یکشنبه ۱۲ تیر ۱۳۹۰ - ۱۰:۵۰
بازسازی شهري در بوسني برای اقتباس از اثر برنده نوبل

اقتباس سينمايي از رمان «پل دارينا» نوشته ايوو آندريچ (برنده نوبل ادبي 1961) توسط امير كاستاريكا توجه بين‌المللي را به اين شهر كوچك در بخش صرب نشين بوسني معطوف ساخته است.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا) به نقل از آكتواليته، از اهداي نوبل ادبيات در 1961 به ايوو آندريچ، نويسنده اسلاو رمان سرشناس «پل دارينا» معمولا كمتر در رسانه‌ها مطرح شده است. تا آنكه ماه فوريه امسال (زمستان 89) امير كاستاريكا، كارگردان بوسنيايي از عزمش براي اقتباس از اثر آندريچ براي ساخته سينمايي بعدي‌اش خبر داد.

اما چنين تصميمي از سوي كاستاريكا نيازمند آن خواهد بود تا تغييرات عمده‌اي در نماي شهري دارينا صورت و شهر بنا به تصورات ذهني نويسنده‌اش شکل بگیرد. به نظر كاستاريكا با تحقق چنين امري اين ميزانسن مي‌تواند با هدف جذب توريست به دارينا نيز مورد بهره‌برداري قرار گيرد.

از اين رو به تازگي پروژه‌اي گسترده از سوي جمهوري صرب‌نشين بوسني با هدف بازسازي دارينا جهت ساخت فيلمي توسط كاستاريكا كليد خورده است. اين پروژه كه به گفته كارگردان بزرگترين صحنه‌پردازي زندگي‌اش به شمار مي‌آيد شامل ساخت يك كتابخانه، سالن تئاتر، موزه، خيابان‌هاي سنگفرش‌شده، چند پل و چندين منظره ديدني است كه تا سال 2014 به بهره‌برداري مي‌رسند.

پروژه بازسازي دارينا شامل ساخت شهرك كوچكي به نام دارينا است كه منابع مالي آن از سوي توليدكنندگان فيلم و جمهوري صرب بوسني تأمين مي‌شود.

ایوو آندریچ در ۹ اکتبر ۱۸۹۲ به دنیا آمد و ۱۳ مارس ۱۹۷۵ از دنیا رفت. این رمان‌نویس کروات بوسنیایی که اهل یوگسلاوی بود، برنده جایزه نوبل ادبیات در سال ۱۹۶۱ است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها