهای خود را در بالکون این خانه به دستيارش انشا کرد.
 
این روز هر سال در اوایل جولای به خاطر ارج گذاشتن بر رمان معروف «جنایات و مکافات» كه با جمله «در اوایل ماه جولاي، در روزهايي فوق‌العاده گرم...» شروع می‌شود انتخاب شده است.
 
در این روز گروه‌های تئاتری با اجرای برنامه‌های نمايشی و هنری در نقاط مختلف شهر و روخوانی آثار جاودانه این نویسنده نامدار مراسم مختلفي برپا كردند. اپرای "بازیگر" بر اساس يكي از داستان‌های کوتاه داستایوسکی نيز توسط سرگی پروکفیف، هنرمند نامدار روس در همين روز اجرا شد. در منطقه پاولوسک شهر سن‌پترزبورگ که نویسنده استراحت و تفریح در این گوشه شهر را دوست می‌داشت نيز موسیقی پتر چایکفسکی و میخایل گلنیکا به طنين درآمد.

فئودور داستایوسکی(1821-1881) نویسنده مشهور روسی و ویژگی منحصر به فرد آثار او روانکاری و بررسی زوایای شخصیت‌های داستان است. گفته می‌شود که سورالیست‌ها مانیفست خود را بر اساس نوشته‌های داستایوسکی ارائه کردند. بيشتر داستان‌های وی همچون شخصیت خودش سرگذشت مردمی است عصیان‌زده، بیمار و روان پریش.
 
او در سال 1845 رمان کوتاه مردم فقیر را نوشت و به اين ترتيب وارد محافل نویسندگان بزرگ روسی شد و برای خود شهرتی کسب کرد. ابله، جن زدگان، جوان خام، قمار باز، برادران کارامازوف از مهم‌ترین نوشته های این نویسنده مشهور محسوب می‌شوند.

گزارشگر: شاه منصور شاه میرزا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها