سه‌شنبه ۷ تیر ۱۳۹۰ - ۱۲:۰۴
بررسی تاريخ ادبيات دينی كودك و نوجوان در گام دوم

بررسي ادبيات ديني كودكان و نوجوانان و ريشه‌هاي آن در طول تاريخ در كتابي با عنوان «تاريخ ادبيات ديني كودك و نوجوان» به قلم سيدعلي كاشفي‌خوانساري به چاپ دوم رسيد.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، كاشفي‌خوانساري اين كتاب را با استفاده از فيش‌هايي كه طي 12 سال بر اساس كتاب‌ها و متون ديني گردآوري‌ كرده، نوشته است.

در اين كتاب، مطالب متنوعي درباره ادبيات ديني براي كودكان و نوجوانان آمده است كه از ميان آنها مي‌توان به «آموزه‌هاي ديني براي كودكان و نوجوانان» در متون كهن فارسي اشاره كرد. 

نويسنده تلاش كرده در كتاب خود به پرسش‌هايي چون: «در فرهنگ و تمدن اسلامي چه روش‌هايي براي انتقال باورها و اطلاعات ديني مرسوم بوده است؟»، «آيا در كنار آموزش‌هاي شفاهي در خانواده و مساجد، منابع مكتوبي هم براي اين منظور وجود داشته است؟» يا «آيا مراجعه و كنكاش در كتب فارسي نشانه‌هايي از آموزش اطلاعات ديني درباره‌ پيامبر و خاندان او آشكار خواهد كرد؟» پاسخ دهد و در نهايت مي‌كوشد نشانه‌هاي كوچكي از معرفي اهل بيت(ع) به كودكان و نوجوانان در قرون پيش را بازنمايي كند.

اثر حاضر در هشت فصل گردآوري شده كه عنوان شش فصل‌ آن به ترتيب «آموزه‌هاي ديني براي كودكان و نوجوانان در ايران»، «حماسه‌هاي ديني براي كودكان و نوجوانان»، «نخستين كتاب‌هاي مذهبي براي كودكان در ايران»، «مطبوعات ديني در دوره قاجار و نخستين مطالب ديني براي كودكان و نوجوانان»، «كتاب‌هاي ديني كودك و نوجوان در دوره پهلوي»، «مطبوعات ديني كودك و نوجوان در دوره پهلوي» نام دارند.

در پايان نيز دو فصل براي معرفي متون ديني آمده‌ كه «فهرست كتاب‌هاي اسلامي براي كودكان و نوجوانان در دوره پهلوي» و «فهرست كتاب‌هاي مسيحي به زبان و خط ارمني در دوره پهلوي» را ارايه مي‌كنند.

در اين كتاب اشاره‌اي به جريان كلي ادبيات كودك، كميت كتاب‌هاي ديني، جشنواره‌هاي ادبي، مباحث نظري، كتاب‌هاي ساير اديان، شعر مذهبي، سير انتشار كتاب‌ها در سال‌هاي مختلف و نويسندگان برجسته دوره پهلوي شده است.

چاپ دوم كتاب «تاريخ ادبيات ديني كودك و نوجوان» به قلم سيدعلي كاشفي خوانساري از سوي نشر حوا در شمارگان 1000 نسخه، 278 صفحه و بهاي 60000 ريال روانه بازار كتاب شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها