دوشنبه ۱۳ تیر ۱۳۹۰ - ۱۱:۱۹
"طرح آب" كتاب شد

اميرسرتيپ تراب ذاكري، چگونگي هدايت آب‌ سدهاي دز و كارون در ماه اول جنگ تحميلي عراق عليه ايران براي جلوگيري از پيشروي دشمن به سمت اهواز را در كتابي با عنوان "طرح آب" شرح داده است.\

ذاكري در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا) تصريح كرد: نيروهاي ارتش صدام در مقطع حساس آغاز جنگ‌ عليه ايران، قصد تصرف اهواز را داشتند و انتقال آب از سدهاي دز و كارون به سوي اين شهر با هدف جلوگيري از پيشروي دشمن صورت گرفت.

وي در تشريح ماجراي شكل‌گيري اين ابتكار ادامه داد: شهيد دكتر مصطفي چمران، پس از كسب موفقيت‌هاي پياپي در روزهاي هشتم و نهم جنگ در منطفه كرخه كور، آب را به سمت دب هردان هدايت كرد و پس از اين آزمايش موفقيت‌آميز، اقدامات جدي‌تري در اين زمينه صورت گرفت.

اين فرمانده دوران دفاع مقدس يادآوري كرد: هدايت آب به سوي خشكي و ايجاد سد در مقابل نيروهاي دشمن، از روز ششم مهر ماه سال 1359 آغاز شد و در بيستمين روز از اين ماه به اوج خود رسيد.

اميرسرتيپ تراب ذاكري ادامه داد: من در آن دوران، در ستاد جنگ‌هاي نامنظم دكتر چمران حضور داشتم و فرماندهي گروه اطلاعات منطقه جنوب را عهده‌دار بودم و به همين دليل از مشاهدات و يادداشت‌هايم در نگارش كتاب "طرح آب" استفاده كرده‌ام.

نويسنده كتاب "اطلاعات در جنگ تحميلي" با اشاره به تاثير مثبت هدايت آب به سوي خشكي و ايجاد سد در مقابل نيروهاي دشمن در اولين ماه از آغاز جنگ، اظهار داشت: نيروهاي ارتش صدام در برابر مجاهدت رزمندگان و تبعات رواني اين ابتكار، در لاك دفاعي فرو رفتند و تا عمليات بيت‌المقدس (آزادسازي خرمشهر) در غرب اهواز، خاكريز زدند و زمين‌گير شدند.

وي در پايان، مطالعه كتاب "طرح آب" را براي دانشجويان رشته‌هاي نظامي و عامه مردم، مفيد ارزيابي كرد و گفت: سعي كرده‌ام كه متن اين اثر، خواندني و جذاب نوشته شود. نگارش كتاب "طرح آب" به اتمام رسيده، اما هنوز ناشر خاصي را براي چاپ آن انتخاب نكرده‌ام.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط