سه‌شنبه ۷ تیر ۱۳۹۰ - ۱۳:۴۰
اهل مباحث نظري هنر بايد ابعاد سياسي و اجتماعي زمانه‌شان را بدانند

مراسم رونمايي از مجموعه چهار جلدي «تاريخ تطبيقي هنر» نوشته مرتضي گودرزي‌ديباج ظهر امروز (7تير) در انتشارات سوره مهر برگزار شد. به گفته مولف، تعداد صاحب‌نظران اهل سخن در حوزه مباحث نظري هنر اندك‌اند و بيشتر افراد در اين وادي، خام سخن مي‌گويند و ابعاد سياسي و اجتماعي مسايل زمانه‌شان را نمي‌دانند.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اين مراسم با حضور حسن بلخاري، پژوهشگر و استاد دانشگاه، محسن مومني‌شريف، رييس حوزه هنري و مرتضي گودرزي‌ديباج مولف اثر در سالن اجتماعات انتشارات سوره مهر برگزار شد.

در ابتداي مراسم، فيلمي به كارگرداني «فرزين طاهري» پخش شد كه فرشيد ابراهيميان و مرتضي گودرزي‌ديباج درباره اين مجموعه سخن مي‌گفتند.

در ادامه گودرزي‌ديباج، به سخنراني دعوت شد و گفت: قبل و بعد از تحصيلات وقتي در محافل دوستانه شركت مي‌كردم و عمدتا وارد مباحث حوزه نقد مي‌شديم، شاهد بودم در حوزه هنرهاي تجسمي و مباحث نظري هنر، افراد خام‌دستانه برخورد مي‌كنند؛ به عنوان نمونه مجسمه را مي‌شناسند ولي نقاشي را نه. افراد پرانرژي بودند ولي لازم بود اطلاعات خود را قوي‌تر كنند.

وي بيان داشت: در كشور ما تعداد افرادي كه درباره مباحث نظري هنر سخن مي‌گويند به 100 نفر هم نمي‌رسد و اين رنج از نظام دانشگاهي و هنري است. به عنوان نمونه در حوزه حكمت اسلامي فقط استاد بلخاري فعالند، اين در حالي است كه بايد افرادي امثال او بيشتر باشند چون ستون‌هاي فرهنگي و فكري كشور محسوب مي‌شوند.

گودرزي‌ديباج افزود: بيشتر هنرمندان مسايل سياسي و اجتماعي زمان را نمي‌دانند.

وي توضيح داد: نياز به تاليف اين كتاب احساس مي‌شد و با توجه به اينكه وارد شدن به حوزه‌هاي تخصصي كار سختي بود اين كار را به سرانجام رساندم و اميدوارم در آينده بخش هنر شرق و تاثيرات آن در ايران را بررسي كنم تا در محافل هنري مورد استفاده قرار بگيرد.

در ادامه مراسم، بلخاري اين مجموعه چهار جلدي را از آثار خوب در عرصه مطالعات نظري دانست كه به جامعه هنري هديه شده و گفت: جاي خالي اين كتاب احساس مي‌شد. زحمات گرانقدر استاد موجب تدوين اين مجموعه شد كه مراسم رونمايي نفس تقدير و پاسداشت اين حركت خوب است.

وي اظهار داشت: مباحث تاريخ تطبيق هنر ارزشمند است و تطبيق هنر جزو آغازين آثارها است يعني حركتي دارد آغاز مي‌شود و اين حركت هر چه دقيق باشد تاثيرات آن بالا مي‌رود.

بلخاري توضيح داد: بنيان بحث اين كتاب نو است و مي‌تواند كاملا در عرصه مطالعات هنر قرار بگيرد. جنس مطالعات تاريخ تطبيقي هنر (تاريخ هنر) است. لازم است علوم و رشته‌هاي هنري را با هم ببينيم و بشناسيم. اين تاثيرات وجود دارد كه نگاه كلي به هنر است. وقتي مجسمه در كنار نقاشي خوانده شود تفسيري كه از تاريخ تطبيقي ارايه مي‌شود، قوي‌تر است.

در ادامه مراسم مومني‌شريف، با تشكر از مولف كتاب، گفت: از سال‌ها پيش در جريان تحقيق و پژوهش اين مجموعه بودم. اين هنرمند در عرصه عملي چيره‌دست است و مدير خوبي هم به شمار مي‌آيد؛ همچنين به مسايل نظري توجه دارد.

وي تصريح كرد: سوره مهر آثار ارزشمندي را منتشر مي‌كند و وظيفه توليد منبع و ماخذ مهمي را عهده‌دار است كه اين مجموعه چهار جلدي از آن جمله به شمار مي‌آيد.

در پايان مراسم، با حضور بلخاري و مومني‌شريف، لوح تقدير به گودرزي اهدا شد.
اجراي اين مراسم به عهده سيدمحمد طباطبايي بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط