چهارشنبه ۸ تیر ۱۳۹۰ - ۱۱:۲۰

«ایزابل آلنده» نویسنده 68 ساله شیلیایی به عنوان برنده جایزه ادبی «هانس کریستین آندرسن» سال 2012 دانمارک معرفی شد.\

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از خبرگزاری آلمان، این جایزه که بزرگترین جایزه داستانی دانمارک به شمار می‌رود 67 هزار یورو ارزش دارد و در تاریخ 30 سپتامبر 2012 (8 مهر 1391) به «آلنده» نویسنده رمان «خانه ارواح» اهدا می‌شود.
 
برنده پیشین این جایزه «جی کی رولینگ» نویسنده 45 ساله انگلیسی بود که برای نگارش مجموعه داستان‌های «هری پاتر» در اکتبر 2010 در شهر «ادنس» مورد تقدیر قرار گرفت. 

شهر «ادنس» در جزیره «فونن» زادگاه «هانس کریستین اندرسن» نویسنده شهیر دانمارکی است که ازسال 1805 تا 1875 می‌زیست و داستان‌های کلاسیک زیادی از جمله «جوجه اردک زشت»، «پری دریایی کوچک»، «دختر کبریت فروش» و «لباس جدید امپراتور» را به رشته تحریر درآورد. داستان‌های این نویسنده به ۱۵۰ زبان ترجمه شده‌ و هم چنان میلیون‌ها نسخه از آن در سراسر جهان تجدید چاپ می‌شود. او حدود 220 داستان تخیلی نوشته است. روز تولد این نویسنده بزرگ کودکان به عنوان روز جهانی کتاب نامگذاری شده است.  
«ینس اولسن» عضو هیات داوران این جایزه اظهار کرد : «آلنده» نویسندگان رمان‌های موفق متعدد کاملا شیفته جایزه داستانی کشور دانمارک بوده و از دریافت آن به وجد آمده است. او از «آندرسن» به عنوان شاعر داستانی محبوب خود نام برده است. 

در کنار جایزه ادبیات کشور دانمارک یک جایزه بین‌المللی کتاب کودکان نیز وجود دارد که به نام «هانس کریستین آندرسن» نامیده شده و هر دو سال یک‌بار از سوی دفتر بین‌المللی کتاب برای نسل جوان به نویسندگان ادبیات کودک و تصویرگران این عرصه اهدا می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها